Vanishing twin - ervaringen?

<p>Hoi allemaal,</p><p>Maandag ben ik voor de eerste controle bij de verloskundige geweest. Daar zagen ze één mooie ronde vruchtzak met een baby en kloppend hartje. Daarnaast zagen ze nóg een vruchtzak, die was echter maanvormig en het was onduidelijk wat er nu precies in zat. De vlk denkt aan een vanishing twin: Gestart als een tweeling waarvan je een van de embryo's vroeg verliest. Ik heb echter geen bloeding of krampen gehad. Ze durfde het niet met 100 % zekerheid te zeggen en verwees ons door voor een echo in het echocentrum. </p><p>Ik voel me heel erg verward en ook best verdrietig. Voor mijn gevoel ben ik een kindje verloren. Anderzijds ben ik natuurlijk ook heel dankbaar voor de baby die groeit. Ik heb ergens nog een beetje hoop dat het niet goed te zien was en dat er wel twee groeiende kindjes zijn, maar moet van mezelf ook reëel blijven. </p><p>Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? Hoe voelden jullie je daarbij? En hoe is de verdere zwangerschap verlopen?</p><p> </p>
 
Ik heb dit vorige keer gehad. Voor mij was het ook dubbel en nog steeds is het soms confronterend om een tweeling te zien.

Mijn dochtertje is nu 13 maanden en ik ben gelukkiger dan ooit. Wat mij hielp was denken: er is een reden dat het niet goed is gegaan. Maar ik heb er iets moois uit.. ik ben nu alweer 7 weken zwanger van de tweede.

Het was lastig maar focus je vooral op het goede..
 
Wij hebben dit ook mee gemaakt. Inmiddels een gezonde dochter van 14 maanden. Op de tweede echo klopte een hartje niet meer. Was in shock en had hier niet op gerekend. Het voelde ontzettend ‘dubbel’ je bent een kindje verloren, maar ook ontzettend blij dat er toch nog eentje is. Dit gevoel overheerste tot de 20 weken echo. Daarna kon ik het een beetje laten gaan. Maar nog steeds denk ik wel eens; hoe zou het zijn geweest als..
 
Ik heb dit ook gehad met mijn tweede zwangerschap. Het is nooit 100% vastgesteld maar de tweede vruchtzak (ook maanvormig) was weg bij de termijnecho. Je lichaam kan dit ook zelf opruimen dus er hoeft geen bloeding o.i.d. te komen. Ik heb er eerlijk gezegd niet veel moeite mee gehad, enerzijds denk ik omdat het onze tweede zwangerschap was (een tweeling was echt wel slikken geweest..) maar ook omdat je lichaam blijkbaar weet dat het niet gezond was. 
Ons zoontje is nu bijna 9 maanden, de rest van de zwangerschap is zo goed als probleemloos verlopen.
 
Hoi, 
Ik heb dat niet zo lang geleden meegemaakt. Nu 19 weken zwanger.
Ik herken wat je zegt: het dubbele gevoel en dat gevoel heb ik nog steeds. Ik ben heel blij dat ik een gezonde dame in mijn buik heb, maar inderdaad vind ik het ook nog erg confronterend dat de ander er niet is, deze zwangerschap voelt voor mij incompleet. Ik hoop dat dit nog overgaat! We hebben ook al een zoontje van 15 maanden, dus twee was wel pittig geweest. Maar wel onwijs welkom en gewenst! 
Ik heb ook geen bloedverlies of krampen gehad. Mijn lichaam heeft het vruchtje ook volledig zelf opgelost.
 
Wat fijn om ervaringen te lezen en te horen dat de rest van de zwangerschappen goed is verlopen. 
Morgen weten we zeker of het dit inderdaad is, dan hebben we wat meer duidelijkheid. 
 
Ik heb het ook meegemaakt bij de eerste zwangerschap. Op de vroege echo met 8 weken twee kloppende hartjes, met de 12 weken echo nog maar 1. Verdriet heeft in het begin wel de boventoon gevoerd. Voor de rest een goede zwangerschap gehad zonder bloedingen. En mijn dochter is inmiddels bijna 2.5. Ik vond het na de bevalling wel heftig, had toen weer sterk het gevoel dat het er twee hadden 'moeten' zijn. En denk er nog steeds wel eens aan, maar heb het wel een plekje kunnen geven.
 
Terug
Bovenaan