update over mijn schoonouders

Jemig Miranda...wat een kutsituatie..
Wat kun je nu toch het beste doen?

Heb je geen lieve schoonzus of zwager die bij het gesprek kan zitten? Om misschien het gesprek weer terug te brengen naar het onderwerp?

Uhmm...wat naar..Helemaal omdat de verjaardag eraan zit te komen. Pff.. Ik zou in ieder geval deze week GEEN gesprek laten plaatsvinden. (vanuit jouw kant dan)
Je bent druk met Sinterklaas en de voorbereidingen voor de verjaardag.

Ga er vanuit dat het gesprek niet zo leuk is (lekker opbeurend voor jou..sorry) en dat moet je dan er deze week niet bij hebben. Verpest ze ook nog effe het feestje van je kind.

Misschien nu haar afwachten? Een gesprek voor zondag plannen? Kijken wat ze dan doet zaterdag?

Heel veel sterkte ermee meis..je hebt er toch veel verdriet van, dat voel ik, maar probeer kalm te blijven hoor. JIJ kunt jezelf aankijken in de spiegel. Jij denkt goed na. Hopelijk doet die draak dat ook.

Kus

Een neef van mijn man, waar we goed contact mee hebben, heeft aangeboden om bij het gesprek aanwezig te zijn, maar mijn punt is en blijft; IK WIL GEEN EMMER MET GAL OVER ME HEEN KRIJGEN en IK BEN VERBAAL NIET STERK GENOEG. En ik weet gewoon dat ik tijdens dat gesprek over de rooie ga en zij zullen me geen traan hierom zien laten hoor (dat doe ik thuis wel  bij mijn man en onze vrienden)!

Ik moet godverdomme van haar respecteren dat ze dit gewoon in mijn schoot werpt 'wij willen het contact verbreken', kan zij dan niet respecteren dat ik liever geen gesprek aan ga?

OOOOWWWWW, ik heb hier toch helemaal niet om gevraagd (blijkbaar wel)......wat een ellende zeg en ik zie mijn man er gewoon onder lijden, vreselijk gewoon

He, Wat vervelend allemaal.... wat een fenomeen he, schoonouders, je krijgt ze erbij, zo zie ik t dan maar.

Ik heb net gelezen wat je schoonmoeder voor reactie gegeven heeft en ik zou toch weer de bal naar hun terugkaatsen. Schrijf zelf een brief en zet daarin wat je hoog zit en schrijf dat je het prettig zou vinden een brief van ze terug te ontvangen waarin zij zetten wat hun dwars zit.

Daarna kun je dan altijd nog het gesprek aan gaan. Heb je toch een gulden middenweg.

Succes er mee, mocht het niet opgelost zijn, dan zou ik bij je man neerleggen dat hij zijn ouders duidelijk moet maken dat je dan de 13e niet zit te wachten op een gespannen sfeer en dat zijn ouders dan maar op een ander moment langs moeten komen voor de verjaardag van de oudste!!

Toitoitoi!!!   Ik weet hoe je je voelt, ik heb met mn ex schoonouders hetzelfde meegemaakt!!

Groetjes  Martine

Ooooo, ik voel helemaal met je mee en ik moet nu gewoon even reageren. Op deze manier leggen ze dus echt het probleem helemaal bij jou alleen en wat kan jij er nu aan doen?
Misschien is het beter dat ik dit niet schrijf maar: ze willen het contact met jouw verbreken. Nou, dan doen ze dat toch? Het is toch niet jouw keuze? En ik kan je vertellen: Het zal ze nog VIES tegenvallen.

Helaas is dit geen goede oplossing..., maar ik vind echt dat ze het probleem helemaal bij jou leggen en wie heeft er hier een probleem? Je schoonouders. Je moet proberen dat het hun probleem blijft. Jij gaat lekker de verjaardag vieren van je kindje en sinterklaas en als ze jou er niet bij willen hebben dan komen ze maar niet. Kun je dan toch ook niks aan doen?
Op deze manier heb je toch bijna geen keus? Of zie ik het nu helemaal verkeerd? En als er een feestdag bij hun thuis gevierd wordt? Tja, dan kunnen jullie niet komen, want jij bent daar niet welkom. Ik geloof dat ze dan echt wel terugkomen op hun bruute uitspraak hoor!

