Vaccineren met zwangerschaps wens?

<p>Hoi hoi,</p><p>Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.</p><p>Ik heb de wens om in 2021 zwanger te worden. </p><p>Vorige keer heeft het een dik jaar geduurd, maarja.. dat zegt niks.</p><p>Nou werk ik in de zorg in het directe contact met cliënten, maar niet zo intensief als bijv verpleging.</p><p>Dus de twijfel; moet ik me laten vaccineren?</p><p>Het officiële advies is om bij zwangerschap of zeangerschaps wens devaccinatie uit te stellen tot na de zwangerschap.</p><p>Maar onbeschermd werken lijkt me risicovoller. </p><p> </p>

Zeker niet vaccineren. Je hebt geen idee wat het met je ongeboren kind doet! Dat is in mijn ogen 1000x risicovoller dan dat je misschien corona krijgt...

Rond november heb ik corona gehad. 2 dagen flink hoofdpijn en ziekjes geweest, daarna alleen nog wat verkouden. Mijn man ook. Mijn 2 dochters (3 jaar en 17 maanden) heb ij niet laten testen, maar ze waren wel verkouden in dezelfde periode dus ik denk dat ze t ook gehad hebben. Ze zijn niet ziek geweest. Geen koorts, geen buikpijn, hoofdpijn, niks. Alleen wat snottebellen.

De meeste mensen komen prima weg met corona zonder teveel klachten. We worden veel te bang gemaakt en dat is echt niet nodig. Als je gezond en fit bent, stelt corona in 99% van de gevallen weinig voor en is het écht niet meer dan een verkoudheid/klein griepje. Een enkeling houdt langer last of heeft heftigere klachten, maar ook die overleven het wel hoor...

Ik wil ook zwanger worden in 2021. Maar ik heb 1000x liever nog een keer corona dan dat ik me laat vaccineren en misschien mn ongeboren kind iets aan doe of misschien helemaal niet meer zwanger kan worden?

Ik heb er echt om gelachen toen ik het had en dacht alleen maar: Doen we hier nou zó panisch over?? Tuurlijk zijn er pechvogels die wel meer klachten hebben dan gemiddeld, maar daar moet je gewoon niet vanuit gaan.. denk niet gelijk dat je doodziek wordt van Corona want dat valt meestal echt wel mee.

Dus nee, zeeeeeer zeker (nog) geen prik voor mij. Misschien in 2022, eerst maar eens een poosje afwachten en zeker éérst zwanger worden!

Als je op de website van het RIVM kijkt, zie je dat bij zwangerschap een inenting wordt afgeraden, maar dat is alleen omdat ze onvoldoende hebben kunnen bewijzen dat het geen kwaad kan, niet omdat ze denken dat het gevaarlijk is.
Bij wens voor zwangerschap kan je in principe gewoon de inenting krijgen. Je zou er dan natuurlijk voor kunnen kiezen om het proberen even uit te stellen tot na je de twee prikken hebt gehad.
Het vaccin zelf blijft niet zo lang in je lijf dat je kindje daar dan nog iets van mee krijgt, je lijf gaat daarna zelf antistoffen bouwen zoals dat ook bij gewone virussen e.d. gebeurt en dat is zeker niet schadelijk voor je kindje.

In eerste instantie werd vaccineren tijdens borstvoeding ook nog afgeraden maar inmiddels is er natuurlijk al meer over bekend en het vaccin komt dan niet in je melk terecht.

Je moet natuurlijk vooral doen waar jij je prettig bij voelt, maar als je het advies van het RIVM aan houdt kan je er wel vanuit gaan dat je niks doet dat kwaad kan voor je kindje. En ik zou toch ook geruster zijn als ik weet dat ik minder kans heb om ziek te worden tijdens de zwangerschap. Hoge koorts en benauwdheid kunnen namelijk wel echt schadelijk zijn, vooral in het eerste trimester.

Dank voor je reactie!! 
Ik snap dat als het zo bij jou is verlopen , de keuze snel gemaakt is. 
Maar ik voel me ook verantwoordelijk voor cliënten die ik moet beschermen (kwetsbare groep) en ik kan het wel over brengen..
Dus ook een beetje de keuze tussen jezelf en de ander 
Lastig lastig 

Ik zou wel het vaccin halen. Corona tijdens je zwangerschap verloopt vaker ernstig doordat je een slechtere weerstand hebt, en later in je zwangerschap vanwege je verminderde longinhoud - dat is dus een argument voor jezelf en je baby. 
Zonder angst op de werkvloer staan bij iedere loopneus is naar mijn mening ook veel waard.
Als je het geduld hebt om nog even te wachten, zeker doen

Ik vind het ook heeeeel lastig! Ik werk ook met direct cliënten contact namelijk en heb deze week de brief voor vaccinatie binnen gekregen.. ik wacht op mijn menstruatie nu (verwacht ik komend weekend) en daarna beginnen we met 'proberen' (2e kindje). Bij onze 1e was het snel raak en natuurlijk hoop ik daar weer op, maarja de kans is groter dat het misschien eventjes duurt. Stel dat het wel snel raak is dan zou ik de 2e prik nog moeten krijgen... pff zo lastig! 
De wens voor een 2e is wel heel groot dus ik wacht ook liever niet. In december zeiden ze nog dat je 2-3 maanden moest wachten met zwangerschap.. nu lees ik dat niet meer?

Ik weet het niet, als je nu snel in aanmerking komt en denkt dat je het nog 2 maanden uit kan stellen, zou ik dat waarschijnlijk doen. Mijn man heeft recent ook corona gehad, gelukkig alleen milde klachten zoals Zeeuwsmeisje beschrijft, maar twee collega's van hem hebben ruim 2 weken in het ziekenhuis gelegen, een tot hij naar huis mocht, de ander tot hij overleed. Beide onder de 50 en zonder bekend onderliggend lijden. Corona krijgen tijdens je zwangerschap lijkt me ook niks.

Ik ken iemand die in haar derde trimester corona heeft gehad en dat is zeker niet zonder complicaties gegaan. Vroeggeboorte als gevolg, was geen pretje.  Ik ben nu al zwanger, maar als ik in jouw positie had gezeten, zou ik me zeker hebben laten vaccineren. Heb me (vanwege mijn werk) redelijk ingelezen . Omdat de toxicologie studies nog niet zijn afgerond adviseren ze het nog niet tijdens de zwangerschap, maar dat zit er wel aan te komen waarschijnlijk. Als ik jou was zou ik me laten vaccineren en even 2 maanden wachten. Of toch overleggen met je huisarts. 

Terug
Bovenaan