Vandaag in de krant ‘Thuis bevallen veilig’

Het is inderdaad raar dat je een ziekenhuisbevalling niet standaard vergoed krijgt. Maar je kunt je er wel voor verzekeren hoor. Als je aanvullend verzekerd bent (en dat is voor allerlei dingen heel handig) dekt dat een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie (bij mij wel in elk geval).

Ik wilde van mijn eerste kind thuis bevallen, zag het helemaal zitten. Maar na 20 uur weeen en pas 2 cm was ik ontzettend blij met het ziekenhuis, de epi en dat er een gyn klaarstond die mijn zoon met een vacuumpomp eruit hielp. Het ziekenhuis was echt heel goed, de mensen waren erg aardig en wisten van aanpakken. De tweede wil ik nu ook graag daar krijgen -ik heb wel een indicatie gekregen van de vk trouwens, maar het hoefde niet perse.

Thuisbevallen klinkt allemaal prima en kan voor veel mensen heel prettig zijn. Maar een bevalling blijft een risico, het is niet iets dat de gemiddelde vrouw eventjes zomaar doet. Ik ben blij dat ik een land woon waar er ziekenhuizen te over zijn waar je ook kunt bevallen, waar alles en iedereen aanwezig is om moeder en kind in de gaten te houden en eventueel te hulp te schieten.

Groet,
Jolien

Dag allemaal,

Hoe meer, hoe beter schreef ik in mij bericht over onderzoek de veiligheid van thuis bevallen.

Daarmee benadruk ik dat thuis bevallen een betere keuze is, dan bevallen in een ziekenhuis. Een keuze die gedeeltelijk cultureel beïnvloed is, wij hebben in ons land een lange traditie van thuis bevallen.

Thuis bevallen zorgt ervoor dat er minder geknipt wordt en het geheel soepeler verloopt. Tenzij je thuis niet veilig bent. Dat weet je zelf het beste.
Thuis is de service en zorg door de verloskundige en die van je eigen kraamverzorgster meer persoonlijk. Je bent je eigen baas in je eigen huis en de verloskundige komt je persoonlijk bijstaan en zal je na de bevalling als alles echt goed is, pas weer verlaten.
Top service die je niet gegarandeerd in een ziekenhuis krijgt, tenzij je de eigen persoonlijke verloskundige meeneemt, die je al langer kent en die je de service en tijd geeft zoals bij thuis bevallen. Dat er voor een ziekenhuis bevalling betaald moet worden is beleid dat de overheid heeft ingesteld, omdat thuis bevallen vrouwen en hun baby’s meer gezond houdt. Dus de overheid stimuleert de thuisbevalling nog steeds en niet voor niets.

Er zijn er tussen jullie die dat best erg vinden, dat je vanwege de financiële situatie thuis bevalt. Nu blijkt wel uit dat onderzoek, dat het allemaal even veilig is, ja zelfs beter voor de geestelijke rust van de moeder om thuis te bevallen. Maar ja… je hebt dan geen keuze, schrijf je. Jullie vinden het inderdaad raar dat je een ziekenhuisbevalling niet standaard vergoed krijgt. De reden daarvan is nu duidelijk, een ziekenhuis is voor afwijkende bevallingen. Normaal bevallen doe je thuis.

Een andere schrijfster wil eigenlijk ook graag van de 2e in het ziekenhuis bevallen, maar het prijskaartje wat er aan hang vind je niet zo fijn en eerlijk schrijf je dat je de ziekenhuisbevalling niet kan permitteren, dus dan heb je het gevoel verplicht te zijn om thuis te bevallen. Dat vind je erg krom, want dan heb je dus eigenlijk geen keuze...
Nederland is erg krom wat betreft ‘keuzevrijheid’ schrijf je.

Keuze voor de kans om iets op te lopen wat je niet wilt oplopen, zoals een infectie zit daar dan ook in. Een ziekenhuis is niet erg schoon en die zogenaamde extra veiligheid is geen garantie. Beter de bekende verloskundige thuis, die heel goed weet wat een normaal verlopende bevalling is en je daar optimaal in bij ondersteund en las er iets is echt op tijd met je naar een ziekhuis vertrekt.

Weer een ander schrijft dat ze in de thuissituatie bang is dat ze niet op tijd goede medische hulp krijgt als dat nodig is. Juist voor vrouwen die daarvoor bang zijn is de thuisbevalling een situatie waar ze meer controle houden en zelf kan zeggen, nu is het me te bar…… ik wil nu naar het ziekenhuis.

Probeer gewoon thuis te beginnen met je bevalling en kijk eens wat een vertrouwen je daar uit put. Juist bij een tweede bevalling is thuis een zeer goede optie. De bevalling gaat in het algemeen wat sneller, je hoeft niet je huis uit. De kans gewoon te bevallen is zeer groot bij een tweede kind, naar een spontane eerste bevalling . Je zit in de groep met de ‘allerminste’ risico’s . je zou rustig in het park of op het strand kunnen bevallen!!!!

Gewoon doen, maak er thuis je eigen feestje van. Ja, bevallen is hard werken, maar je weet ook dat als je het allemaal zelf doet, dat juist heel veel voldoening geeft. Het blijft je je leven lang bij. Ik wens je die goede ervaring van harte....
Bevallen is voor mij, een senior verloskundige, een bijzonder en zeer privé proces dat in de eigen leefomgeving beter plaats kan vinden. Angst is niet nodig en aangeleerd. Ervaar het een keer, probeer het maar rustig uit, zoek je grenzen en blijf zo lekker gezond en dicht bij jezelf .
Thuis bevallen is niet gevaarlijk, thuis bevallen is juist heel erg veilig.
Happy Birth.

Lieve groet,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Tine,

Je bent wel heel erg in jouw eigen straatje aan het praten als je het mij vraagt.

Bij de eerste bevalling ben ik 16 uur bezig geweest (thuis) en had toen pas 2 cm ontsluiting. Het gevolg was, volledige uitputting van mij en de baby dus met spoed naar het ziekenhuis. Totaal verkeerd ingeschat door de vk dus. Eenmaal in het ziekenhuis was de bevalling binnen 3 uur voor elkaar. Echt één groot drama en behoorlijk traumatisch voor mij.

Bij mijn tweede bevalling (ben inmiddels 39 weken zwanger) ga ik dus direkt naar het ziekenhuis en wacht niet te lang hiermee.

Overigens is dit iets wat zeer regelmatig voorkomt maar daar hoor ik jou in jouw mooie verhaaltje niet over.

En van een infectie of iets dergelijks heb ik geen last gehad. Ik had een hele lieve verpleegster en een zeer competente gyn. Iets wat ik van de vk niet kan zeggen.

Terug
Bovenaan