van 5 naar 4? ... en slapen

Hee hallo meiden,
De naam van deze topic is volgens mij wel een beetje verwarrend geworden. Nou, zo is het niet bedoeld hoor.
Tygo is nu 16 weken oud. Hij is 7100 gram en 66 cm. Lekker groot en zwaar voor z'n leeftijd dus. Hij krijgt nu 5 (fles)voedingen per dag van 180 + 6 en waarvan de laatste voeding een papfles is (2 schepjes Nutrix erdoor).
Als Tygo zijn laatste fles om 22.30 krijgt slaapt hij haast door tot 09.00 in de ochtend. En dan moeten we hem wakker maken, ik denk dat als we hem laten liggen dat het nog wel later wordt...Lijkt mij een beetje laat. Vanavond hebben we hem de laatste fles om 21.15 gegeven en we kijken wel weer hoe laat hij wakker wordt. Als het te laat wordt, maak ik hem wel wakker, maar ik zou zo graag willen dat hij "gewoon" om 07.00 wakker werd... uit zichzelf dus.
Vanmorgen werd hij dus om 09.00 wakker (gemaakt) en heb ik dus vandaag tussen 09.00 en 21.00 5 flessen gepropt. Om de 3 uur dus een voeding van 200 ml.
Hoe los ik dit op? Dit lijkt me namelijk niet goed voor hem. Tis een luxe-probleem, want ik ben zelf ook zo'n lekkere uitslaper, maar alles voor de gezondheid van mijn prinsje hoor!!!
Ik dacht (qua lengte, leeftijd en gewicht) dat hij misschien naar 4 flessen moet, maar volgens mij moet er dan meer in de fles, of moet hij groente of fruit tussendoor krijgen... En hij is nog geen 4 maand, dus daar wou ik nog niet aan beginnen.
Help help help
Groetjes happyM.

Haha wat geestig.... Ik heb precies dezelfde vraag!! Mijn ventje is ook zo'n groterd! Hij is nu 16 weken en de laatste keer op het cb (bijna een maand geleden) was hij 65cm en 7100 gram.... Wij mochten daarom ook geen beginnen met fruit en groente, maar nu vraag ik me ook af of hij dan niet een fles minder kan hebben.... Stef slaapt ook zo lekker uit. Nu krijgt hij zijn laatste fles rond 00.00 en dan slaapt hij tot ongeveer 09.00. Ik vind dit natuurlijk best lekker, maar ik zou best die laatste fles willen laten....   Bovendien moeten we inderdaad in die tijd 5 flessen proppen...Alleen de enig keer dat we dat probeerden, werd hij steeds wakker 's nachts. We zijn dus meteen weer gestopt.... Ik wacht het cb maar weer even af. Die van ons zijn fijne mensen, dus ik vraag daar wel om advies.... Nog 2 weken....

Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen..
Enne...happy, we hebben volgens mij twee baby's met hetzelfde ritme en karakter!

Nou, Annet, volgens mij ook haha.
Ben wel benieuwd naar wat het cb bij jou zegt de volgende keer. Gisteravond dus om 21.15 de laatste fles gegeven en om 07.30 was meneer wakker. Ietsje beter getimed dan de afgelopen dagen gelukkig, want nu hoef ik niet te proppen met de flessen vandaag.
Tygo heeft het uitslapen van mij denk ik. Ik kan ook heeeeeel lang liggen als het kan. Heerlijk.

Zijn er meer mensen met tips? Laat het onze uitslapertjes weten hierzo!!!

Groetjes happyM.

Hé hallo!

Ik vind dit ook zo lastig.. Mijn zoon Pepijn is nu 16 weken oud en we zitten nu nog op 5 flessen van 180 cc. s avonds om half 11 krijgt hij de laatste en daar moeten we hem voor wakker maken en s morgens om half 7 krijgt hij weer zijn eerste en ook daar moeten we hem voor wakker maken.. In dit ritme komt hij wel aan 5 flessen (om de 4 uur) maar ik vind het zo rot voor hem (en soms ook voor ons ) dat hij er steeds voor wakker gemaakt moet worden. Ik heb dit op het cb besproken en ze zeggen toch dat dit het beste is.. Hij heeft nog 5 flessen nodig en als je er 1 afhaalt dan moet hij in 4 flessen dezelfde hoeveelheid wegkrijgen als met 5 en dat is teveel zeggen ze.. Tja t is mijn eerste dus ik weet niet beter dan wat ze me vertellen maar wij gaan dus nog maar even door met wakker maken (en zelf wakker blijven en vroeg opstaan..)

