vandaag naar de gynaecoloog geweest....

RV heb je in je omgeving ook verteld wanneer je bevalt?

Wij hebben besloten dat als het gepland wordt, wij het alleen mijn ouders vertellen omdat die de oudste zullen opvangen.........

Jeetje wat spannend he allemaal!!

gr mama van MD

Mama van MD,

Mijn baby ligt wel iets meer voor op groei dan 2 weken. Ze denken minstens 4-5 weken. De keuze voor een KS is samen met de gyn gemaakt. Er zijn voor beide vormen van bevallen voor- en nadelen. Wel gaf de gyn aan dat een vaginale bevalling heel moeizaam zou gaan worden, ook gezien mijn eerste bevalling. Het alternatief was het "gewoon" proberen en ingrijpen als het niet goed zou gaan. Maar dat zag ik zelf niet zo zitten.
Overigens vertellen we de datum gewoon aan iedereen. De meesten weten toch al dat het een geplande KS gaat worden en kunnen dan wel raden in welke week dat zal zijn.
Ik weet even niet meer of jij ook bij de gyn onder behandeling bent of bij de vlk, maar ik zou als ik jou was zeker je twijfels bespreken! En ook al wordt het geen KS, dan kun je bv wel afspreken tot hoe ver je wil gaan en op welk punt er wel ingegrepen gaat worden.
Succes met alles!

Groetjes,
RV

Oh ja, ik ben 1 december uitgerekend. Mij is verteld dat ze een KS doen rondom 39 weken (in mijn geval 38 wkn 5 dgn). En de beslissing is 2 weken geleden genomen.
Krijg jij nog een groeiecho? Dat  was bij mij nl. de aanleiding om een KS te bespreken.

ik loop onder behandeling van een gyn, omdat ik voor mijn eerste 3 vroege mk's heb gehad. Toen ben ik bij de eerste wel van 17 weken tot 41 weken bij een vk geweest, maar die bevalling werd een ks.

Vorig jaar heb ik een kindje verloren dat net na de 14 weken is overleden. Ik moest toen met 17 weken bevallen.
Die bevalling was hel op aarde en veel erger dan die van mijn eerste. Ik weet dus hoe zeer weeen doen als ze nergens toe gaan leiden. Van de eerste vanaf het moment dat hij bleef hangen en van vorig jaar, omdat er een dood kindje zou komen.

Daarom ben ik bij de gyn, al had ik wel al weer naar een vk gemogen toen bleek dat het goed ging, maar ja toen was ik al 20 weken en vond ik het niet zinvol meer, omdat ik dan bij 36 weken weer terug moest omdat ik een ks heb gehad.

Daarom loop ik daar nog.

Ik vermoed dat mijn gyn bij 36 weken (dus niet de volgende, maar de controle daarop) over de bevalling wil praten. ze heeft mijn dossier nu nog niet zover bekeken (ik liep bij mijn eerste bij een andere gyn maar die is gepensioneerd).
Ik krijg dus bij elke controle een echo en dan meten ze het hoofdje en benen en buikomvang. Het hoofdje zit dus bovenop de curve (bovenste lijn) qua groei en het buikje ook.
De gyn geeft ook aan dat we niet hoeven te verwachten dat dit kindje een 6 ponder wordt......
Gelukkig heb ik een echo van het hoofdje van mijn eerste met 41 weken en weet dus dat dat hoofdje in doorsnede toen 9,81 cm was en die pasteer   dus niet door.....

Ik hoop eigenlijk stiekem dat het een geplande ks wordt......ik zie het niet zitten om eerst te puffen als ik niet zeker weet dat ik een kans maak om gewoon te bevallen. Dat laatste zou het prettigste zijn natuurlijk, maar als ik er geen vertrouwen in heb, dan weet ik dat die weeen me gaan overvallen en daar ben ik bang voor.......alhoewel ik een hoge pijngrens heb, ligt die bevalling van vorig jaar mij mij nog vers in het geheugen.

nou we zullen zien, ik moet volgende week donderdag weer voor controle komen.

Ik ben blij voor jou dat jij jouw datum hebt, kun je je er lekker op voorbereiden.

gr mama van MD

Weet je wat ik trouwens het grootste nadeel van de ks vind... het herstel en dan vooral tegenover mijn oudste kind.

Hou oud is jouw kind?

Mijn eerst is nu 4 geweest. Dus mijn ks is gedaan in 2003.

gr mama van MD

Hoi RV,

Ik las zojuist dat jij op de 22e een geplande ks krijg !!!!
Reuze spannend, en gefeliciteerd.
Een beetje jaloers ben ik wel hoor !!! Het lijkt mij ook geweldig en zeker wanneer je nu op een 'ontspannen' manier de operatie tegemoet kan gaan. Waarschijnlijk kan nu ook je man erbij zijn. Hoe ging dat de eerste keer?
Mijn man mocht niet mee tijdens de spoedkeizersnee, de eerste keer. Mijn gynaecoloog vertelde dat wanneer het nu een geplande keizersnee zou worden, er alle tijd en rust is om ook mijn man voor te bereiden en bij mij zal mogen blijven.

Ik zag toen de keizersnee ook als een enorme opluchting en was ook met enkele dagen alweer aardig op de been. Als de keus aan mij is, beslis ik ook weer voor een keizersnee. Een pijnloze en hele snelle manier om je kindje te krijgen.

Natuurlijk wil ik je alle geluk toewensen.

Liefs, Annette

Hoi mama van MD,

Ik vond het herstel van de ks enorm meevallen. Ik liep de volgende dag alweer (nog niet helemaal rechtop, maartoch...) Nu is het hier in Noorwegen toch de gewoonte dat je een dag of 5 in het ziekenhuis blijf na een bevalling. Ze kennen hier geen kraamhulp en dus mag je, om op te sterken  in het ziekenhuis blijven.

Onze eerste is in september 2004 ook hier in Noorwegen geboren en die paar extra dagen in het ziekenhuis blijven vond ik heerlijk.
Maar dat heeft misschien ook te maken met het feit dat al onze familie in NL woont. Nu komen gelukkig als eerste mijn schoonouders z.s.m. als de bevalling is begonnen, maar dat kan (gezien ze met het vliegtuig komen) enkele dagen duren. Dus tot die tijd blijf ik lekker in het ziekenhuis en mijn man zorgt voor onze zoon.

Liefs, Annette

Hoi Annette,

Wat vervelend dat jouw man er niet bij kon zijn......hopelijk lukt dat nu wel als je weer een ks krijgt.
Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat je een buikwond hebt en dus het knuffelen moeilijk is.
Daarnaast is mijn kind nogal een wildebras die eerst doet en dan pas doorheeft dat hij te wild is geweest....en dat lijkt mij wel eng met een ks.

Verder is het herstel mij op zich ook wel meegevallen, maar wel vond ik het jammer dat je zelf gewoon in de eerste periode niet veel kan en veel moet rusten.
Ik ben nl niet zo'n type die rustig alles aan anderen overlaat, heb graag zelf de touwtjes in handen....als het ware.......en tja dat kan dan even niet en dat vind ik vervelend.

Ach we zullen zien, het gaat erom dat mijn kindje goed ter wereld wordt gebracht en de rest nemen we er dan wel bij. ....hahaahaha

gr mama van MD

Terug
Bovenaan