Uitspraak naam

Wat je moet doen is de foenetische uitspraak op het geboortekaartje / facebook aankondiging / etc. erbij zetten. Maar de kans blijft dat op school de eerste keer het altijd fout gaat. Ook bij toekomstige sollicitatiegesprekken etc. waar de naam eerst gelezen wordt ipv gehoord. 

Ik zou de naam uitspreken als Loeka als ik het zie staan als Luca. Het is een Italiaanse naam, dus Loeka is daardoor logischer vind ik. Zou het dan wel schrijven als Luca, omdat dat ook is hoe die naam in Italië geschreven wordt.
Overigens is het met veeeelll namen zo dat mensen ze alsnog verkeerd uitspreken hoor. Ik heb zelf blijkbaar een naam die mensen vaak niet kennen en dat levert ook vaak gesprekken erover op, maar het heeft ook wel weer wat vind ik. En later zal je zoon zich ook wel voorstellen aan mensen als 'Loeka', wat direct de verwarring over de uitspraak wegneemt. Zou me er niet al teveel door laten storen!

Ik zou de naam uitspreken als Loeka als ik het zie staan als Luca. Het is een Italiaanse naam, dus Loeka is daardoor logischer vind ik. Zou het dan wel schrijven als Luca, omdat dat ook is hoe die naam in Italië geschreven wordt.
Overigens is het met veeeelll namen zo dat mensen ze alsnog verkeerd uitspreken hoor. Ik heb zelf blijkbaar een naam die mensen vaak niet kennen en dat levert ook vaak gesprekken erover op, maar het heeft ook wel weer wat vind ik. En later zal je zoon zich ook wel voorstellen aan mensen als 'Loeka', wat direct de verwarring over de uitspraak wegneemt. Zou me er niet al teveel door laten storen!

Luca zeg ik als Luuka zoals de meesten. Maar als jehet als Loeka wil uitspreken dan is het ook gewoon 1x zeggen en dan weten mensen het. Je kind zal dat dan wel altijd moeten doen, het is de vraag of je hem daarmee wilt opzadelen. 

Luca vind ik zo’n ‘bekende’ Italiaanse naam, dat ik het altijd als Loeks zou uitspreken. Denk dat veel mensen dat automatisch doen en dat andere mensen het na 1 keer zeggen ook wel begrijpen. Ja, zullen vast wel eens mensen zijn die Luuka zeggen, maar dat gebeurt oprecht met vrijwel elke naam, zeker als je naar het buitenland gaat.

Als ik Luca lees, lees ik Loeka. Zou dus niet denken dat het Luuka is. Ken ook luca’s zowel jongens als meisjes en dat is allemaal Loeka. Misschien dat ik daarom niet met andere associeer.

Zou Luca ook uitspreken als Loeka. En zou me ook niets aantrekken van hoe mensen de naam verkeerd uitspreken. Een vriendin van mij heet Sharon (Shaa-ron) en iedereen zegt constant Sherron. Dus zelfs met de 'simpelste' naam is het een risico.
Bovendien geldt dat uu en oe 'probleem' alleen voor NL. In het buitenland zal het juist altijd Loeka zijn :)

Terug
Bovenaan