Vandaag in de krant ‘Thuis bevallen veilig’

Vandaag in de krant ‘Thuis bevallen veilig’

Simone Buitendijk, hoofdonderzoeker bij TNO en betrokken bij het onderzoek dat vandaag in de krant genoemd wordt zegt: ‘Dat zoveel vrouwen (30%) in Nederland thuis bevallen is uniek in de westerse wereld. Toen we een hoge babysterfte bleken te hebben werd in de discussie over mogelijke oorzaken vaak een relatie met de thuisbevalling gelegd. Dat blijkt dus nu onterecht. Nederlandse vrouwen kunnen met een gerust hart blijven kiezen voor de thuis bevalling’.

In Engeland is de thuisbevalling in de jaren zestig van de vorige eeuw vrijwel verdwenen. Daar streeft de overheid nu juist naar herintroduceren, om de keuzevrijheid van Engelse vrouwen te vergroten.

Het Nederlandse onderzoek is dus ook voor Engelse vrouwen en verloskundigen relevant, omdat tegenstanders van de thuisbevalling twijfelen aan de veiligheid.

De gegevens voor het onderzoek zijn afkomstig van de landelijke Perinatale Registratie, beheerd door de Stichting Perinatale Registratie Nederland.

Gefeliciteerd vrouwen van Nederland. Jullie kunnen dus nog steeds gewoon thuis bevallen met je eigen verloskundige. Hoe meer dat gebeurt, hoe beter.

Is dat ook jullie mening?

Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Hoi hoi
Ben van de eerste thuis bevallen!!
En dat is me supergoed bevallen!! (haha)
Heerlijk om in m'n eigen omgeving de weeen op te vangen en daarna de bevalling te kunnen doen. Vooral ook direct na de bevalling. Lekker onder m'n eigen douche en daarna heerlijk in m'n eigen bed.
Ben absoluut een voorstander van thuisbevallen en ik hoop dat de tweede (ben nu 28 weken zwanger) ook thuis geboren wordt!!
groetjes!

Waarom hoe meer het gebeurt, hoe beter?
Ik vond het in ieder geval erg fijn. Bij mijn 1e wilde ik wel, maar bij het breken van mijn vliezen bleek dat onze dochter in het vruchtwater had gepoept omdat ze in stuit lag. En dat werd dus een ziekenhuisbevalling. De bevalling zelf vond ik prima, ik was hard aan het werk en niet echt bezig met waar ik was. Maar na de bevalling, die prima verlopen was, vond ik het verschrikkelijk dat ik in het ziekenhuis moest blijven. Maar ja, het was inmiddels nacht en de kinderarts kon onze dochter de volgende dag pas onderzoeken.
Mijn 2e bevalling was thuis, tijdens de bevalling was ik weer niet echt bewust van mijn omgeving, maar daarna, wat heerlijk!!!! Eingen douche, eigen schone bed, partner en oudste kind heerlijk thuis, nieuwe baby lekker op ons eigen bed.

Ben ook erg VOOR dethuis bevalling!
Heb 3 dochters, nu 16 weken zwanger van ons 4e wondertje.
Van de 1e thuis bevallen.(De 2e had destijds een medische indicatie en bij de 3e bleef ik na 6 uur hele heftige weeen steken op 2 a 3 cm en had ik het niet meer, en gingen we verder in 't ziekenhuis, daar lukte 't binnen 1 uur haar ter wereld te laten komen dmv een spuit petidine, en werkte dus als een speer.)
Kortom, zo lang het allemaal thuis gaat ben ik er voor om het thuis te doen.
Sommigen hebben het over 'liever in 't ziekenhuis, want dan heb ik thuis die rommel niet'....Vind ik raar, als bevallende vrouw merk je daar erg weinig van, en zelfs je man hoeft nauwelijks wat te doen.De kraamhulp regelt heel veel tijdens en na de bevalling, samen met de verloskundige.Voordat je het weet zijn ze  weer weg en  lig jij in een schoon bedje met baby.
Ik ga het dit keer weer thuis proberen,  en anders gaan we in 't ziekenhis gewoon verder.
Zo grappig,  onze 3 dochters zijn allemaal 's morgens geboren, om 06:46 uur, 06:50 uur en 08:53 uur, dus we waren een uurtje later, rond ontbijt-tijd weer thuis.
Groetjes Roos.

