Uitspraak naam

<p>Ik denk aan de naam Luca voor mijn kindje (jongetje). Met als uitspraak “loeka”. Zouden jullie het dan als Lucca of Luca schijven? </p>

Als ik het lees en niet zou weten hoe je het moet uitspreken zou ik het als volgt uitspreken:
Luca zou ik uitspreken als Luuka.
Lucca zou ik uitspreken als Lukka.
Als je het wilt uitspreken als Loeka zou ik het denk ik ook zo spellen.. Ben bang dat je anders vaak aan het corrigeren bent, en je kindje later ook. 

Ik werk op een kinderdagverblijf, daar zijn 2 kindjes met de naam Luca, beide spreek je uit als Luuka.
Dus ik denk dat je het idd moet spellen als Loeka of je erbij neer moet leggen dat iedereen het altijd fout zegt. 
Zowel Luca als Lucca is niet echt logisch...

Ik zou het ook niet uitspreken als Loeka, maar uitspreken als Luuka. 
Eerlijk gezegt denk ik dat er dus veel verwarring zal zijn over de naam.. omdat toch iedereen het zal lezen op bijv het geboorte kaartje als Luuka. En zul je zoals de voorgangers al zeggen vaak moeten corrigeren. Ik zelf zou dat niet prettig vinden. 

Vrienden van ons hebben een zoontje dat Luca heet. Spreek je uit als Loeka. Zij hebben dat toen hij werd geboren aangegeven, en iedereen weet nu niet beter en zegt gewoon Loeka.
Heb van hen nooit gehoord dat mensen het verkeerd uitspreken. 
Ik denk dat je vooral moet doen wat jullie mooi vinden. 

Tsja, daar zit ook wel mijn twijfel, steeds zeggen hoe het uitgesproken moet worden is ook vervelend. Wij zijn gek van Italië en daar wordt de naam Luca gegeven aan jongens met als uitspraak Loeka.. maar hier in NL denk ik ook meer met als uitspraak Luuka..
Lastig lastig ? 

Terug
Bovenaan