Vanaf 1 jaar volledig met de pot mee-eten?

Hoi
Mijn zoontje is nu 3 jaar. Maar hij at ook al vanaf een maand of 8 mee met de pot (behalve als het scherp was, of kool, patat, piza).
Vanaf 10 maanden echter kreeg hij dit ook en reageerde daar prima op. Zeker als ze een jaar zijn geweest, kunnen ze dit prima eten! Hoe eerder je daar mee begint hoe makkelijker het wordt natuurlijk, ook als je uiteten gaat.
Nu is meneer vanaf anderhalf al in de fase dat hij amper tot helemaal niet het warm eten aanraakt, hij doet het goed op brood en fruit, ontbijtkoek. Eten doet hij af en toe. Vanaf anderhalf tot dik 2 jaar at hij alleen maar macaroni (zonder iets) dus kreeg hij maar één keer in de week een goed maaltijd. Maar hij deed het er goed op. Nu eet hij een paar keer in de week een paar hapjes van het vlees en soms een hap aardappel, soms eet hij broccoli...en één keer in de week macaroni. Maar dat is het...Ik hoop dat mijn dochtertje deze fase niet krijgt...maar negeren werkt het beste.

Persoonlijk vind ik één keer in de week patat met frikadel enzo, veels te veel! Dat is een dikmaker zeg! En maakt het nu nog niet dik, dan later wel. Laat ik het zo zeggen: ze raden het af om dat één keer in de week te eten. Beter is één keer in de maand. Wij eten het meestal om de 6 weken, maar er gaan ook maanden voorbij dat we het niet eten. Maar, goed dat moet ieder voor zichzelf beslissen natuurlijk!

Hoi,

Even reageren op bovenstaande, er zijn zoveel dikmakers. Dat Dayden ongeveer 1 keer in de week een frikandel krijgt valt echt wel mee w.b.t. dikmakers.Tegenwoordig hebben "ze" overal wel wat op aan te merken. Weet je dat macaroni ook een dikmaker is? Daar zitten ook veel kohlydraten in. Ook al gebruik je volkoren. Maar dan nog krijgt Dayden gewoon ongeveer 1 keer in de week macaroni. Dayden eet ook best vaak vegatarisch, omdat ik dat zelf ook heel erg lekker vind. Ik compenseer het voor de rest van de week met gezonde voeding.

Eten word pas een  dikmaker als je kindje de hele dag niks doet dan tv kijken op de bank of binnen laat  zitten.  Dayden krijgt de hele dag door beweging, gaat vaak naar het strand, veel naar buiten.

Ik vind persoonlijk dat mensen gewoon op hun eigen gevoel af moeten gaan w.b.t wat goed is voor je kindje, niet alles maar aannemen als je ergens wat leest of hoort  over  de "beste voeding" voor je kindje,  of wat in de media word gezegd en  word geadviseerd bij het cb

Groetjes Leontine
mama van Dayden Joshua 21 maanden

Gelukkig vat je het niet als een aanval op, want als ik mijn stukje terug lees,is het wel wat onaardig.
Maar macaroni bevat inderdaad veel koolhydraten, maar dit is minder erg dan vet. Patat en frikadel is heel vet eten. Ik ben het met je eens dat je niet vaker macaroni moet eten. Nou ja, soms komt het zo uit natuurlijk, net als met patat.
Ook ben ik het met je eens dat je je moet laten leiden door vooral je gevoel!
Gelukkig heb ik ook zo'n CB, zij geven tips, maar zeggen vooral dat jij als moeder vaak nog het beste het weet en aanvoelt. En als iets goed werkt, dat je het dan vooral zo moet doen. Echt een fijn CB, nooit geen nare dingen, hoef ook nooit zo lang te wachten.

Hoi Sjana,

Vatte het niet als negatieve kritiek op hoor, je hebt ook nog zoiets als opbouwende kritiek.
We leven in een vrij land, waar mensen gelukkig voor hun mening mogen uitkomen
Ligt het weer aan jezelf hoe je iemand's mening naar jou toe opvat!

Mijn cb was meestal ook wel relaxed, maar over sommige dingen zoals voeding of slapen, konden ze echt ontzettend miepen.
Dan zei ik altijd maar, het is mijn kind, niemand anders voelt hem beter aan, dan ik.
Doe wat mij goed lijkt, en tja, is het achteraf niet goed, heb ik er altijd nog een les uitgetrokken  Het is nog nooit ten koste van me kind gegaan.

En je hebt gelijk dat frikandel en patat  dikmakers zijn, maar zoals ik uitlegde..ik compenseer het de rest van de week door hem gezond te laten eten, hij zit gewoon op het gemiddelde zoals elk kindje van zijn leeftijd.

Groetjes Leontine

Hallo Ida,

Mijn zoontje (nu 2,5 jaar) en mijn dochtetje (9 maanden) eten al vanaf 6 maanden met de pot mee. Het verschil is dat ze in Egypte zijn geboren en daar niet zo'n "potjescultuur" is (niet negatief bedoeld). Inmiddels wonen we in Nederland en de arts van het cb vond het heel normaal en had er absoluut geen bezwaar tegen. Patat maak ik zelf van verse aardappels en bak het in zonnebloem olie, dus daar heb ik geen gewetensbezwaar bij. De rest van de tijd kook ik vers en af en toe pasta met wat groente. Moet kunnen.

hai,

Mijn tweeling eet sinds ze 10mnd zijn met de pot mee en voor die tijd maakte ik ook al hun eten zelf klaar, dat pureerde ik en vroor het in, ze lusten  geen potjes en ik ben daar ook geen voorstander van, ik vind het belangrijk dat de kinderen verschillende smaken en strukturen leren eten.
Op een gegeven moment gingen ze steeds grovere stukken eten en konden ze gewoon met ons mee eten.
Ze zijn nu 16mnd en eten alles wat wij eten, dus patat, chinees (loempia, bami, foe yong hai), mexicaans ed, echt alles, we eten 1x per week patat, dat vinden ze heerlijk. Het grappige is dat ze geen poffertjes of pannekoeken lusten, die eten wij dan maar op en krijgen zij gewoon een prakkie
Hoe sneller je ze alles laat proeven des te beter gaan ze uiteindelijk eten (is mijn ervaring).

Ik snap niet zo goed waarom kinderen niet gewoon patat of chinees mee zouden mogen eten, tenzij je het meerdere keren per week eet natuurlijk, maar af en toe kan echt geen kwaad.
Ook vind het juist gezelliger sinds ze mee-eten, we kunnen nu lekker met z'n allen aan tafel zitten en we zijn veel vroeger klaar met alles dan voorheen, ook wel lekker.

Terug
Bovenaan