Van de eerste zo zwanger, nu twee miskramen..

We hebben een zoon van ruim 2 jaar en de hoop op nog een tweede kindje..

In juli 2015 kreeg ik voor het eerst een miskraam. Ik was weer vrij snel zwanger toen eenmaal besloten voor een tweede te gaan. Helaas bleek bij de echo, met 8 weken, dat ons kindje een groeiachterstand had. Er was wel hartactiviteit, maar het hartje klopte niet snel genoeg. Met 9,5 week waren we terug en werd onze angst bevestigd, het hartje klopte niet meer. Ik besloot m'n lichaam de tijd te geven om dit te verwerken en niet voor medicijnen of een curretage te kiezen. Een week later gebeurde het. Ontzettende wee-achtige buikpijn en bloedverlies. Het vruchtje ben ik die avond verloren en was compleet. Dit heeft er ingehakt, de wens op een tweede kindje is sterk.

We hebben het advies van de vk opgevolgd en een menstruatie afgewacht. Dit kwam na ongeveer 6weken weer op gang. Helaas duurde het daarna vrij lang voor ik weer zwanger was. Ik was tot twee keer toe binnen een maand in verwachting en nu duurde het langer. In december had ik weer een positieve test in m'n handen al durfde ik niet te snel blij te zijn. Helaas ging ook dit weer mis. Nu met 5 weken. Het voelde heel anders dan de eerste keer, maar weer erg verdrietig. Nu is het maart en is het bijna een jaar geleden toen ik er achter kwam dat ik weer zwanger was. Het gekke is dat het bij m'n zoon van twee moeiteloos verliep, de hele zwangerschap verliep volgens het boekje en nu word ik op de proef gesteld. Zo voelt het... Ik ben onzeker over de toekomst en of we ooit nog een tweede kindje krijgen. Ondertussen heb ik wel weer een enigszins  regelmatige cyclus van ongeveer 29dagen.

Is er iemand die een soortgelijke ervaring heeft, ik ben heel benieuwd hoe andere vrouwen het ervaren. Ik ben vrij nuchter ingesteld, maar het doet me zeer en kom graag in contact met 'lotgenoten'.

Liefs!

In tegenstelling tot jou raak ik niet zo makkelijk zwanger. Voor de oudste had ik 3 miskramen. Toen heb ik dmv hormoonkuren 2 zoontjes gekregen. Na 2,5 jaar proberen voor een 3e kwamen wij er ook vorig jaar maart achter dat ik zwanger was. Spontaan. Helaas ging dit ook mis en ben ik uiteindelijk met spoed gecuretteerd ivm hevig bloedverlies. 2 maanden later hadden we weer een positieve test. Maar ook dit ging niet goed. 24 augustus opnieuw curettage gehad. Tot op heden niet zwanger en zijn inmiddels 3,5 jaar verder.

