uitstapjes

A

Anoniem

Guest
Ben ik weer! Zo fijn om andere mamas te spreken in dezelfde fase, zeg maar.....

weer een vraagje, hoe vaak en wanneer gaan jullie wandelen met de kleintjes.

Wij willen voor Isis rust en regelmaat creeëren. Thuis moet een plek zijn waar ze tot rust kan komen en waar enige voorspelbaarheid is, er gebeurt zoveel in haar ontwikkeling! Uitstapjes doseren wij een beetje, al probeer ik al meer uit. Komt ook omdat Isis toen ze 6 weken was, oververmoeid was en te weinig sliep. Toen zijn we haar gaan inbakeren en hebben we best strenge rust en regelmaat gehanteerd (misschien kennen jullie het boek van Ria Blom?) Dat heeft ons zoveel goeds gebracht dat ik er zuinig op ben.

Ruim een week slaapt Isis niet meer ingebakert, gaat goed, maar ik ben nog wel zuinig op haar slaapjes, die ze echt nodig heeft. Na drie maanden kon ze wel steeds meer aan, ook uitstapjes, bijv. naar opa en oma wandelen, daareven blijven en weer terug wandelen  voor de volgende fles. Of na het flesje en uitbuiken stukje gaan wandelen (in de wagen doet ze hazeslaapjes) en dan thuis weer in haar bedje leggen, is ook al een paar keer gelukt.
Volgende week ga ik een dag met Isis naar oma en gaat ze daar wat flesjes drinken en slapen (overdag) Ben erg benieuwd. In de toekomst is het ook fijn als ze een keer kan logeren bij oma en opa (oma past normaal bij ons op). Vinden ze fijn (Isis ook, hoop ik) en wij ook (1 nachtje is genoeg) Lekker uitslapen!
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Weer een heel verhaal, ook wel fijn om even van je af te schrijven............
Esther ( Isis 29-11-06)

hahaha lekker he, even van je af schrijven! Doet mij ook altijd goed!
Ik herken ook heel veel in je verhaal, ons dochtertje was in het begin heel onrustig en toen bleek dat ze gewoon oververmoeid was.
Wij zijn toen ook wat meer regelmaat gaan toepassen (niet inbakeren) en vanaf die dag ging het perfect!
Dus ik snap dat je nu een beetje voorzichtig bent!!
Ben ik namelijk ook ...maar het is niet altijd even makkelijk he?
Ik ben sinds een paar weken wel wat flexibeler geworden hoor, omdat ik zelf bijna niet meer de deur uit kwam en daar word je ook niet echt vrolijk van!
Ze heeft al 2 keer bij opa en oma geslapen, eerste keer was ze ongeveer 6 weken, toen hadden we een feestje en de tweede keer was ongeveer een maand geleden.
Is wel lekker hoor, maar wel heeeeel raar! Ik vond het best even lekker om weer eens met zijn tweetjes te zijn en toch voelde het niet compleet, heel gek! Was ook echt blij om haar weer te zien de dag erna, maar ik heb er ook wel van genoten hoor!

En wandelen doe ik meestal na de fles van 16.00 uur, als het dan mooi weer is. Dan slaapt ze in bed ook wat slechter dus dan ga ik lekker met haar wandelen.

Heerlijk he, even van je af schrijven.
Ook ik ben erg zuinig op de slaapjes van mijn zoontje.
Als we weg gaan, gaan we na de fles van 15.00u. Want daarna slaapt hij meestal niet zo goed. Maar we hebben een kindje wat echt alles in zich op neemt. Als we ergens anders zijn zit hij echt alles te observeren, bekijken met als gevolg dat hij na een half uurtje bijna instort van vermoeidheid. Gisteren was mijn schoonvader jarig, en we zouden aan het eind van de middag een bakkie gaan doen. Nou, na een half uurtje zijn we maar weer naar huis gegaan want hij was doodmoe en huilen, huilen, huilen,
Hij vind het ook echt niet leuk om van de een naar de ander te gaan. (dat gebeurde dus wel, en ik ben dan te onzeker om er wat van te zeggen )
Om boodschappen gaan of wandelen doe ik de laatste weken nog maar heel weinig. Meneertje gaat niet slapen in de wagen, kijken is veel leuker. Maar hij is dus oververmoeid als we thuis komen.
Ik moet wel oppassen dat ik niet te weinig meer doe. Pfffft... wel heel moeilijk.

Veel uitstapjes ondernemen wij ook nog niet. Iris vindt het wel heel leuk maar is daarna echt bekaf.
Meestal wordt ze om 08:30 wakker, krijgt dan lekker BV in bed en dan dut ze nog eventjes verder.
Rond 09:30 pluk ik haar uit bed en kleed ik haar aan, dan gaan we samen de konijnen voeren en wandelen we gelijk een eindje. Aan het eind van de wandeling valt ze meestal in slaap en dan dut ze tot 11:00 uur.
Dan lekker haar fruit en rond 12-en weer BV en daarna naar bed.
Tegen 3-en wordt ze dan weer wakker en krijgt ze BV, daarna gymen we, lezen een boekje of gaan de tuin in. Ze blijft dan wakker tot 17:00 en dan krijgt ze een warme maaltijd. Daarna ook vaak een dutje of nog spelen.
Rond 19:00 in bad of onder de douche met mama, dan nog een BV en naar bed.