ik ben niet zozeer voor een thuisbevalling, maar ben wel voor de keuze om thuis te kunnen bevallen.. Vrouwen in Nederland mogen zelf kiezen en dat is natuurlijk geweldig, al moet ik zeggen dat die keuze vaak al voor je gemaakt wordt omdat er een prijskaartje aan ziekenhuisbevalling zit en aan een thuisbevalling niet.. Van me eerste ben ik in het ziekenhuis bevallen en dat beviel me prima!! Wil eigenlijk ook graag van me 2e in het ziekenhuis bevallen, maar het prijskaartje wat er aan hang vind ik niet zo fijn en eerlijk is eerlijk ik kan me een ziekenhuisbevalling niet permiteren, dus dan ben ik eigenlijk verplicht om thuis te bevallen, wat dan weer erg krom is want dan heb je dus eigenlijk geen keuze...
Nederland is erg krom wat betreft "keuzevrijheid"

Groetjes Claudia
Mama van Chelsey en
35 wkn & 3 dgn zwanger van nr 2

Claudia,

Dat vind ik best erg, dat je vanwege de financiele situatie thuis  bevalt. Nu blijkt wel uit het onderzoek dat het even veilig is. Maar je hebt dan idd. geen keuze. En die zou er wel voor iedereen moeten zijn.

Het klopt dat er een prijskaartje hangt aan poliklinisch bevallen. Maar als er een medische reden voor is dan wordt dit uiteraard wel vergoed.

Zelf wilde ik graag thuis bevallen. Het grootste deel heb ik ook thuis gedaan en dat was heel fijn. Ik had mijn bad, mijn bed, mijn man en mijn verloskundige. Meer had ik niet nodig. Maar toen besloot mijn zoon in het vruchtwater te poepen en konden we alsnog met 8cm! ontsluiting richting ziekenhuis. Daar werden we trouwens heel goed opgevangen en kon ik het werk perfect afmaken. Met ineens een hele horde rond het ziekenhuisbed, maar dat maakte niks meer uit.

Volgende mag ik  hopelijk wel thuis afmaken.

Ik ben een voorstander van thuis bevallen omdat het mij zelf supergoed beviel. ik kon de weeën fijn opvangen in mijn eigen bad, ik kon in mijn eigen huis aanrommelen tussen de weeën door, kon in mijn eigen slaapkamer bevallen en daarna lekker gelijk mijn eigen douche gebruiken daarna lekker het bed in! ik had ook totaal geen onveilig gevoel, alhoewel ik heel veel pijn heb gehad naar de maatstaven van de vk!
maar ik vind het wel jammer dat we in NL geen keuze hebben, als je geen geld hebt. Want als je geen medische indicatie hebt, heb je een een eigen bijdrage te betalen als je in het ziekenhuis wilt bevallen. dat vind ik jammer, want er zijn heel veel vrouwen heel bang tijdens de bevalling. Dit kan ik me goed voorstellen: er gebeuren dingen in je lichaam die enorm veel pijn doen en die je niet kunt stop zetten of kunt temperen! Daar moet je je volledig aan over geven, dat kan voor gespannen vrouwen moeilijk zijn in de thuissituatie omdat ze bang zijn dat ze niet op tijd goede medische hulp krijgen als ze die nodig hebben. Juist voor die vrouwen is het veel ontspannener om in het ziekenhuis te bevallen..... dus ja ik ben voor de thuisbevalling maar vind dat het ook gratis moet zijn om in het ziekhuis te bevallen.

Terug
Bovenaan