Hey hallo,
Ik laat mijn dochter wel "gewoon" inenten. Hoewel ik het aan de ene kant een vervelend idee vind om iets met een gezond lijfje te doen vind ik het risico van niet vaccineren te groot. Naar mijn idee zijn de ziektes nog altijd erger dan de vaccinaties en ik zou het mezelf nooit vergeven mocht ze besmet raken. Eigenlijk vind ik dat vaccineren een verantwoordelijkheid is. Niet perse voor mijn eigen kind, maar voor de samenleving als geheel. Juist omdat zoveel mensen vaccineren komen de ziektes veel minder voor en kunnen anderen het zich veroorloven hun kind niet te vaccineren. Ik ben zo blij dat er vaccinaties bestaan en dat deze in Nederland voor iedereen beschikbaar zijn! Het beste is een kind waarschijnlijk af in een land waar iedereen gevaccineerd is behalve het kind zelf. Doordat anderen die verantwoordelijkheid nemen hoeft dat kindje geen vervelende injecties met eventuele bijwerkingen te krijgen. Maar ja, dat is natuurlijk geen optie.
Over homeopathie, ik denk dat het goed is om een kind homeopatisch te ondersteunen bij de prikjes om alle "ellende"in ieder geval zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel verstand heb van specifieke homeopatische middelen, maar ik geef mijn dochter wel algemene homeopatische zetpilletjes om de eventuele bijwerkingen te verlichten. Dit is geen koortsverlagend middel omdat koorts juist wel goed is en een teken dat het lichaam met de ziektekiemen in gevecht is, maar het helpt wel bij andere klachten die een baby van de vaccinaties kan krijgen. Het werkt trouwens niet alleen bij prikjes maar ook bij tandjes, oorpijn en al dat soort dingen. Het is eigenlijk een soort homeopatische paracetamol! Of het echt werkt? Tsja... Mijn dochter had in ieder geval naar het leek geen klachten van de prikjes. En ik vind deze pilletjes geven een prettiger gevoel dan haar bovenop de vaccinaties ook nog eens paracetamol te geven.
Trouwens, dit is gewoon hoe ik het doe hoor, ik bedoel er verder niets mee naar mensen die wel paracetamol geven of wel of juist weer niet inenten! Dat moet iedereen gewoon zelf weten natuurlijk.
Groet, Bebek
PS, mijn cb heeft mij verder geen info gegeven, alleen een folder van het rijksvaccinatie programma. Verder heb ik het zelf uit moeten zoeken, wel jammer...