Vanaf wanneer baby op de fiets?

quote: sjana1 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-02-2007 15:15:06'));

Als je baby goed kan zitten, zelfstandig, kan hij mee op de fiets inderdaad. EN dan is het helemaal niet erg als er hobbels zijn, dat kan hij dan prima opvangen hoor.
Ons zoontje kon met 7 maanden stevig zitten, we gingen toen gewoon op de fiets, en niks niet voorzichtiger en kleine stukjes ofzo. Onzin!

Onzin?  Ik denk dat je áltijd voorzichtig moet zijn, het ene kindje is het andere niet. Je moet je niet al te bang laten maken door verhalen, maar er wel je eigen wijsheid uithalen.  De mensen die hun kindje erdoor hebben verloren zouden waarschijnlijk ook gedacht hebben dat het al goed stevig kon zitten. Maar om nou te zeggen dat het onzin is, gaat mij iets te ver.

Liefs, Mimi

Ik heb nog nooit verhalen gehoord dat een kindje overleden zou zijn door te vroeg op de fiets te stappen. Ik denk dat er dan al meer aan de hand is geweest, zonder dat de ouders dat wisten. Ik denk niet dat dat alleen de reden is geweest.
Je kind moet natuurlijk ook wel écht stevig zitten, en ook stevig zijn hoofdje kunnen rechtophouden. Als het goed is kunnen ze pas zitten als ze hun hoofdje stevig recht kunnen houden. EN je moet wel heel onvoorzichtig en roekeloos fietsen en een vreselijke hobbelweg hebben wanneer je kindje er schade aan over houdt.

Hoi!

Ook even een korte reactie:
Voor in een stoeltje voorop moet een kindje echt stevig kunnen zitten en je moet het fietsen een beetje opbouwen. Natuurlijk zal het niet meteen fout gaan als je je niet aan die "regels' houdt, maar dat kan wel. Ik ken uit mijn omgeving  een voorbeeld,   een kindje wat helaas overleden is. Dat verhaal is GEEN broodje aap en het kwam echt door het fietsen!!!!!!! Twee jaar geleden en het is toen ook uitgebreid in het nieuws geweest.

groeten, vis78

Er zijn aparte beugels verkrijgbaar waarop je de maxicosi kunt bevestigen. Een vriendin van mij heeft deze bij Babyplanet gekocht, en ze brengt haar kindje al vanaf 10 weken op de fiets naar het kinderdagverblijf. Ik zou het gewoon eens navragen bij Babyplanet of Prenetal.

Hoi,

ik had onze dochter in een fietskar,  vanaf april toen ze  10/12 weken oud was. De maxi-cosi paste daar goed in. Wij hebben dus de hele zomer fijn kunnen fietsen, pas toen ze 9/10 maanden was had ik haar kleine stukjes voorop de fiets.

Een fietskar is ons echt prima bevallen, maar wij wonen in een dorp. In de stad zou ik het gevaarlijker vinden, dan liever iets met een bakfiets zodat je je baby/kind kunt zien.

Gr. Sonja

Hallo,

Misschien een domme vraag, maar waarom kan je je kind in een draagzak niet mee op de fiets nemen. Als je kind in een stevige draagdoek doet kan er toch weinig fout gaan? Ik zie mensen die hun kind op hun buik dragen op de fiets. En eerlijk gezegd was ik het zelf ook van plan...

Groetjes Judith

Bij alle draagdoeken en draagzakken van fabrikanten staat dat je er
ABSOLUUT NIET mee mag fietsen en ik zou het ook echt niet doen.

Zo lang alles goed gaat is het prima, maar stel je eens voor: Er doet
iemand voor je gek op de fiets en je moet heel snel en hard remmen en
je schiet van je zadel af. Dan krijgt je kindje het stuur in zijn rug!
Of je zult maar een keer uit moeten wijken voor een auto en in de berm
komen en vallen. Je wilt niet weten wat je dan gebeurt.

Er zijn op verschillende plekken hier discussie over geweest en mensen
die zeggen dat je er dan ook niet mee moet wandelen omdat je ook kunt
vallen, maar met wandelen ga je veeeel langzamer, heb je geen stuur dat
in de weg zit en in een reflex zal je volgens mij altijd je kindje
beschermen. Dat kan niet met de fiets erbij.

Je ziet het mensen dus wel doen, maar het wordt sterk afgeraden en ik
zou het ook niet doen. Zoals ik hierboven heb geschreven kun je met een
babymee ook de maxicosi achterop doen en dat is een stuk veiliger. Als
je dan zou vallen zit je kleintje in de bescherming van de maxicosi.

Groetjes, Miriam

Terug
Bovenaan