Uitzetlijst

Hallo allemaal,

Oo wat een gedoe een eerste kindje ik weet totaal niet wat ik moet halen en wat je waarvoor gebruikt. Ook niet hoeveel flesjes je moet halen of waar gebruik je zo hiedrofiele luier nou eigenlijk voor. Heluppp haha iemand die me wat tips wil geven of een goede babyuitzetlijst voor me heeft.

Alvast bedankt voor jullie hulp
Xx

Als eerste.   Laat je niet gek maken door alle uitzetlijsten die je op internet vindt.. daar heb ik me ook door laten leiden en ik heb genoeg hydrofieldoeken voor een drieling denk ik ?
Hydrofiele doeken gebruik ik vooral voor het afdrogen en ik leg er altijd 1 over het aankleedkussen. Dat laatste doe ik omdat deze doek bij mij altijd vies wordt als hij heeft gepoept (scheelt was en de aanschaf van veel aankleedkussenhoezen, op deze manier heb je er maar 2 nodig in principe). Maar een stuk of 10 hydrofielen moet genoeg zijn.
Welke ik ook heel fijn vind zijn de XL hydrofiel badcapes van de Hema, regelmatig 2+1 gratis. Worden gebruikt na het douchen om hem in te wikkelen, maar neem ik ook mee in mijn tas als klein picknickkleedje.
Ze raden 2 flesjes aan, maar ik denk achteraf dat we het ook prima hadden  gered met 1 flesje.
Qua kleding zou ik het vooral lekker praktisch houden, overslagrompers zijn heerlijk in het begin en daaroverheen lekker een boxpakje die aan de voorkant van boven tot onder open kan. Scheelt je een hoop gepriegel en die kleintjes vinden het vreselijk als er kleding over hun hoofdje moet. Onze kleine man heeft tot maat 74 in boxpakjes geleefd en er zijn zoveel schattige boxpakjes te koop (kijk op marktplaats of Vinted!)

Ik vind de uitzetlijst van Prénatal best wel goed. Maar het blijft heel persoonlijk, je ontkomt er niet aan dat je dingen gaat kopen die je nooit gebruikt, en andersom ook dingen moet bij kopen. 
Ik had bijvoorbeeld niet genoeg aan 10 hydrofieldoeken, gebruikte ze echt overal voor. Als handdoek, als "kussentje" op het matrasje, als kruikenzak, als spuugdoek etc etc. 
Als je twijfelt over iets zou ik het niet kopen, je hebt het tzt echt zo in huis mocht je het toch nodig hebben!
Wij hadden maar 1 fles maar dan ben je echt continu aan het afwassen (8-9 voedingen per dag) dus hebben snel een extra gekocht. Overigens beiden pas na de geboorte.

Mijn tips:
15 hydrofiele doeken
4 aankleed kussen hoezen, 2 voor je aankleed kussen, 2 voor om matrasje kinderwagen. 
2 baby dekentje (1 voor kinderwagen, 1 voor bedje)
2 hoeslakentjes 
1 badcape ( wel een grote)
2 moltons
3 x wieglakentje, 1 voor baby dekentje in kinderwagen 
8 rompertjes ( vond die van zeeman fantastisch met druk knoopjes op de schouder. ( niet elke keer de wasmachiene aan hoeven te doen)
6 broekjes
Majo, heerlijk warme voeten geen ellende van sokken kwijt raken.
6 truitjes 
1 warm vest 
Ik had ook een gevoerde zak van noppies, lekker warm in de kinderwagen en maxicosi ( geen jas nodig)
2 kruiken +zak
2 flessen ( indien fles voeding), kleintjes 2 grote handig op voorraad. 
2 spenen.( lang leve de baby dozen)
Luiers, doekjes.
Thermometer
Koop vooral niet te veel voor onder de douche.
Indien de baby in bad gaat een bad met standaard.
Indien douchen een douchehandschoen ( hoeft niet maar vond heb geweldig handig)

