Uitkering

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.
Door bekkeninstabiliteit kan ik nu niet werken en ben daarnaast ook nog eens 31 weken zwanger. Ik ben vanaf April werkeloos omdat ze mijn contract niet wilde verlengen. Ik heb toen navraag gedaan voor een uitkering, maar dan zat ik vast aan de sollicitatieplicht en omdat het toen al niet zo goed ging heb ik daarvan afgezien. Daarnaast had ik toen nog een zakcentje waar ik wel van kon leven alleen begint die nu ook aardig op te raken. Dus hoe zit het als ik nu een uitkering aanvraag? Moet je dan ook verplicht solliciteren? Dat lijkt me toch van de zotten omdat ik door mijn bekken niet kan werken. Dus... weet iemand wat te doen en heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt als iemand wa weet!

Groetjes Eva
 
Als je een WW uitkering hebt (maar ik weet niet of je die nu nog krijgt) dan heb je inderdaad sollicatieplicht, maar als je in die periode ziek raakt, meld je je ziek (net als bij een baan) en dan vervalt je sollicitatieplicht totdat je weer beter bent.

Groetjes,
Michelle.
 
Volgens mij heb je sollicitatie plicht tot 6 weken voor de bevalling, maar de kans dat je momenteel op gesprek mag komen is toch al niet zo groot. En alsje een beetje slechte brief schrijft wordt je ook niet uitgenodigd. De plicht houdt in dat je vier sollicitatie activiteiten in een maand verricht.
 
Hoi Eva,
Ik begrijp dat je nog geen WW uitkering hebt. Die zou je moeten aanvragen bij het CWI. In dit geval heb je sollicitatieplicht tot de zwangerschapsverlof. Als je door ziekte of pijn (tijdelijk) niet kan werken dan moet je je ziek melden bij de UWV. In dit geval heb je geen sollicitatieplicht.
groetjes Julia
 
Hoi Eva,

Ik zou toch als ik jou was heeellll snel langs het CWI gaan, om toch je ww aantevragen. Je hebt er recht op want je hebt gewerkt. Maar je moet het wel binnen een bepaalde termijn doen, dus ga snel zou ik zeggen.

En inderdaad als je je ziek meld heb je geen soll plicht. Ik zit ook in de ww en heb me ziek gemeld, van wege mijn rug (ben 19 wkn).

Groetjes
 
Kijk ook even op de website www.uwv.nl, daar kun je heel wat infornatie vinden. Wat hierboven staat klopt. In aanvullieg hierop... als je ziek raakt tgv van zwangerschap en dat is in jouw geval aan de orde lijkt mij, dan moet je via het UWV (GAK) een ziektewet uitkering aanvragen. Wees er snel bij, want de uitkering gaat in na ontvangst van de aanvraag, dus hoe eerder je erbij bent hoe groter de kans dat je nog op tijd je ziektewet uitkering krijgt.

 
Terug
Bovenaan