Vanaf 1 jaar makkelijker?

<p>Ouders, kunnen jullie mij vertellen of het vanaf het 1ste jaar wat makkelijker wordt? Iedereen in mijn omgeving zei dat dat vanaf een halfjaar al zo is. Ik vind dat dus niet. Ja je leert je kleintje steeds beter kennen, maar af en toe begrijp je ze toch echt niet. Ook de slaapjes waar je rekening mee houdt (ik in ieder geval wel omdat hij anders te overprikkeld raakt), het steeds wisselen in schema’s, tandjes, het huilen om...?? Geen idee. Ik blijf het toch wel lastig vinden hoor. Misschien ben ij wel de enige, want als ik om me heen kijk hoor ik altijd alleen maar zulke leuke verhalen. Terwijl wij toch regelmatig avonden bezig zijn om de kleine in slaap te krijgen, nachten ineens weer wakker,  geen hapje meer willen etc. </p>

ja! het ritme zit er aardig in al blijft het ntrlk wisselen als er vervelende dingetjes zijn zoals tandjes, ziek zijn enzo.
ook kan je wat meer communiceren ons zoontje wijst bv  al naar wat ie wil handig! en komt het niet zooo heel precies meer met schema's een half uurtje rekken of juist wat eerder eten omdat het jezelf uitkomt is hier geen probleem :)

Ja, er is meer ritme. Slapen gaat hier veel beter. Je kan ook steeds meer met ze gaan doen als ze ouder worden. Leren praten helpt, maar zorgt ook voor frustratie. 
Maar het eigen willetje is ook sterker. Ze zijn veel mobieler en willen ook steeds meer. Wij zijn soms tien minuten aan drama verder, voordat we doorhebben dat meneer de verkeerde vork heeft gekregen. En dan hebben wij nog een makkelijke eter. 
Rond anderhalf jaar begint de peuterpubertijd. En nee is dan nee. 
Dus sommige dingen gaan veel makkelijker en tegelijkertijd kom je hele nieuwe uitdagingen tegen. Maar het is ook heel leuk en gezellig. 

Ja vanaf 1 jaar wordt het gemakkelijker. De eerste woordjes komen bij de meeste voor die tijd. En kleintjes vinden ook andere manieren om te communiceren. Het is wel heel anders, ze ontdekken hun wereldje en gaan beginnen met de grenzen op te zoeken.

Makkelijker weet ik niet, het wordt anders. Je weet beter wat je kindje wil, je wordt flexibeler qua ritme/schema's, maar ook je kleintje krijgt een mening en zoals gezegd kun je 10 minuten een drama hebben om iets pietluttigs zoals een vork, of het feit dat je wil dat ze een onderbroek aan moeten. Opvoeden vind ik niet makkelijker.
Je kunt wel steeds meer met ze, ik vind dat leuker. 

Ik vond het vanaf zo'n 14-15 maanden pas makkelijker. Toen ging mijn dochter 1 slaapje op de dag doen en was ze van de flesvoeding af. Nu is ze 18 maanden, ze stapt vrolijk rond, kletst, en ja nu is het echt makkelijker en leuker!! De hele ochtend kunnen we lekker op stap, zonder gedoe met slaapjes en flessen. Ze moppert en zeurt nog steeds wel eens natuurlijk, maar ik weer nu precies wanneer het aandacht vragen is of wanneer er echt iets aan de hand is.
Ik vond het eerste jaar ook echt pittig. Steeds denk je dat het beter gaat, maar dan is dat tóch niet zo.. precies wat jij zegt! Ik snap je helemaal! Succes, en...geduld!!!

Bedankt voor jullie (eerlijke) reacties. En fijn om te lezen dat het straks allemaal wat makkelijker zal moeten gaan worden. Af en toe weet je het gewoon even niet meer en iedereen om je heen lijkt wel een ideaal kind te hebben haha. 

Ook bij de mensen die de perfecte verhalen vertellen gaat het ook niet altijd perfect. Mensen vertellen nou eenmaal de leuke en goede dingen en de “slechte” dingen houden ze voor zichzelf. Laat het je niet onzeker maken hoor! Het hoort er allemaal bij dat je het soms even niet meer weet. Heb het afgelopen jaar vaak genoeg radeloos naast het bedje gestaan, of dat mijn zoontje ontroostbaar was zonder dat ik wist wat er aan de hand was. Doe wat op dat moment goed voelt en als die fases weer voorbij zijn ga je jezelf afvragen waar je jezelf ooit zo druk om kon maken (is hier tenminste wel zo haha!)

Terug
Bovenaan