van borstvoeding overstappen naar kunstvoeding (8 maanden)

Hé ik herken je verhaal hoor! Met 8 maanden liep het bij mij ook erg terug. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet meer precies weet wat mijn zoontje dronk maar volgens mij ochtend borst, dan 2 voedingen (indien fles 200 cc) en dan avond voeding.
Bij mij liet de toeschietreflex zo lang wachten... kreeg er stress van en toen holde het achteruit. Achteraf gezien kwam overigens ook mijn cyclus op gang toen maar omdat ik het gewoon niet gekolfd kreeg op werk ben ik toen gestopt. Tranen met tuiten, maar meneer lag toch al maanden de interesse erin te verliezen ?

Wat ik nog wel geprobeerd heb is op werk extra kolven en thuis powerkolven om het wat te stimuleren. Dus dat kan je proberen als je graag door wil gaan. Op de dagen dat ik thuis was legde ik hem ook extra vaak aan. Dat je borsten leeg voelen is normaal omdat vraag en aanbod goed zijn afgestemd dus daar zou ik je niet door laten ontmoedigen.

Ik ben geleidelijk de productie die ik te weinig kolfde gaan aanvullen met kunstvoeding en op een gegeven moment een voeding helemaal laten vallen en kunstvoeding gegeven. Hier ging dat geheel probleemloos.

Ik hoop dat je er wat mee kan!

Overigens vond ik stoppen echt super moeilijk maar na een paar weken was de vrijheid echt een verademing ?

Ik denk dat het goed is om voor jezelf te besluiten wat je wilt. Of alles op alles zetten en borstvoeding blijven geven? Of stoppen en met kunstvoeding verder gaan.
Mijn productie kwam helemaal niet op gang. Ik heb toen nog geprobeerd te clusterkolven, dus dat is ook nog een optie!

Allereerst, wat fijn dat je zo lang bv hebt kunnen geven! Ik hoop dat het lukt om in de avond en ochtend bv te blijven geven, maar vaak is je productie met 8 maanden nog niet stabiel genoeg (zeker als ie al terugloopt) om op peil te blijven als je minder voedt. 
Dat is natuurlijk best pittig, zeker als je zelf nog niet helemaal klaar was/bent met het hele bv avontuur. Daarom zou ik de komende tijd éxtra gaan genieten van jullie momenten samen, misschien zelfs een paar mooie foto's laten maken... en toch voorbereiden op een overgang naar kv. Je hebt het fantastisch gedaan al deze tijd en zoals je zelf zegt, je wilt het beste voor je kindje en dat is natuurlijk geen trek hebben :) 
Hier ook een 8 maanden oude dochter en die drinkt sinds een week of 2 op de opvang 3 flessen kv met bv (90ml kv, 40ml bv) en daar bouwen we de kv ook langzaam op. Ze drinkt hier pepti i.v.m. kma. Ik kolf op die dagen maar 1x. Tot nu toe blijft de productie wel stabiel maar ze drinkt hier sowieso nog 2 a 3x in de nacht. 
Overigens, er zit rond deze tijd wel een sprongetje. Ze was hier ineens elke 3 kwartier wakker en wilde dan ook echt drinken. Maarrrrr jij kent jullie het allerbeste en als je voelt dat het door te weinig bv komt dan is overstappen een mooi besluit voor je kindje. 
Succes mama! 

Nog een tip qua KV, het maakt niet uit welk merk je kiest maar je kunt het beste gewoon nr 1 blijven geven. De opvolgende nummers zitten onnodige suikers in. 

Dank voor jullie reacties! 
Gisteravond goed met m'n partner over gesproken en dit is natuurlijk al iets wat een paar weken in mijn hoofd zit omdat mijn productie niet van de een op andere dag minder is geworden. Het heeft niet met mijn cyclus te maken want die is na 3(!) maanden alweer op gang gekomen en is sinds februari zelfs alweer stabiel op 28 dagen. 
Mogelijk heeft het toch met een beetje onderliggende stress te maken: mijn moeder heeft haar arm gebroken waardoor ze niet kan oppassen en ik dus ouderschapsverlof opneem momenteel, we zijn wel veel met haar bij mijn ouders want wij zitten middenin een verbouwing (complete benedenverdieping) wat hoe dan ook wel wat stress mee brengt. Ookal ben ik een heel relaxed persoon, ik denk dat dit soort dingen altijd wel wat met je gemoed doen.. 
Gisteren heeft ze in de ochtend bij mij bv gedronken op de opvang heeft ze 2x 150 gekolfde melk gedronken en we hebben haar 's avonds 100 ml gekolfde melk gegeven en daarna heb ik haar nog aangelegd. Resultaat: mevrouw heeft weer doorgeslapen van 19u tot 6.30u, na 2 weken lang elke nacht 1-2 keer voor een voeding te zijn gekomen. Gisteren heb ik overdag maar 100ml gekolfd (heb 20 min aan het apparaat gehangen) en gisteravond na de voeding heb ik ook gekolfd in een poging de productie nog enigszins op gang te houden. Na 30min kolven heb ik er 50ml uitgekregen, terwijl m'n dochter maar aan 1 borst had gedronken daarvoor. 
Ik zou misschien alles op alles kunnen zetten om de boel nog enigszins op gang te houden, maar ik voel aan alles dat me dat veel energie gaat kosten en dat het niet het gewenste resultaat zal opleveren. Ik ga zo lang mogelijk proberen om in de ochtend bv te geven (vanmorgen zaten m'n borsten nog goed vol) en overdag een keer goed te kolven. Overdag gaan we nu langzaamaan mixen met kv, Hero hebben we gehaald gisteren en toevallig hoorde ik gisteren op het kdv dat zij dat ook als kv hebben staan dus dat is top. Ook gaven ze daar aan dat ze het kunnen mixen zoals ik dat wil, we zijn erg tevreden over ons kdv :)
Thank god dat ik een flinke voorraad heb zodat we de overgang geleidelijk kunnen doen, mijn man is vandaag thuis met de kleine en gaat de eerst volgende voeding mixen. We hebben een erg makkelijk kind en zeker wat betreft eten dus we verwachten er eigenlijk geen problemen mee. 
Het voelt voor mij dubbel: aan de ene kant had ik nog even willen door gaan met bv en richting 1 jaar afbouwen, aan de andere kant ben ik heel trots en gelukkig dat ik 8 maanden volledig bv heb kunnen en mogen geven. Ik heb een mooi sieraad laten maken van moedermelk en geniet nog even extra van de momentjes bv met m'n dochter. Dit proces was sowieso een keer gekomen, als niet nu dan over een paar maanden. Het is goed zo!

Wat een rust zal het geven dat je er voor jezelf een beslissing in hebt genomen! Helemaal fijn in deze chaotische tijd voor jullie. 
Vraagje, waar heb je het sieraad laten maken? Ben zelf ook opzoek maar vind de geijkte merken niet helemaal mijn stijl :)

Bo-Belle: bij Mimmie sieraden, http://www.Mimmie.nl
Je kunt daar iets uitkiezen van de website maar ook een afspraak maken en iets naar eigen idee laten maken. Ik heb een ring met moedermelk en ben er ontzettend blij mee! Ik draag het met trots!

En nog bedankt voor je lieve reactie!

Terug
Bovenaan