van borstvoeding overstappen naar kunstvoeding (8 maanden)

<p>Lieve allemaal!Mijn dochter is nu 8 maanden oud en ik merk dat mijn bv productie aan het terug lopen is. Dochter krijgt in principe nog 3x per dag bv maar omdat ze er te weinig uit krijgt (dat denk ik!) vraagt ze 5x en sinds een week of 2 ook weer ’s nachts. Ook drinkt ze onrustig aan de borst en ‘trekt’ ze veel aan m’n tepel. Ook ik merk dat mijn borsten minder vol zijn, ze zijn zachter en als ik kolf komt er ook minder uit. Zojuist even met het cb gebeld en om advies gevraagd, ik heb nog een behoorlijke voorraad bv in de vriezer liggen dus dat kunnen we mooi gebruiken voor de overgang, zeker als m’n borstvoeding nóg sneller gaat teruglopen. Plannetje gemaakt: we gaan beginnen met de middagfles 100 ml kv en 100 ml bv te geven. dan krijgt ze ’s middags in elk geval genoeg binnen en ik hoop dat ik dan ’s avonds voldoende in m’n borsten heb om een volledige voeding te geven waarmee ze de nacht in kan. als dat goed gaat het % kv verhogen en bv verlagen. Afhankelijk van hoe dat gaat zou ik hetzelfde kunnen gaan doen met de avondvoeding en daarna met de ochtendvoeding. Alhoewel ik hoop dat ik die nog wel een tijdje kan geven, maar zo niet dan doen we het zo. De mevrouw van het cb gaf als tip op Hero opvolgmelk 2 te gaan gebruiken, dit schijnt qua smaak het dichtst in de buurt van bv te komen. Kruidvat zou een goeie 2e zijn trouwens..<br />De mevrouw van het cb gaf trouwens aan dat ik haar geen voeding meer moet geven 's nachts, omdat ze dat echt niet nodig heeft als ze 400-500 ml per dag krijgt. Zeker als ze voorheen heeft doorgeslapen, moet ik haar hier niet aan laten wennen. <br />Ik merk dat ik het best wel een beetje lastig vind.. maar dan voor mezelf hoor, ik wil natuurlijk het beste voor m’n dochter en vooral dat ze genoeg voeding binnen krijgt. Zijn hier andere vrouwen die dit proces al hebben doorgemaakt (over er nu inzitten)? hebben jullie nog tips? </p>

Mijn bv liep na 3 maanden terug en doordat mij zoontje bleef huilen na een voeding kwam ik erachter dat hij niet meer voldoende kreeg. Van de een op de andere dat stopte het volledig waardoor ik niet heb kunnen afbouwen en direct kunstvoeding moest geven. Ik heb zelf altijd de voeding van de kruidvat gebruikt dit beviel ons erg goed. Wel had ik de speciale tegen kramp omdat mijn zoontje slecht kon poepen. Maar ik zou zeggen volg je gevoel deze is namelijk altijd goed! Succes ?

Wat wil je zelf? Het advies van het cb is prima als je verder wilt afbouwen. Als je door wilt met borstvoeding is het waardeloos advies want dit gaat je productie alleen maar verder doen afnemen. 
Een voeding van 200 ml is echt heel groot. 3 voedingen is op deze leeftijd erg weinig, bij de meeste vrouwen zal de melkproductie afnemen daardoor. Wil je dus nog een tijdje borstvoeding blijven geven dan kun je beter geen kunstvoeding gaan geven maar (een tijdje) juist meer voedingen aan de borst. 
Dat een bepaald merk kunstvoeding beter is bij borstvoeding omdat het bijna dezelfde smaak heeft, of er het meest op lijkt, is onzin en wordt alleen door fabrikanten gezegd als verkooppraatje. De smaak van borstvoeding is elke keer anders, onder andere door wat jij eet. Kunstvoeding kan daar dus nooit op lijken, want het is voor iedere vrouw en op ieder moment anders. 

Nog even specifiek over die avondvoeding. Als jij nu in de middag kunstvoeding gaat bijgeven, heb je de eerste dagen waarschijnlijk wat meer melk in je borsten 's avonds. Dat geeft alleen een signaal aan je lijf dat er minder melk gevraagd wordt en dus minder nodig is, en na een paar dagen past je lijf zich daar op aan. Je krijgt dus 's avonds juist nog minder melk in je borsten omdat er minder vraag is. Zo bouw je dus effectief de borstvoeding af.