Even iets anders..
Geven jullie al fruithapjes ofzo..? Ik las dat jullie wel nutrix door de fles doen..
Hoeveel doe je dan en kan/mag je daar op eigen initiatief mee starten of heb je dat overlegt op het cb..? Nutrix is toch met name om ze te laten wennen aan andere eten..?
Sorry ben heel onzeker op dit gebied omdat ik er gewoon niet veel van weet..

groetjes Marit

Ik heb op het  cb niet gezegd dat ik met Nutrix ging beginnen. Ze zijn hier niet zo'n voorstander van vroeg beginnen met hapjes, pap enz enz. Tygo vindt het wel lekker de pap-fles en slaapt er goed op. Hij krijgt in de laatste fles 's avonds 2 (maat)schepjes Nutrix. Dit is dus extra in een fles van 180 + 6. Ik ben ook heel benieuwd hoe Tygo straks op fruit en groente gaat reageren, maar aangezien hij vandaag net 16 weken is, wacht ik daar nog heel even mee. Ik denk dat ik er volgend jaar mee start. Of misschien tussen kerst en oud en nieuw... 31 december is hij 4 maand oud. We zien nog wel even.

Groetjes happyM.

haha happyM volgend jaar klinkt zooooooo ver, maar ik snap je.
Yoëll is drie maanden en een week oud, hij krijgt 5 flessen
om 7 a 7.30u, om 11u om 14.30 a 15u om 18 a 18.30u en om 22u
Aangezien meneer niet zo van slapen houdt is hij gerust wakker heel de avond en heeft het hoogste woord en de grootste lol. We hebben geprobeerd nutrix door z'n laatste fles te doen, maar daar werd hij s nachts juist onrustig door, wel krijgt hij in elke fles twee schepjes johannesspul, omdat hij na z'n fles niet rustig kan zitten en dus alles er weer uit gooide.
Twee weken geleden ben ik begonnen met een paar hapjes fruit, maar we merkte dsat hij moeizamer ging poepen. Daar zijn we nog even mee gestopt, maar hij vind het super interessant als wij eten dus zijn we begonnen met een paar hapjes groente om een uur of vijf. Dit werkt prima en als het op is wil hij meer (vreetzakkie). Poepen gaat ook goed en we hebben niets aan hem gemerkt van krampjes oid.
Het cb hier luisteren we niet zo naar (ohhh erg ben ik he), we komen er voor zn inentingen en voor het meten en wegen. Dit mede omdat ik met de arts een discussie heb gehad over halve zetpillen wel of niet en waarom dan wel niet. Toen kwam ik en vroeg dezelfde arts hoeveel voeding hij kreeg en dat vond mevrouw te veel.

Doen wat je moederhart je ingeeft! Jij kent je kind het beste en het zal af en toe best gokken wezen en moeilijk, maar je doet het heus goed, daar ben je mama voor.
(lijk mona wel hahaha)

Groetjes Pauline mv Yoëll (3m,1w, 3d)

elise is inmiddels al 4.5 maand maa r drinkt al sind 3 maanden nog maar 4 flessen   dit kan als je kindje boven de 6500 gram is er hoeft dan niet meer voeding in de flessen ik ben toen ook nog niet gaan bijvoeden omdat ze voldoende had aan die 4flessen ze krijgt pas sinds 2 dagen een klein beetje fruit
elise krijgt nude fles om
 7.30   11.30   15.30en om 19.30 dat vond het cb toen ook goed

succes saskia

Hoi Happy m,

Ik zat met hetzelfde probleem, Jente moesten we elke ochtend wakker maken en ik had zijn tijden al wat ingekrompen: aan het eind van de dag 3,5 uur ertussen i.p.v. 4 uur.
Dit was dus inderdaad echt 5 flessen in een dag proppen.
Toen Jente 3 maanden was, heb ik hem op een ochtend uit laten slapen, hij werd 8.30 wakker! Vanaf die dag is zijn schema: na 8.00, na 12.00, na 16.00 en na 20.00!
Ik bedoel met 'na', dat ik hem gewoon laat slapen als hij slaapt. De ene dag zijn het dus echt boven genoemde tijden en de andere keer alles net wat later.
Hij slaapt keurig de nacht door en doet het erg goed!

Ik zou zeggen, gewoon proberen vier voedingen! Met zijn gewicht kan hij het makkelijk hebben.

Groetjes Fennie

Terug
Bovenaan