Deze structuur probeer ik zo goed mogelijk aan te houden, ook als we op pad zijn. Zeker de middagdut en 's avonds naar bed gaan vind ik erg belangrijjk. En merk ook dat ze dat het prettigst vindt.

We gaan zowiezo niet 2 dagen achter elkaar op pad. Dan kan ze in ieder geval een dag bijtanken.

Ik heb het er vanmiddag op het cb nog over gehad. Daar zeiden ze dat je idd. het beste gewoon je vaste tijden, rituelen aan kan houden. Ook als je weg gaat.

Daarnaast zeiden ze ook dat mijn zoontje gewoon alle prikkels die er zijn in zich opneemt en zich zelf vergeet. Een ander kindje doet zijn ogen dicht en gaat slapen als ie moe is maar dat zal mijn kindje dus niet doen.
Daarom moeten wij hem beschermen voor oververmoeidheid zei ze.
Dus ja, dan gaan we dat maar doen.

Tja, hier hetzelfde verhaal, ons dochtertje heeft ook   echt haar rust nodig anders s ze helemaal van slag. Het gaat nu wel beter als die eerste maanden, ik kan nu wat meer en vaker met haar weg zonder problemen.
Maar de eerste week van mei gaan we op vakantie (een weekje centre parcs) en ik vraag me af hoe dat daar zal gaan?!
Van de ene kant heb ik er heel veel zin in, maar ik ben ook weer bang dat ze van slag zal raken omdat het daar natuurlijk toch wel anders gaat als thuis... (zwemmen, andere dingen doen, uit eten..)
Daar komt nog eens bij dat we met vrienden gaan (hebben een dochtertje van 5) die altijd heel makkelijk zijn geweest (en nog) met hun kind..die slaapt echt overal en gaat ook overal mee naartoe, al is het tot 4 uur s'nachts!
Ik weet dat ik me daar niets van aan moet trekken maar ben bang dat ik toch te veel zal gaan doen wat ik eigenlijk niet wil op dat moment..
Maar goed, even proberen niet zo onzeker te zijn!!! Het gaat om mijn dochter en het is natuurlijk het allerbelangrijkste dat zij zich ook fijn voelt!

Hoi meiden,
erg fijn al die reacties en herkenning, voel me soms zo onzeker, ben bang dat ik dat ook op Isis projecteer, maar valt wel mee, geloof ik. Als Isis nu een slaapje korter of slechter doet, dan haalt ze het meestal dezelfde dag  weer in. Ik denk dat als de rust en regelmaat beklijft is dat je er best weleens van af kunt wijken, maar daarna weer terug grijpen naar de rust en regelmaat.
Vandaag na de fles van 15.00 uur naar opa en oma gewandeld en terug voor de volgende   fles. Ze sliep nauwelijks, een beetje in de wagen tijdens het wandelen (als ik in een rustige omgeving wandel slaapt ze beter) bij opa en oma geprobeert haar te laten slapen in de (stilstaande)wagen, maar dat heeft Isis nog nooit gedaan, nu ook niet: meemaken en erbij zijn! Ze was we goed gemutst op een paar jengeltjes na, een geslaagd uitstapje. Thuis meteen fles gegeven en kort daarna badje, om 20.30 in bedje gelegd en ze slipe meteen! Ik blijf zuinig op haar slaapjes en ik blijf uitstapjes doseren, maar ga wel wat meer uitproberen, ze kan ook meer aan, nu ze wat ouder is!
Nadeel van rust regelmaat en voorspelbaarheid is (vind ik) dat ik er zelf nogal  streng in ben, durf er niet van af te wijken, bijv. het voeden aansluitend aan het wakker worden, zit nu al te bedenken hoe dat nu straks moet, als ze bijv om 11.00uur wakker is en om 12.00uur pas een fles krijgt! Muts die ik ben  zou meer naar Isis moeten kijken, ze geeft zoveel aan.pffff, word soms moe van mezelf!
x Esther (Isis 29-11-06)

Ik heb het nooit echt bewust gedaan, maar we hebben vanzelf een ritme ontwikkeld. Meteen na wakker worden een voeding, dan knuffelen, spelen in de box of in wipstoeltje en als ze moe wordt een schone luier en naar bed. Werkt over het algemeen erg goed. Volgens mij is Hannah ook best makkelijk.
Als ik met haar ga wandelen doe ik dat na een voeding en dan ligt ze eerst een tijdje rond te kijken in de wagen en valt dan vanzelf in slaap. Als ik thuis kom (of onderweg stil sta in een winkel ofzo) wordt ze wel weer snel wakker, maar als ik met haar loop slaapt ze lekker door.
Verder zijn we wel al regelmatig met haar weg geweest naar familie of vrienden. Die wonen bijna allemaal aardig ver weg. Meestal een uurtje met de auto. Gaat allemaal prima. Campingbedje mee en ze slaapt daar ook gewoon. Wel probeer ik het ritme ook daar zo veel mogelijk vast te houden. Natuurlijk doen we dit niet elk weekend, maar zo af en toe gaat tot nu toe goed.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Terug
Bovenaan