@dpl ik snap hoe het werkt met dat de bv verder afneemt als ik minder ga geven. cb gaf aan dat ik eventueel na een voeding kan kolven zodat het beter op peil blijft. Verder vind ik je reactie wat heftig met 'waardeloos advies' en dingen als 'onzin'. Het zijn dingen die een professional tegen mij heeft gezegd en ik heb tot nu toe erg goede ervaringen met het cb en andere professionals zoals lactiekundigen. Misschien dat mijn emoties wat hoog zitten omdat ik het best lastig vind dat mijn productie duidelijk aan het afnemen is en ik het beste wil voor m'n kindje en dat je reactie daarom best heftig op mij overkomt.. maar ik zou graag wat positievere berichten lezen ;-)Oftewel: je kunt best een andere mening hebben, maar geef me dan tips over hoe het ook kan en probeer de al ontvangen info niet af te kraken.  

Soms is er een reden dat het even wat minder is, bijvoorbeeld weinig gedronken door je dochter, of wordt je misschien ongesteld? Of krijgt je dochter tandjes en trekt ze daarom even?
Als je idd graag bv wilt blijven geven zou ik je dochter gewoon aanbieden als ze er om vraagt..
Als je wel wil afbouwen is dit een goede oplossing... Maar wat DPL zegt, de komende 2 dagen zul je idd genoeg avondvoeding hebben en daarna neemt het snel af.. Zonde als je eigenlijk niet wilt stoppen...

Mijn reactie was niet negatief naar jou bedoeld, sorry als het zo is overgekomen!
Ik zie helaas heel vaak dat het cb weinig verstand heeft van borstvoeding. Ik vind het belangrijk dat je duidelijk hebt waar dit advies toe kan leiden, zodat je weloverwogen een keuze kunt maken of je het advies op wilt volgen. 

Ik begrijp uit je reactie dat je graag borstvoeding wilt blijven geven. Wat je dan het beste kunt doen is geen kunstvoeding bij geven, maar je dochter zo veel als ze wilt bij je laten drinken. 5 voedingen of meer zijn op deze leeftijd bij borstvoeding heel normaal. Ook al lijken je borsten leeg, er is altijd wel wat melk. Als je dochter ontevreden is bied je de andere borst aan. Je kunt net zo vaak van kant wisselen tot ze tevreden is. Dat is heel goed voor je productie.
Je kunt haar ook een beetje helpen als ze onrustig wordt door borstcompressie. Je legt dan je hand om je borst en duwt zachtjes mee. Via Google vind je wel een goede uitleg. 

Daarnaast zou ik zeker nu voordat ze vaste voeding krijgt de borst aanbieden. Zo vult ze haar maag niet met vast voedsel voordat ze goed bij jou gedronken heeft, en stimuleer je ook weer je productie. 

@dpl thanks, daar heb ik meer aan ;-)
Helaas is het niet altijd mogelijk om de borst vaker aan te bieden, aangezien ik 4 dagen werk en dan dus kolf. Kolven levert sowieso minder op dan dat een kindje daadwerkelijk aan de borst drinkt.. 
De situatie die ik eigenlijk het liefst zou willen is dat ik 's avonds en 's ochtends bv blijf geven en overdag kv.. Op zich zou ik overdag wel kunnen blijven kolven, dan kunnen we dit wel een tijdje volhouden. 
afgelopen dagen inderdaad zo'n 5-6x per dagen laten drinken, vorige week was ik vrij dus heeft ze ook continue bij me kunnen drinken.. maar het is echt minder aan het worden en dat merk ik vooral 's avonds dat ze niet genoeg heeft en dus 's nachts weer komt omdat ze echt honger heeft. Na 8 maanden bv weet ik wel hoe een 'dip' voelt en dit is wel meer dan een dip. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.. ik las dat het soms nou eenmaal af neemt en niet meer op peil te krijgen is.. ik stap liever over dan dat ik weken met een gefrustreerde, hongerige baby zit.  
Vandaag is ze naar het kdv en heb ik 2 grote hoeveelheden bv mee gegeven, ze houden daar goed bij wat ze drinkt dus ik ben benieuwd! Ik heb tijdens de lunch met veel moeite totaal maar 100 ml gekolfd uit 2 borsten (na vanmorgen om 6.30u bv te hebben gegeven). 

Terug
Bovenaan