Zoveel heb je uiteindelijk niet echt nodig natuurlijk. Maar een hoop dingen maken het gewoon gemakkelijk. 
Essentieel waren wel het badje op hoogte (ivm kraamhulp), thermometer met alcohol voor reinigen, wat kleertjes en hydrofielen, kruikje en beddengoed, mutsje, luiers. Voeding en fles als je niet wilt borstvoeden. 
Wij hadden echt niets aan aankleedkussenhoezen. Die ondingen moeten steeds in de was. Ik legde gewoon keukenpapier onder haar billetjes en een hydrofiel onder haar hoofd. 
Voedingskussen ook nooit echt gebruikt, onding. 
Wij hadden 12 hydrofielen, en ik bleef maar wassen. Refluxkindje. Al snel hadden we er 30. 
Maatje 50 was hier niet nodig, zou ik dus niet teveel van kopen, je kan altijd bij halen. 
Een stuk of 4 flesjes vind ik wel fijn. Kunnen ze allemaal in de vaatwasser eind van de dag. Maar 1 is voldoende, als je steeds afwassen/uitkoken prima vindt. 
Wat fijne niet noodzakelijke dingen: Draagdoek. Boxmatras (ze sliep daar tot 4 maanden en speelt er nu nog op). White noise apparaatje. XL hydrofiel voor badderen. 

Vergelijk uitzetlijsten met elkaar. Als je iets tekort komt, heb je het zo besteld. Mijn tips? Als je borstvoeding wil geven, haal medela purelan tepelzalf. 2 flessen (ik tip dr browns) (ook met borstvoeding wil je vanaf 3 a 4 weken een flesje per dag zodat je kindje geen flesweigeraar wordt). Hydrofiele doeken zijn voor afdrogen en spugen enzo. Ik vond 10 wel zat. Aankleedkussenhoes kan idd mooi als onderlaken voor wiegje en kinderwagen. Wij hadden ook een aankleedkussen beneden liggen de eerste weken (hoefde ik niet steeds met de trap). Koop  vettende badolie ipv wasgel, beter voor de huid. Thermometer voor jezelf en de baby. Vitamines voor je baby. 2x lakensets, plus kinderwagen (1 in de was, 1 gebruik). Overslagrompers (hoeven niet over dat minihoofd). Als je kindje een speen wil, tip ik bibs. Draagdoek vond ik heerlijk, maar moet je ding zijn. Badcape is ook handig, niet alleen voor afdrogen maar ook als je met je kind naar consultatiebureau moet en je ze moet uitkleden (maar warm wil houden). Kruiken moet je hebben als je kindje in de koudere maanden komt. Een nachtlampje waar je je kind verschoont snachts is ook fijn, zodat je niet ineens zon lichte kamer hebt midden in de nacht..

Wat kleertjes betreft idd overslagrompers. 
Maar let ook op dat alles lekker rekbaar en zacht katoen is. Pyjama's zijn nog niet nodig, ze slapen gewoon in hun dagpakje. En een extra laagje, bijvoorbeeld een vestje of katoenen jasje, of een extra dik boxpakje is wel fijn. Mijn dochter had het gewoon in de zomer heel snel koud, en lag in een romper met truitje en vestje en slofjes/mutsje op mij in een deken gewikkeld. Die was wel te vroeg hoor, maar je kan het nodig hebben. Het is winter nu.

Ik denk dat wij een stuk of 20 hydrofiele luiers hebben. Gelukkig gekregen van mijn ouders die ze vroeger zelf wel gebruikt hebben, want wij gebruiken er meestal echt maar 4, 2 bij het badderen (een voor in de badcape en eentje extra voor over hem heen tijdens het afdrogen) en nog 2 voor in bed (om de matrashoes een beetje tegen spugen te beschermen). Tegen de tijd dat we nieuwe nodig hadden, waren de vorige 2 badderdoeken en de ondergespuugde beddoek allang weer gewassen en droog. Misschien fijn om wat meer op voorraad te hebben voor als je kindje zich vaker bevuild, maar van die 20 liggen er bij ons dus meestal 16 heel mooi op een stapeltje niet gebruikt te worden. We hebben wel aparte, kleinere spuugdoekjes, daar vind ik zo'n grote lap gewoon echt niet handig voor.