Nogmaals, waarschijnlijk is dit helemaal geen goede oplossing, maar ik kan hier gewoon heel slecht tegen. Mijn haren staan dan echt omhoog, omdat ik ook al eens echt ruzie heb gehad met mijn schoonouders en ook echt alles lag natuurlijk aan mij. Zo oneerlijk.
Ik wens je heel veel sterkte.

Groetjes Babybelle

Hoi Babybelle,

Ik ben zo blij hier te merken dat ik geen raar mens ben, want ik neig er echt toe om het zo te doen, maar ik zit zo met onze kinderen. Ik vind het sneu voor ons oudste zoontje dat zijn opa en oma niet op zijn verjaardag komen en ik voel me dan schuldig omdat ik niet wil praten (ik wil wel SCHRIJVEN).

Vindt het fijn om te lezen dat anderen hier ook erg boos om worden. Ik heb er met 2 vriendinnen over gesproken en die werden ook zo ontzettend boos. Precies dezelfde reactie als ik. Onvoorstelbaar dat er zo'n stomme mensen bestaan zeg!

x

Hoi Miranda,

Wat goed van je dat je een gesprek bent aangegaan met je man en wat fijn dat hij het met je eens is. Het is echt een ongelofelijk moeilijke situatie. Je vraagt aan ons onze eerlijke mening. Ik zal die dan ook geven en helaas is die ietsie anders dan die van de andere dames. Ik wil je namelijk ook graag de kant van je schoonouders laten zien want ik vind het toch wat te kort door de bocht om maar te zeggen dat zij de enige zijn die een aandeel hebben in deze situatie.

Het feit ligt er dat je schoonouders wat dingen dwars zit. Zoals ik uit je woorden lees, heeft dat puur met het gevoel en emoties te maken van hen. En ik ben daar heel stellig in: aan gevoelens of emoties kun je nooit een kaartje hangen van of het goed is of fout. Het is een beleving die zij hebben en die beleving voor hun is op dit moment niet fijn. Wees blij dat zij daar open en eerlijk in zijn. Dat ze het uitspreken en bereid zijn er met jou over te praten. Ik kan je schoonmoeder goed begrijpen als ze zegt dat ze dit in een gesprek wil doen en niet via een brief. Ja, het is moeilijk om een gesprek aan te gaan en het is stoer van je dat je durft te zeggen dat jij dat heel moeilijk vindt. Dat je denkt dat je ondergesneeuwd wordt. Als je dat van jezelf weet, kun je dat ook op tafel leggen.

De redenen die je schoonouders aangeven waarom zij problemen hebben met jouw gedrag kunnen voor jou misschien peanuts zijn. Voor hun is dat het blijkbaar niet. Je kunt jullie beide kanten niet op een weegschaal leggen en dan zeggen: ik heb gelijk en zij niet. Je kunt jezelf wel afvragen waarom ze dat vinden. Zoals ik al bij je vorige topic aangaf gaat het hier puur om het verwachtingspatroon. Ja, het klinkt misschien wat theoretisch, dat gaat ook niet anders omdat ik het ook maar zo opschrijf. Maar probeer je eens te verplaatsen in je schoonouders: zij hebben een hele dag opgepast op je kindjes. Ze zijn er druk mee geweest, misschien zijn ze wat moe. Dan kom jij aan, vraagt even hoe het met de kinderen is geweest en vertrekt dan weer. En dat gaat dan (let wel, voor hun gevoel) week in week uit. Ik kan me dan wel voorstellen dat ze het gevoel krijgen dat ze er alleen maar zijn voor de oppas. Kijk, bij een kinderdagverblijf is dat anders, dat is zakelijker maar in dit geval is het wel familie. Is het dan niet normaal dat je ook eens vraagt hoe het met hun gaat? Sorry, dit klinkt wat bot maar ik probeer het nu vanuit je schoonouders te schetsen.
Waarschijnlijk is dit ooit een keer ontstaan en toen niet uitgesproken waardoor het in de loop van de tijd voor je schoonouders een steeds groter probleem is geworden en nu is de bom gebarsten.