Hoi, ik lees zojuist je berichtje en herken het precies! Wat hakt het er in hè, zeker omdat je nu je tweede miskraam hebt gehad. Ik wordt er nog steeds regelmatig heel erg verdrietig van. Wij hebben inmiddels 2 gezonde zoontjes, waar we bere-trots op zijn, maar ik ben net zo onzeker geweest na ons eerste zoontje. Zelfde verhaal; supersnel zwanger van de eerste, goede zwangerschap, geen zorgen en een prachtige gezonde zoon gekregen. De volgende zwangerschap was ook weer heel vlot, maar bleek helaas een missed abortion, dus zijn gecurreteerd. En daarna bleef een nieuwe zwangerschap uit. Daar wordt je erg onzeker van! Je hebt zo'n sterke wens voor een tweede, en het feit dat het langer duurt maakt je aan het twijfelen of het ooit wel goed komt. Ik herken dat heel erg. Ik had het gevoel dat ik er ook veel te veel op gefocust raakte elke maand, maarja, ik wist ook niet hoe ik dat kon stoppen. Toch denk ik achteraf dat dit inderdaad de oorzaak is geweest (van het uitblijven van de zwangerschap, niet van de miskraam natuurlijk). Heel cliché: in een hele drukke maand waarin ik erg geleefd werd zei ik achteraf tegen mijn man: jeej, nou ben ik er eindelijk eens niet zo mee bezig geweest. En toen bleek ik inderdaad ook zwanger! Bijna een jaar na de zwangerschap van de 1e miskraam. Nou, je zult ervaren hebben, meerdere maanden duurt voor je gevoel echt heeeel lang....  we hebben een prachtige zoon erbij gekregen! Na dit mannetje hebben we toch ook weer de wens voor een derde, 'tenslotte is een miskraam krijgen heel normaal', dat hebben we nu dus helaas ook moeten meemaken, maar dat kreeg echt een plekje toen we ons tweede zoontje in handen mochten houden. Ik heb het deze keer écht proberen los te laten, erop gerekend dat het gewoon weer een jaar zou duren, relaxte houding aangenomen (serieus, tuurlijk denk je er toch elke maand aan), maar gelukkig weer vrij vlot zwanger (3 mnd). Echter inmiddels miskraam 2+3 gekregen... en weer die onzekerheid! Want 1 miskraam is normaal, maar meerdere..... dan ben je toch niet helemaal normaal? Of is het stom toeval? Of is er meer aan de hand? (Of komt er helemaal geen kindje meer?) Of gewoon weer proberen? .... die gedachten blijven allemaal spoken. Ik lees erover en verdiep mij er in als ik zin heb, praat er ook open over, vind dat wel heel fijn. Verder weet ik ook niet zo goed wat we hiervan moeten denken, hoewel ik sterk het gevoel heb dat het wel een keer goedkomt. Ook bij jou!! Je leest hier namelijk ook heel veel 'succesverhalen' na een herhaalde miskraam. En het feit dat je al een goede zwangerschap hebt gedragen, maakt mijn inziens de kans op opnieuw een goede zwangerschap heel groot! Maar wel succes met de tussentijd......:/

Bedankt mama-3 voor je verhaal. Het klinkt heel herkenbaar, alles wat je zegt slaat eigenlijk ook op mij. Dat het bij jullie toch is gelukt geeft goede moed. Ik geef het niet op, al denk ik er soms over na. Alleen het 'loslaten' vind ik lastig, al is het de laatste twee maanden al minder 'dwangmatig'.

Bedankt voor je verhaal, ben heel blij met de herkenning!!!

Wij hebben het al zovaak losgelaten en nergens meer over nagedacht succes dus niet gegarandeerd. Daarnaast vind ik het ook de grootste dooddoener die er is. Je hebt nergens een knop op je lichaam waarop staat kinderwens uitzetten!

Ik weet nog niet of we weer voor de hormoonkuren gaan. Er spelen hier nog wat meer dingen mee op lichamelijk gebied

Nee inderdaad Supertje, helaas geen knop... die heb ik die maanden ervoor ook zo hardnekkig gezocht. En ik kan me voorstellen dat het na elke keer steeds moeilijker wordt; je hebt een heftig verhaal! Het maakt denk ik ook verschil of je gemakkelijk zwanger kúnt worden, omdat ik weet dat dat de meeste keren heel erg snel was, was dit voor mijn gevoel 'dus' 'psychisch'. Als het zwanger worden sowieso al veel moeite kost/lang duurt, heb je hélemaal weinig boodschap aan een 'knop', kan me zo voorstellen. Dan heeft het uitblijven van de zwangerschap waarschijnlijk vooral een lichamelijke reden.

En voor de andere mama; het is inderdaad fijn om herkenning te lezen. Het is voor mij ook een stukje bewust ermee bezig zijn, als ik merk dat ik daar soms behoefte aan heb. Soms wordt je overdag veel geleefd en voel je na een poosje weer de neiging je even terug te trekken om hierover na te denken. Als ik alle verhalen lees, dan is dat wel ... eh, fijn?

Ik denk ook wel eens na, word ik op de proef gesteld? Dan probeer ik hier heel erg iets van te leren, maar word ik ook weer verdrietig want ik vind niks nuttigs... :'(

Heb je (jullie) al besloten of je een nieuwe zwangerschap bewust blijft uitstellen, of dat je er weer voor gaat/zien hoe het loopt?

Terug
Bovenaan