Wij hadden 2 flesjes bij de geboorte, en dat was eerder veel dan weinig, maar ik gaf dan ook borstvoeding. We hebben wel meteen bij moeten voeden, maar zo'n flesje is zo schoongemaakt, en binnen een week was het bijvoeden ook niet meer nodig. Toen hebben ze een hele tijd ongebruikt gestaan, tot onze kleine naar de opvang ging. Sindsdien vind ik ze wel fijn (ook soms voor thuis, omdat kolven timen met wanneer hij op de opvang drinkt soms best lastig is en ik soms dus vrij kort voor hij thuis kwam eigenlijk teveel gekolft had, meer dan hij nodig had voor de volgende opvangdag, en dan heb je ook nog eens minder in je borsten zitten voor als hij meteen bij thuiskomst honger heeft, dus dan gaf ik soms wel een deel van de gekolfde melk als hij thuiskwam.

8 sets kleertjes in de kleinste maatjes hadden wij echt niet nodig, meestal kwamen we met 3 wel uit, en ze dragen het ook maar heel kort. Mocht je wel meer nodig hebben, dan heb je zo meer in huis (en ik zou zeker wel aanraden om het volgende maatje dan alvast in huis te hebben, zodat je wel iets hebt als je toch een keer door je 3 setjes heen raakt). Van grotere maatjes zou ik wel wat meer in huis halen, die dragen ze uiteindelijk ook langer.

Boxpakjes vond ik trouwens echt verschrikkelijk, maar dat is waarschijnlijk omdat wij alleen exemplaren hebben gekregen waarbij je maar een been bijna helemaal open kon maken. Om je kindje te verschonen moet je dan telkens je kind helemaal in de kou leggen, verschrikkelijke ondingen vond ik het, en dat dan met een beetje pech een keer of 20 per dag... Koop je ze zelf, let dan op dat ze langs beide beentjes open kunnen, dan is het juist wel weer fijn. We hebben ook een hele lading shirtjes gekregen met zo'n drukknoopjes op de schouder. Ook zo'n ramp. Past amper over het hoofd van ons kindje, de enveloppehals (waar de stof van de achterkant een stukje over de voorkant heenvalt) kan veel wijder open en dus veel minder gedoe met aankleden, maar iets wat helemaal niet over het hoofd heen hoeft is nog fijner.

Verder, ze zeggen altijd reken op iets van 8 luiers per dag. Bij ons was dat eerder 20 luiers per dag. Dus wij hebben gauw wat luiers bij moeten bestellen (maar die heb je ook heel snel in huis), en een extra wasrekje om ze te drogen na het wassen. Billenzalf daarentegen hebben we amper nodig gehad. We zijn na 9 maanden nog steeds bezig met het sample potje uit de zwangerschapsbox, en hebben het sample potje uit de baby box nog niet eens open hoeven maken, om nog maar te zwijgen van alle andere reclame tubes die we ontvangen hebben. 

Je ziet wel, iedereen verschilt nogal in wat ze nodig hebben of handig vinden. Dus kijk gewoon naar een aantal lijstjes, haal datgene in huis waarvan je begrijpt dat je het nodig hebt, en wees voorbereid op een aantal spoedtripjes naar de winkel (je partner dan waarschijnlijk, in de kraamweek) of naar webwinkels. Er gaat altijd iets zijn wat jij wel nodig vind, wat op geen enkel lijstje stond, en ook dikke kans dat er dingen op zo'n beetje alle lijstjes staan, die jij dan weer super onhandig of overbodig vind (of wel nodig hebt, maar niet in de aanbevolen hoeveelheid). 

Terug
Bovenaan