Vanaf wanneer mag je niet meer (zwaar) tllen?

Hoi,

Met 11 weken zw.schap moet je je hier nog zo zwaar aan tillen hoor.
maar heb de volgende info van de arbosite.


Tillen
Wat mag wel en wat niet?

Tijdens hele zwangerschap: bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen
Laatste drie maanden zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen - dagelijks niet meer dan eenmaal per uur
Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken.
Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo.
Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag niet vaker dan tien keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag niet vaker dan vijf keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
gr.bambi
 
Tillen is normaal al een belasting voor je rug en moet je daar al mee opletten.
( zorgen dat je een goede houding aan neemt. spieren goed aanspannen enz)
Verder als je zwanger bent kijk en luister naar je lichaam.
Ik ben zelf zwemonderwijzer en heb bij de eerst tot 30   weken ( daarna was ik gevallen en mocht niet meer) gewoon les gegeven. Dat wil zeggen veel gehurkt zitten en met regelmaat tillen, bukken enz.
Bij de 2e kreeg ik rond de 25 weken last van mijn bekken en ben het les geven gaan beperken maar ook het tillen en het zware werk ( bv bedden opmaken. stofzuigen, strijken) dit belasten mijn bekken te veel.
Nu ben ik 9 weken zwanger van de 3e en merk dat ik nu al op moet gaan letten met tillen. IK probeer dit ook zo min mogelijk en ook met de boodschappen neem ik geen kratje mee maar van die bigshoppers. Deze kun je makkelijk dragen en zijn sterk. Verder verdeel ik het gewicht hier in. Moet dan wat vaker op en neer naar de auto lopen maar ja das ook een goede beweging.

Mocht je gaan twijfelen kun je altijd even langs de fysio die kan je vast wat goede tips geven.

gr Daan
 
Hallo,
Sja ik ben nu 26 weken zwanger en til dagelijks zo'n 20 keer mijn zoontje op van 12 kilo dus denk dat jullie het nog allemaal goed doen!
Maar ik laat de boodschappen ook staan in de auto totdat mijn vriend komt. De vuilniszakken brengt hij weg en dat soort dingen. Maar ik kan mijn kindje niet laten staan. Ik let wel op, eerst tilde ik hem vaker dan nu, maar soms moet hij gewoon de auto in ofzo..... En als ik alleen ben moet ik dat wel doen!
Moet zeggen dat ik nu wel eerder last heb van mijn rug hoor, weet niet of het daaraan ligt of dat ik een tweeling krijg maar rugpijn heb ik nu meer dan bij de eerste zwangerschap.
En let gewoon altijd op je houding he, door je knieen enzo!
Groetjes Loes
 
[quote quote=3149909]Hoi!Gewoon naar je lijf luisteren. Zwaar tillen kan absoluut geen kwaad voor de baby. Is meer voor jezelf omdat je spieren door je hormonen wat "weker" kunnen worden.ik zelf heb tot week 36 gewoon gewerkt in de kinderopvang. Ik werk daar als groepsleidster… je bent daar dus alleen maar aan het tillen. Wel wat last van mijn rug… maar goed, dat hoort erbij en gaat wel weer over!Succes![/quote]
Mag je daar nog zolang doorwerken  ? Ik ben verpleegster en de arts en gynaecoloog zeiden direct dat ik niet met kinderen mag werken nu wegens het infectie gevaar 
 
Terug
Bovenaan