Ik denk dat je toch echt het gesprek moet aangaan en dat jullie beiden concessies moeten doen. Uiteindelijk is het probleem naar mijn idee lang niet zo groot als dat het is. Het gaat erom dat je schoonouders vinden dat je wat meer interesse moet tonen. Wat is daar mis mee? Gewoon een keertje vragen hoe het met ze is. Dat kan toch geen kwaad? Ik ga ook bewust met Sven wel eens alleen naar mijn schoonouders op de koffie zodat ik niet alles via mijn man hoor. Ze zijn zo dol op Sven en ik kan ook goed met ze kletsen maar dat komt ook doordat je daar beiden in investeert.

Zodra je in gesprek gaat, zou ik gewoon voor jezelf wel opschrijven wat je wilt zeggen. Ik zou ook eerlijk zeggen waarom je het moeilijk vindt om met ze te praten. Omdat je denkt ondergesneeuwd te worden of dat het gal spuwen wordt. Waarom schrijf je zelf niet een soort van brief en begin het gesprek daarmee. Lees hem voor en vraag of ze je niet willen onderbreken. Zo kun jij in ieder geval zeggen wat je wilt zeggen. De persoon die aangeboden heeft om erbij te zitten kan er daarna ook voor waken dat het geen gal spuwen wordt. Als je bij hun afspreekt, heb je ook de mogelijkheid om weg te gaan wanneer je dat wilt.

Ik zou het zeker een kans geven want ik denk dat een goed gesprek veel duidelijkheid kan scheppen. Volgens mij zijn je schoonouders geen kwaadwillende mensen. Anders hadden ze niet aangeboden met je te praten. Ik denk gewoon dat ze zich een beetje achtergesteld kan worden. Als dat met een beetje aandacht en belangstelling opgelost kan worden en als de tijd de wonden een beetje heelt, dan komt het vast wel weer op de rit.

Heb vertrouwen in jezelf maar ook in hun. Probeer soms eens, ondanks de emoties en boosheid, je te verplaatsen in de ander. Dat geeft je soms een heel ander perspectief die je niet had verwacht.

Het klinkt misschien allemaal wat bot of betweterig, dat is echt niet mijn intentie. Ik heb echt het beste met je voor maar ook met je schoonouders. Er is al zoveel ellende in de wereld. Laten we er dan toch voor zorgen dat onze wereld wel zonnig en fleurig blijft.....

Groetjes,
Maike

Hoi Miranda,

Wat rot zeg! Is het een idee om zelf op papier te zetten dat het jou pijn doet wat ze doen en vragen of ze in een brief willen schrijven wat nu daadwerkelijk het probleem is waar ze mee zitten?
Dit is natuurlijk voor je man, kinderen en voor jezelf absoluut niet leuk!

Hopelijk kan het worden uitgeschreven met elkaar en krijgt je schoonmoeder weer respect voor je.

liefs Mariska

Hoi Hoi.

Wat een verhaal zeg, maar het komt me heel erg bekend voor!!!!! Wij hebben nu 2 dochters, een van 16 mnd en een van 4 weken, en ik kan/ kon ook nix goed doen bij mijn schoonoouders. Uiteindelijk zijn we maar gaan praten met ze (eigenlijk deed ik het voor mijn man!!!)Ik was en ben er ook helemaal klaar mee!! maar ja. )nu is het weer "goed". voor de goeie orde. Nou ik zal het ook nooit vergeten wat hij --> m'n schoonvader allemaal heeft gezegt over mij. Hij is het niet eens met onze opvoeding en hij wil onze kids meenemen waarneer hij maar wilt. dat gebeurt dus mooi niet!! enzo, enzo!! Ik zou wel een boek kunnen schrijven over die mensen. haha.
Aan de ene kant zou ik zeggen ga praten met ze, het kan opluchten, zeg tegen ze wat je op je hart hebt en dat hun dat moeten respecteren.!!! zo niet dan breek je met ze!

Nou sterkte ermee en we lezen wel hoe het afloopt!!

Groetjes Karin.

Terug
Bovenaan