Vaccinatie

Hallo mama’s en aanstaande mama’s

Even een vraag.
Hoe denken jullie over de vaccinatie tegen kinkhoest tijdens je zwangerschap?
Ik heb hier wel mijn twijfels bij.
Hebben jullie het wel of niet gedaan?
 
Ik heb dit wel gedaan. Was voor mij totaal geen twijfel punt. Betekende namelijk dat m’n dochter na d’r geboorte meteen beschermd was én een prikje minder nodig had.

Waarom twijfel je? Wil je je kindje wel in het Rijksvaccinatieprogramma mee laten doen? Dan zit de kinkhoest vaccinatie erbij in als jij die niet neemt namelijk… maar dan is je kindje wel de eerste periode niet beschermd en is de eerste prik eerder dan als jij hem wel nu zou nemen.
 
Ik heb me wel laten vaccineren. Zowel bij deze zwangerschap maar ook al tijdens mijn vorige zwangerschap toen het nog niet gratis werd aangeboden. Ik vind het fijn dat mijn kindje zo in de eerste maanden al beschermd is, voordat het zelf gevaccineerd kan worden. Er overlijden jaarlijks toch een aantal kindjes aan kinkhoest. En het scheelt een vaccinatie bij je kindje. 
Daarbij wordt in andere landen al veel langer gevaccineerd en is er dus veel bekend over de veiligheid. 
 
Ik twijfel omdat ik het een eng iedee vind als t kindje nog zo aan het ontwikkelen is in de buik om je dan te laten vaccineren.
En ik begreep naar twee maanden kregen ze de prikjes zowiezo ja die wil ik wel gewoon geven natuurlijk. Maar tijdens de zwangerschap vond ik het een twijfel .
 
Ik zou je goed laten voorlichten over hoe een vaccin werkt. Er komt namelijk niets van het ingespoten vaccin bij je kindje, alleen maar de antistoffen die jij als moeder aanmaakt. Dat zijn natuurlijke, lichaamseigen stoffen.
In het derde trimester, zo'n 3 weken voor de bevalling, doet je lichaam iets heel slims. De placenta gaat namelijk actief jouw antistoffen naar de baby transporteren. Zo krijgt je baby zo veel mogelijk bescherming mee als hij net geboren wordt. Zijn eigen immuunsysteem is dan namelijk nog niet zo heel sterk.
Het kinkhoestvaccin speelt in op dit principe. Kinkhoest is het meest gevaarlijk in het begin en komt nog best veel voor. Door het vaccin maak jij als moeder antistoffen aan. De placenta zorgt ervoor dat jouw antistoffen bij het kind komen. Zo kun je je kindje vanaf dag 1 beschermen (in plaats van pas na 2 maanden).
 
Maar ik heb me dus bij beide kindjes laten vaccineren. Bij de oudste zat het nog (net) niet in het RVP en heb ik het zelf betaald. Maar vond de voordelen opwegen tegen de kosten
 
zonder twijfel wél gedaan! 
m'n kindje vanaf de geboorte beschermd én het scheelde haar een prik, ik zeg win-win. @zonnetje: wat je schrijft klopt dus niet, als je kindje na een gezonde zwangerschapstermijn wordt geboren scheelt het wel degelijk een prik! alleen bij vroeg geboorte moet hij/zij hem alsnog zelf ook krijgen.
Hier is al wel jarenlang onderzoek naar gedaan (in tegenstelling tot Covid-vaccinatie) dus genoeg over te vinden. 
Aangezien Kinkhoest dodelijk kan zijn voor een baby was dit voor mij een no-brainer. 
 
Ik heb het niet gedaan. Puur omdat mijn gevoel zei van niet en ik er ook het nut niet zo van inzag. In mijn ogen verzinnen ze steeds meer wat je moet of niet meer mag als zwangere vrouw en ik heb daar graag zelf invloed op.
Goed kleine moet nu met 2 maand ook een prikje, so be it, ze krijgt er al genoeg in haar leven dus die ene extra zal het probleem niet zijn. Maar wat dat betreft ben ik een beetje een loedermoeder?
 
Terug
Bovenaan