van 5 naar 4 voedingen

Hallo,
Ook wij moeten ons dochtertje 's avonds om half elf echt wakker maken voor een laatste voeding. Het duurt lang voordat ze haar oogjes open krijgt, ze wrijft maar en ze wrijft maar. Het liefst laten we haar ook slapen. Ook 's ochtends ligt ze nog te slapen en moeten we haar wakker maken. 's Nachts spookt ze trouwens wel hoor, want ze wordt een paar keer 's nachts wakker en dan wil ze graag haar speentje om weer in slaap te vallen, maar dat is een ander onderwerp...
Sasha (25-10-2006) is nu trouwens 4 maanden en weegt ook 5,7 kg. Ik ga morgen naar het CB en zal het nog eens vragen. Ik weet wel wat ze drinkt, want ik weeg haar voor en na het voeden. Een gedoe, maar ik weet dan wel wat ze binnenkrijgt en voor mij is het een manier om borstvoeding vol te houden (meten is weten..). Ook omdat ze veel spuugt, is het wegen makkelijk. Ik kan er dan meestal voor zorgen dat ze niet teveel drinkt, want als het aan haar ligt drinkt ze zich propvol en dan komt er heel veel weer uit.
Ik neem aan dat die vijfde voeding wel over de 4 voedingen verdeeld moeten worden. Ze mag nu ongeveer  5 keer 170 ml en dan is het 4 keer 215 ml en dat is wel erg veel om te drinken. Ze moet toch die borstvoeding moeten binnenkrijgen op een dag. En ze heeft al zo weinig ontlasting, dus ze gebruikt dan echt alles.
Ik heb ook ooit eens gehoord dat een baby maar een aantal uur zonder voeding mag, anders zou de bloedsuikerspiegel te ver dalen en zou ze suf van worden... Weet iemand daar wat over?
's ochtends heb ik trouwens ook altijd last van stuwing, maar ik kolf dan eerst altijd wat af voor de eerste voeding, anders krijgt zij zo veel melk opeens binnen met zoveel kracht (ik sta dan op ploffen). Ik kolf mijn borsten na de eerste voeding altijd leeg, dan heb ik meteen weer voorraad en zo voorkom ik borstontsteking want dat heb ik al eens gehad.
Ik zal wel laten weten wat het CB bij ons erover zegt.
groetjes,
Sabine

Hoi,

Wij geven ons meisje gewoon 200 cc en omdat ze vrij veel terug spuugt lijkt meer ons niet handig. Het hangt ook een beetje van haar af hoeveel voedingen ze wil. Als ze laat wakker wordt (rond een uur of 8) dan zijn 4 voedingen genoeg (het is een vroege slaper), maar soms is ze om half 6 al wakker en hongerig en dan zijn het 5 voedingen.

Groetjes KT

Hallo mama's

Hier in Griekenland hebben we geen CB maar gaan we minstens elke maand naar de kinderarts. M'n big boy Ioannis heeft 13mnd BV op verzoek  gehad en is nu net 2 geworden. M'n kleintje Billy is bijna 3mnd en krijgt FV. Toen hij net geboren was had hij wel een bepaald minimum (kweetnietmeer hoeveel) maar daarna zei de kinderarts op mijn vraag hoeveel hij moet hebben, zoveel als ie wil! Op verzoek dus eigenlijk.
Met passen en meten en veranderingetjes krijgt hij nu 6x 150ml. Dit is bijna vanzelf zo gegroeid! Eerst gaf ik duidelijk teveel, hij spuugde veel dus ben ik gaan minderen, op zich niet erg want zo'n busje (Novolac)  kost 10euro80 voor 400gr! Ik heb geen idee wat het in Ned. kost. BV is zoveel handiger... Altijd bij de hand en de juiste temperatuur, geen geklooi met flessen wassen, steriliseren etc. Omdat ik Billy z'n eerste week niet bij me had heb ik op aanraden v. m'n gynacoloog zo'n pilletje gehad dat je geen melk produceert. Anyway Billy groeit heel goed en dat telt!  

Ik ben vandaag naar het CB geweest en gevraagd naar de 4 voedingen per dag. Ze zeiden daar dat dat pas 'mag'na 5 maanden of als de baby 7 kilo is. Als er zo'n lange tijd tussen de voedingen zit, zakt de bloedsuikerspiegel teveel.

Wij gaan nog maar even door met 5 voedingen.

groetjes,
Sabine

Hoi Sabine!

