Vaccinatie Mexicaanse Griep

Hoi Jessica,

Zoals je misschien al wel gehoord hebt op het journaal is er inmiddels een 14 jarig, kerngezond meisje overleden aan de Mexicaanse griep. Dus wat je zegt over het verzorgen van je weerstand, is niet helemaal waar.
Natuurlijk is het goed om te zorgen voor een optimale weerstand, maar dat houdt dus niet alles tegen.
Daarnaast heb je als zwangere sowieso een lagere weerstand. Vandaar meer kans op complicaties als je de Mexicaanse griep mocht krijgen.
En ja, van de gewone griep overlijden ook volop mensen. Maar dat zijn echt de mensen die in een risicogroep vallen, die dus al flink verminderde weerstand hebben.
Daarnaast heeft alleen een potje desinfectans weinig zin hoor. Het verspreid zich namelijk ook door de lucht. Deeltjes die je inademt, daar doe je niks aan met de desinfectans.

Inderdaad is het maar goed dat men de keuze aan ieder individu over laten, maar ik vind jou reactie nogal overkomen alsof de wereld zich druk maakt om niks. Maar dat is dus echt niet zo. Er wordt echt niet zomaar van een pandemie gesproken.
Momenteel hoor je er erg weinig over omdat het bijna niet meer getest wordt.
Het is pas het begin nu, we moeten de hele winter nog door.

En natuurlijk is alles ook te relativeren. Natuurlijk doe je er niks aan als je morgen onder de bus terecht komt. Daarom is bv zo'n inenting preventief.

Maar goed, genoeg gezegd, maar ik wilde jouw reactie even een beetje nuanceren.

Groetjes Suus

Hallo,

Ik had eigenlijk de keuze gemaakt om de prik niet te gaan nemen. Nu moest ik van de week naar de gyneacoloog om andere redenen en vroeg haar over de prik.
En haar antwoord was meteen: DOEN! Niet twijfelen, maar gewoon gaan halen zei ze! Want van het een op andere moment ben je er doodziek van, terwijl er daarvoor echt niets aan de hand was. Dat wil je niet als zwangere...

Maar goed...iedereen moet het zelf weten. Ik ga even bellen met de huisarts...want ik ga er toch maar voor!

groetjes

Hi,

Ik wil toch maar benadrukken dat er nog steeds geen onderzoek gedaan is naar de effecten van de griepprik op ongeboren baby's. Dat kan ook helemaal niet, omdat die nog niet geboren zijn. Hoe kunnen ze dan zo hard roepen: DOEN! Lijkt de reclame met Frans Bauer wel.

Pas als ik 100% garantie krijg dat mijn kindje er niks aan over houdt, dan laat ik me prikken. Eerder niet. Ik twijfel er ook over of ik onze 2-jarige (zeer griepgevoelige) peuter wel moet laten inenten. Er wordt zoveel ophef over gemaakt. Hoeveel mensen zijn er al niet dood aan de Q-koorts? Hoor je daar iets van?

Ik ben het wel met Jessica eens (maar wellicht zou het genuanceerder mogen), dat we niet in een glazen kooitje moeten gaan leven. Ik ben al twee keer van de trap gevallen deze zwangerschap, kon laatst nog net op tijd remmen met de auto, dat zijn ook risico's. Ik blijf wel uit de buurt van mensen die de Mexicaanse griep hebben, ik wil geen onnodig risico lopen, maar ik wil garanties en die krijg ik niet. Ik leef gewoon door zoals altijd, met in achtneming van de "normale" regels zoals geen alcohol en geen rauw vlees. Maar verder heb ik een normaal leven. Ik laat me niet meer bang maken, want de meeste mensen op de tv zitten er alleen maar voor hun eigen belang en dat is hun eigen aandeel in de farmacie.

Gr. Tamara.

Hi,

Nog even een aanvulling:
Er zijn dit jaar al6 doden door de Q-koorts geweest en dit vond ik op internet:

Vergeet de 'gewone' wintergriep niet
Overigens maakt de WHO zich ook een beetje zorgen dat risicogroepen de gewone wintergriep vergeten. Die zorgt namelijk ieder jaar voor zo'n 2000 doden in Nederland. Dat er Mexicaanse griep heerst, wil niet zeggen dat de gewone griep verdwenen is.

Dat wisten we niet toch? 2000 doden per jaar?

Gr. Tamara.

Hoi Tamara,

Je hebt helemaal gelijk hoor!
En natuurlijk had ik ook liever eerst 100% garantie gehad dat het geen kwaad kan, maar die is er nu eenmaal niet.
Aangezien de kans heel groot is dat ik wel met mensen met de mexicaanse griep in aanraking kom (werk bij een huisarts) wil ik juist het risico niet nemen dat ik de griep krijg.
Maar inderdaad is het tot nu toe zo dat het dodental van de mexicaanse griep gelijk oploopt met die van de gewone griep.
En inderdaad moeten 'risico patienten' de gewone griep niet onderschatten.

Ik laat mijn griepgevoelige zoontje van 3 (met astma) wel inenten, omdat hij buiten zijn leeftijd om een risico patient is. Daarom heb ik hem ook de gewone griepvaccinatie gegeven. Vooral omdat hij erg ziek kan worden (heeft al een keer 4 dagen in het ziekenhuis gelegen met een vervelend virus) en als besloten wordt dat alle kinderen tot een bepaalde leeftijd ingeent worden, laat ik mijn dochter ook inenten, want ook zij is nooit zo maar een beetje verkouden of een beetje ziekjes (daarnaast ook last van hartritme stoornis).

Maar als mijn kinderen een normale gezondheid hadden gehad, had ik het ook nog niet zo zeker geweten.
Het blijft toch een beetje gissen in deze.

Daarom is het ook heel goed dat iedereen een eigen keuze kan maken.
Maar in vond de reactie van Jessica erg ongenuanceerd, vandaar dat ik zo reageerde.
Jouw stukje daarboven (en er na) vond ik realistischer.

Groetjes Suus

Terug
Bovenaan