Vader weekend weg na 6 weken

<p>Hallo mama’s,</p><p>wij worden bijna papa en mama en nu wil mijn vriend een vriendenweekend plannen als onze baby 6 weken oud is. <br /><br /></p><p>op een of andere manier heb ik hier heel veel moeite mee, nu weet ik niet of dit aan mij ligt of dit gewoon veel te snel is.</p><p> </p><p>wat vinden jullie? </p>

Mijn man heeft rond dezelfde periode een weekend weg gepland staan met vrienden. Ik heb er geen moeite mee. Mocht ik tegen die tijd echt in de kreukels liggen dan wijzigen de plannen wellicht nog, maar ik ga er vanuit dat ik het een weekendje wel red. Ik gun hem dat weekend van harte.

Ik snap je gevoel. Misschien helpt het om uit te spreken waarom je er moeite mee hebt. Is het omdat je het heel spannend vind om alleen met de baby achter te blijven? Of omdat je zelf fysiek dan misschien nog niet helemaal op de been bent? Of gewoonweg het gevoel van oneerlijkheid dat hij als papa zo makkelijk een weekend weg kan en jij als mama (als je borstvoeding geeft of lichamelijk nog aan het herstellen bent) dat niet zomaar kunt. Dat laatste is denk ik ook een heel normaal gevoel hoor.

Als je het uitspreekt kan hij er waarschijnlijk wel begrip voor opbrengen. Misschien is het wel hememaal geen probleem om het vrienden weekend een paar weken later te doen?

Maar hoe dan ook, als jij er moeite mee hebt mag je dat gewoon voelen en uitspreken vind ik, ongeacht of andere mensen er geen problemen mee zouden hebben.

6 weken is niet vlak na de bevalling. Ik zou mij man dat gunnen, ik zou me wel redden met de kleine, en mocht het herstel echt tegen vallen of wat dan ook mag ik er vanuit gaan dat hij zelf wel bedenkt dat hij beter thuis kan blijven.

Deed mijn man ook, uiteraard in overleg: als ik het fysiek/mentaal niet had aangekund, was hij niet gegaan. Maar het ging prima en ik heb een heerlijk weekend gehad alleen met mijn dochter. Wellicht heb je een vriendin/moeder/zus die het leuk vindt om langs te komen?
Bij de tweede ging het min of meer hetzelfde en ondanks dat het iets ingewikkelder was, ging het ook toen helemaal goed. Was we blij dat hij een weekend 2 weken na bevalling had afgezegd (zonder mijn weten, ik riep nog ‘leuk, gaan!’), want toen had ik meer kreukels dan ik dacht.

Ik denk dat het goed is om voor jezelf te achterhalen wat je er lastig aan vindt. Als dat is dat je gewoon niet zo goed weet wat je te wachten staat: komt helemaal goed!

Onze kleine is nu 6 weken en ik zou het prima aangekund hebben als hij nu een weekendje weg zou zijn.
Overigens heeft mijn man toen ons meisje 4 weken oud was Corona gehad en heb ik een hele week alles alleen moeten doen, dat vond ik toen nog wel pittig omdat ze erg veel aan het huilen was en ze niet in bed wilde liggen.

Tijd voor jezelf is heel veel waard als je een kind hebt. Als je het ziet zitten om een weekend alleen voor jullie kind te zorgen, zou ik hem laten gaan en ook een weekendje voor mezelf plannen!

6 weken is best lang na de geboorte. Dan kun jij echt wel zelf een weekend voor hem zorgen hoor. Lijkt en voelt nu niet zo, maar komt echt goed!  Lekker samen. Heerlijk toch!!

Terug
Bovenaan