Tja he CB.. of zoals ik het zelf noem: het consternatie buro
persoonlijk, heb ik me nooit teveel van hun "advies" aangetrokken.
En hun volgen de richtlijnen, maar geen 1 kind is het zelfde of volgt een richtlijn.
Dit is ook pas mijn 1e kind, en je moet het zelf weten, maar ik vind het klink klare onzin.
Over het CB kan ik al een aparte topic aan maken (en vele met mij)

Om even een uitleg te geven: mijn kind (4-10-2006) is een dysmatuur (te klein en te licht) maar wel op tijd geboren. resp. 2500 gram en 47 cm.
"volgens" het cb "moest" ik de 1e 2 weken 12 voedingen geven (elke 2 uur) en daarna langzaam afbouwen tot 8 voedingen.
Hier ben ik dus snel mee gestopt... na 3 weken zat ik aan de 7 voedingen, na 8 weken sliep ze door (23.00 laatste voeding/5x voeding) en met 12 weken de laatste voeding eraf (nu om 19.00 voeding)
Op het cb wordt gereageerd: goh ze doet het goed he?? en als ik dan het hoe of wat vertel, kijken ze me verbaasd aan.

4 maart is ze precies 5 maanden, en ze doet het prima!! met 4 maanden woog ze net 6 kilo, en ik schat nu ongeveer 7 kilo.

Over dat bloedsuikerspiegel verhaal; ja dat klopt, maar dit is voor pas geborene, en zolang je kindje alert, vrolijk enz..enz.. is maakt het niet uit.

Het is volledig je eigen beslissing, ik weet het, maar met het cb moet je het niet zo nauw nemen hoor! Ik ga er naartoe voor de prikjes/wegen en meten.
Wat ze vertellen zeg ik ja en amen, maar niemand behalve de moeder weet waar het kindje zich het best of het lekkerst bij voelt.. daar kan geen statistiek tegenop!!!
Het is wat anders als je rare dingen gaat doen.. maar kom op zeg, zeg nu eerlijk.. als je kindje amper wakker te maken is (was bij mij ook zo, krijsen soms!!) en ze "geven" het zelf aan dat ze met minder aantal voedingen kunnen (maar wel genoeg binnen krijgen) en ze groeien lekker en doen het goed, wie ben ik dan om tegen mijn kind haar ritme in te gaan??

Misschien vind je me nu wel een zeikerd  maar dit wilde ik je toch even laten weten.
In ieder geval succes met wat je ook verder gaat doen.

Voor mama uit Kreta:

10,80 euro voor 400 gram dat is echt schandalig duur! De gynecoloog die je adviseerde om geen borstvoeding te geven heeft vast aandelen!!
Hier kost een pak met 2x 375 gram ogeveer 10 euro (nutrilon) en hypo-allergeen 12,75

groeten ELKe

Mijn zoontje is iets meer dan  4 maanden en weegt iets meer dan 6 kilo. Volgens de verpakking van de Nutricia voeding zou ik dus nu mogen afbouwen naar 4 voedingen van 180 cc. Maar hij krijgt momenteen nog 5 voedingen van 210 cc (aangemaakt, dus hij drinkt ongeveer 230 cc per voeding. (en 1 voeding drinkt hij dan 180cc)

Aangezien dat te veel is, heb ik het cb gebeld en de infolijn van Nutricia. Zij zeggen beiden dat het helemaal niet erg is dat hij nog op 5 voedingen zit, mag tot ongeveer 5 a 6 maanden. En dat de hoeveelheid drinken op een dag weliswaar niet boven de liter uit mag komen, maar dan alleen als dat gaat om een structurele overschreiding. Dus niet als het een korte  peridode is dat hij gewoon meer honger heeft. Het wordt pas schadelijk voor de nieren als het om maanden gaat. En het is ook niet goed als baby's teveel calorien binnenkrijgen op lange termijn.

Hij is bijna maand ziek geweest met spugen, diaree en verkouden. Hij heeft dus gewoon wat in te halen even. En daarnaast: hij zou het nu echt niet redden om om de 4 uur eten te krijgen, hij meldt zich nu klokslag om de drie uur.
Ik wil wel beginnen met rijstebloempap, maar is dat dan wel verstandig? Daar zitten immers nog meer calorien in. Want wat is de reden dat mensen hun baby's pap geven? (Mijn zoontje slaapt door van half 10 tot 7:30 uur, dus daar hoef ik het niet voor te doen.)

Hoi Susla,

In rijstebloempap zit niet veel  extra kalorieen, de rijstebloem word gewoon met voeding aan gemaakt.
En in de rijstebloem zelf zit alleen extra vitamine B en eiwitten de kalorieen zijn echt te verwaarlozen.
Ik zelf geef het idd zodat ze de nacht doorkomt, en tegen reflux.
Rijstebloempap is beter dan johannesbroodpitmeel (en goedkoper!)
En ze vind het heerlijk om s'ochtends een bordje pap te eten.

Terug
Bovenaan