Uitspraak Chloé

Mij is met frans geleerd;
É is een streepje richting het cijfer ee-n op de klok dus ee-klank
È is een streepje richting het cijfer e-lf dus een e-klank
Ik zou het dus uitspreken als Klo-ee

Onze dochter heet Chloë. En wij spreken het uit als Khlo-ie. 
Bij ons zeggen ze ook vaak Khlo-ee.
Wij verbeteren de mens gewoon

Ja ik zou ook klo-ee zeggen, vanwege de uitspraak van het streepje bij andere Nederlandse woorden. Chloë zou ik ook uitspreken als klo-ee. 
Dus je schrijfwijze maakt niet uit denk ik. Jij/zij zal mensen moeten uitleggen dat de uitspraak Engels/Amerikaans is. 
Beetje zoals Caroline (kaarooliene of kèrolijn).
Hele mooie naam trouwens hoor Chloé :)

Als docent Nederlands zeg ik dat een E met streepje uitgesproken moet worden als EE. Vergelijk met coupé: coupee. Of café: cafee
Wat mij betreft zou Chloé dan dus uitgesproken worden als Chlo-ee

Ja Chloé zou ik ook uitspreken als Klo-ee, gezien het streepje op de e. De letter e verleng je hiermee, zo werkt het gewoon in de Nederlandse taal. Klo-ee is de juiste uitspraak in het Nederlands... 
Ik werk op een kinderdagverblijf en daar zitten 2 kindjes met dezelfde naam (ook met streepje!), deze namen spreek je allebei ook uit als Klo-ee. 
Dus Nederlands-technisch gezien heb je een 'fout' gemaakt in de naam. Maarja, t is ook geen wereldramp ;) 
Mijn jongste dochter heet Emmelie. Veel mensen schrijven het als Emily. Vind ik ook wel eens vervelend maar ook wel logisch. 
Dan hadden we onze kinderen maar Lotte of Julia moeten noemen, daar worden tenminste geen fouten in gemaakt ;) T is onze eigen keus om voor een 'moeilijke' naam te kiezen.
Ik zou het niet laten aanpassen hoor als ik jou was, maar misschien wel gewoon accepteren dat mensen het verkeerd zeggen..

Bedankt allemaal voor de reacties! ?
Ik ben er nu toch wel over uit dat de juiste uitspraak toch echt klo-ee is en dat wij het dus verkeerd uitspreken ... 
Nou vind ik beide uitspraken mooi en zou er dus niet mee zitten om haar klo-ee te noemen, maar het is natuurlijk wel een dingetje om nu tegen iedereen te zeggen dat ze toch klo-ee heet ipv klo-ie. Daarbij moet mijn vriend het hier ook mee eens zijn, ik ga het dus maar eens met hem er over hebben.

En anders dan moet ik me er gewoon bij neerleggen, dat komt dan ook wel weer goed. Wat veel mensen zeggen, ik zal denk ik toch altijd moeten verbeteren. 

Hallo, mijn dochterje heet Chloé, en inderdaad wij spreken haar naam uit eindigend op de ‘ee’. Als je het als ‘Chloë’ zou schrijven, dan zou het de uitspraak wel op de ‘ie’ moeten eindigen.
Maat het komt overkomt me vaker dat ik mensen moet verbeteren, ze zijn vaak geneigd om haar naam eindigend met een ‘ie’ uit te spreken. Hier heb ik juist irritatie van?.
ik denk dat je in de praktijk er minder last van zou hebben dat mensen haar naam verkeerd uitspreken.

Terug
Bovenaan