quote: mamamaria schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-12-2005 13:35:45&apos😉);
Na dik twee maanden borstvoeding te hebben gegeven, hebben wij besloten over te stappen op kunstvoeding. Ik gaf soms om het uur de borst op aanvraag en dat putte me helemaal uit. Dag en nacht was ik er mee bezig. Hoewel mijn dochter er uitstekend op groeide, heeft ze wel veel last van winderigheid/moeilijke ontlasting. En omdat ze vaak vraagt en dan soms maar kort drinkt, slaapt ze maar matig. Ik merk dat alles aan haar humeur! We zijn nu begonnen met een flesvoeding rond 18.00. Ik wil snel beginnen met een tweede fles 's ochtends. Ik stroom over van de vragen: wat is een goed voedingsschema met 10 weken? Wat is DE oplossing tegen die winderigheid/moeilijke ontlasting? Ze heeft geen droge/harde ontlasting, het komt er soms alleen moeilijk uit. Op dit moment is het enige troostmiddel dat werkt de borst, maar daar moeten we juist vanaf! Ik ben soms de wanhoop nabij als mijn dochter wer begint te huilen en alleen de borst helpt. Aan een speentje wil ze niet, daar snapt ze niets van. Ik heb de indruk dat ze ook aan de borst wil, terwijl ze geen dorst heeft (zuigbehoefte). Moeders die hiermee ervaring hebben: help!!! Ik vind het verschrikkelijk te stoppen met de borst, maar ben er wel van overtuigd dat het beter is. Maar ik hoop dat er toch snel verbetering optreedt. Meer regelmaat, beter slapen (iedereen), minder darmproblemen... een vrolijker dochter, dat zou fantastisch zijn!
Hoi,
Wat vervelend dat het allemaal niet loopt, zoals het eigenlijk zou moeten; ik kan me voorstellen dat je onzeker wordt van de hele situatie.
Wat nog wel eens darmproblemen wil opleveren is teveel melk (of eigenlijk teveel voormelk). Het kindje krijgt naar verhouding teveel voormelk binnen en dit gaat gisten in het maagje. Dat kan krampjes veroorzaken, maar ook hikken, boeren en spugen en de ontlasting kleurt vaak groen. Vaak is de toeschietreflex vrij heftig, waardoor het kindje de melkstroom niet aankan en daardoor de borst vaak loslaat tijdens het drinken; het kindje drinkt heel onrustig en ligt vaak te hoesten en te proesten aan de borst. Als je dit herkent, kun je het volgende doen: als je je kindje aanlegt en de melk schiet toe, haal haar dan even van de borst en laat de melk even wegstromen. Als dat voorbij is, kun je je kindje weer aanleggen en zal ze rustiger kunnen drinken. Het is belangrijk om je kindje de borst helemaal goed leeg te laten drinken, zodat ze goed aan de vette achtermelk toekomt. Hoe leger de borst, hoe vetter de melk. Als je kindje binnen 3 uur weer wil drinken, bied haar dan steeds diezelfde borst aan. Pas als het tijd is voor de volgende voeding, wissel je van borst en laat je haar die helemaal goed leegdrinken. Op die manier breng je weer balans in de hoeveelheid voor- en achtermelk zal het in het maagje en de darmpjes rustiger worden. Ook zal ze uiteindelijk langer tevreden zijn na een voeding, omdat ze voldoende vette achtermelk (i= hongerstiller) binnen krijgt.
Het geven van kunstvoeding kan meer problemen opleveren met de ontlasting, omdat de ontlasting daar vaak harder van wordt.
Sterkte en succes!
Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia