Van 2 naar 1 slaapje: drama?

Zarah is nu 14 maanden oud, en sinds twee weken wil ze niet meer twee
keer per dag slapen. Maar ze is rond 10 uur 's morgens wel zo moe, dat
ze naar bed toe wil. Wat ik in eerste instantie dan dus maar deed. Dan
sliep ze tot 12 uur, en tegen 4 uur is ze dan weer heel erg moe. Dan
leg ik haar in bed, maar slapen, ho maar! Ze vindt het 5 minuutjes wel
prima, dan kletst ze wat, maar daarna is het brullen. Ze is dus van 12
tot 19 uur wakker, en tegen 4 uur hartstikke moe en niet te genieten.

Op het kdv leggen ze haar al wat later op bed, maar daar slaapt ze een
stuk korter (max 1,5 uur) dus als ik haar op kom halen, valt ze bijna
om van de moeheid.

Nou heb ik het vandaag dan maar gerekt tot kwart voor 12, na de
boterham op bed gelegd. Maar ze was zó moe, dat ze sliep zodra ik haar
neerlegde in bed.

Dus of ik leg haar 's morgens eerder in bed, maar dan heb ik 's middags
de problemen. Of ik leg haar wat later in bed, wat eigenlijk ook nog
iets te lang is. Héél soms wil ze ineens wel een uurtje slapen 's
middags, maar dan is ze om 20 uur nog klaarwakker en wil ze dán niet
meer slapen. Pffft!!! Eigenlijk heeft ze meer uren slaap nodig, maar
dan in 1 slaapje, en dat doet ze dus niet. Ik hoor nu ineens overal om
me heen dat het normaal is bij deze overgang, maar op het kdv snappen
ze er ook niks van, terwijl zij daar toch juist de ervaring moeten
hebben?

Hoe gaat dit bij jullie? Al meer kindjes hier mee bezig?

hallo

ik ben al lang niet meer actief geweest maar ik zat zomaar weer eens te lezen en ik dacht laat me weer eens reageren ons meisje heeft het ook even moeilijk gehad met overstappen maar ze doet het nu erg goed ik heb steeds even gerekt met de tijd door te gaan fietsen of ergens op visite te gaan of boodschappen doen op wandelen en ze doet het nu goed al twee maanden ze is bijna 16 maanden en ze krijgt nu om 11.45 een boterham en dan om 12.00 uur naar bed tot 15.00 15.30 uur en dat gaat erg goed soms is ze savond zo moe dat ze om 18.30 naar bed gaat maar anders altijd om 19.00 uur misschien kun je dit proberen succes ermee het is erg moeilijk elk kind is anders.

groetjes geluk 1

Ons schema ziet er iets anders uit dan dat van jullie, Daantje is 16 maanden en gaat overdag pas slapen na de lunch, dus eigenlijk altijd om 12 uur, dan slaapt ze vaak tot ongeveer 3 uur en heb ik mooi tijd om wat in huis te doen. Verder gaat ze dan van 5 tot 6 nog even een uurtje naar bed toe en gaat ze echt slapen om ongeveer half 8 tot de volgende morgen 9 uur. Misschien kan je proberen haar ochtendslaapje wat op te schuiven? Bij ons bevalt dit schema heel erg goed, maar ik snap ook wel dat het bij iedereen anders is.
Groetjes Femke

Van 2 naar 1 slaapje is vaak wel een rommelige periode. Hier was dat ook zo, maar is al een hele tijd geleden. Leah slaapt vanaf een uur of 12-half 1. Meestal slaapt ze dan tussen de 2 en 3 uur. En dan 's avonds om half 7-7 uur gaat ze weer naar bed. Bevalt hier heel erg goed. Succes met vogelen wat het beste slaapje is!

Héél herkenbaar! Lastig, je kunt niks plannen, je kind is moe maar je moet haar wkker houden, en als ze ´s middags in bed ligt, slaapt ze niet... Maar geloof me, je bent er bijna, over een paar weken hebben jullie het nieuwe ritme helemaal te pakken.

Bij Norah begon het iets later, met 15 maanden, maar verder ging het precies hetzelfde als bij Zarah. 1 slaapje was te weinig, 2 teveel. Norah heeft ook een paar avonden liggen kletsen tot 20.30 uur... En op het kdv ging ze ´s ochtends wel later slapen, maar thuis ho maar.

Je kan er niet zo heel veel aan doen, behalve geduld hebben (is lastig, ik weet het) en dan raakt ze vanzelf in haaar nieuwe ritme. Wat je wel kan doen is thuis voor voldoende afleiding zorgen in de ochtend, zodat ze daardoor de hele ochtend wakker blijft. Want op het kdv valt natuurlijk genoeg te beleven, vandaar dat ze daar wel langer wakker bleef. Bij Norah werkt naar buiten gaan heel goed, bijvoorbeeld boodschappen doen en fietsen. Of bij iemand langs, een andere omgeving. De eerste week dat we dit deden was ze inderdaad tijdens de lunch al moe, maar ja, je moet wat! Ook dat ging weer over.

Verder  heeft Norah een week of 2 de beide ritmes afgewisseld. De ene dag 1 slaapje (meestal op het kdv) en de andere dag 2 slaapjes (thuis). Na 2 weken bleef ze ineens 3 dagen achter elkaar op  1 slaapjes zitten en nu zit ze alweer anderhalve week op 1 slaapje. Het gaat dus niet van de ene op de andere dag helemaal over van 2 naar 1.

Het blijft een beetje klooien deze periode, maar het einde is in zicht! Heel veel succes!

Groetjes,
Jamie

O ja, Norah sliep eerst van 9.30 - 11.30 uur en van 14.00 - 16.00 uur. Nu slaapt ze vanaf 12.30 uur en dan 2 tot 3 uur achter elkaar. Als ze maar 2 uur slaapt, is ze ´s avonds wel bekaf. Maar ook daar doe je niks aan, behalve haar op tijd eten geven en om 18.30 uur op bed leggen!

Ooooh, wat slapen jullie kindjes nog lekker lang. Renske slaapt nu ook 1 keer, en dan 1 1/2 tot 2 uur. Ze gaat na de lunch naar bed. En dan lunchen we vroeg, om half 12.  Van twee naar een slaapje  was hier eerst ook even wennen, maar na een tijdje ging dat goed. Even volhouden!

Bij Laura ging dit heel anders, toen ze tien maanden oud was wilde ze overdag helemaal niet meer slapen, soms sliep ze een half uurtje in de wandelwagen. Uiteraard was ze dan 's avonds/eind van de middag niet te genieten.

Nu slaapt ze al tijden van 11 tot 13 uur, daarna krijgt ze een broodje. Vervolgens slaapt ze dan van 19 tot 7 ongeveer, soms pas om 20 uur, soms is ze al om half zeven wakker 's ochtends. Als ik het bij jullie zo lees heeft ze blijkbaar weinig slaap nodig. Leuk om te zien dat er zoveel verschillen zijn, Laura is nu 15 maanden.

Terug
Bovenaan