Vast(er)e voeding

Lis is volgende week 4 maanden en krijgt al 2 papflessen op een dag. Toen ik daarmee wilde beginnen kwamen er uit allerlei hoeken adviezen niet doen, heel slecht voor de baby, slecht voor de darmen etc. Toch heb ik het geprobeerd, omdat Lis elke 2 uur voeding wilde en heel erg druk is. Ze vindt het geweldig! De gewone fles doet ze ruim 20 minuten over, de papfles (waar je zou zeggen dat het meer tijd kost, meer moeite) maar 5 minuten!!

Nu wil ik eigenlijk ook wel langzaam laten wennen aan hapjes. Zoiezo ga ik beginnen met aardappel. Dit omdat ze dan beter wennen aan andere smaken en minder zoet eten (zoals fruit wat het cb adviseert). Maar vinden jullie dat ik te vroeg ben?

Mijn instinct zegt dat Lis het wil, omdat ze veel kauwt en hapt. Maar ze kwijlt ook veel dus ze zou ook een tandje kunnen krijgen. Ik las in een eerder berichtje al dat een gebruiksaanwijzing inderdaad handig zou zijn ;)

Groet tes

Bij mij op het CB zeggen ze dat ze pas vanaf 6 maanden aanraden om met bijvoeding te beginnen. Zeker als er allergieën zijn, zoals bij ons. Maar ook zonder dat pas vanaf 6 maanden. Al zijn er altijd uitzonderingen zeiden ze.
Ik wist niet dat aardappel daarvoor zorgde. Het heeft toch met de darmen te maken dat ze een bepaalde opbouw hebben van beginnen met fruit enzovoort.
Maar je moet zeker je instinct volgen. Ik wou dat ik dat gedaan had met de melk voor koemelkallergie. Dan had dat ons misschien een hoop gedoe gescheeld.
Maar daar komt onzekerheid om de hoek kijken, want klopt je instinct wel (dat denk ik zooo vaak).
Sterkte ermee,

Liefs

Tja, het is ook hier wel een punt van discussie. Ik klets ook mee (wat actiever als hier) op een forum en wat mij daar opvalt is dat elk CB weer iets anders adviseert. Mijn dochter is nu 4 maanden en wij zijn met 3 maanden begonnen met pap en toen ik bij het CB kwam was dit prima en mocht ik ook al met een groentehapje beginnen. Dus dit geven we ook al 2 weken.
Wij hebben geen allergieën in de familie en onze tante doet het helemaal top. Sinds de papfles slaapt ze van 19.00 tot 7.30 (heel fijn) en ook het hapje is sinds dag 1 een heel potje. Geen last van krampen enz.
Ik zou je adviseren volg je gevoel, jij weet het best wat goed is voor je meisje. Ze adviseren trouwens bij ons CB om te beginnen met groenten!!

Bij mijn oudste (nu 7 jaar) adviseerden ze ook om met groente te beginnen. Dit beviel ons prima, en dat hebben we bij de anderen ook gedaan. Dus nu straks bij nummer 4 ook!!! Iris is nu ruim 4 maanden. Ze krijgt 1 papfles. Met bijvoeding begin ik nog niet. Ze doet het nu prima, dus waarom zou ik iets veranderen. Mijn ervaring is dat de kinderen het zelf wel aangeven als er iets niet goed is, bv als ze meer voeding willen. Maar soms zijn ze gewoon niet helemaal duidelijk.....
Als je denkt dat ze het nodig heeft, zou ik het gewoon proberen. Je merkt snel genoeg als ze er niet goed op reageert. Dan stop je er weer mee.
Als je het zelf gaat maken, pas dan wel op met zout.... Dat mogen die kleintjes echt nog niet hebben!

Heel grappig, toen mijn oudste werd geboren moest en zou ik er een fruithapje in moeten proppen bij 4 maanden en aangezien ik het CB als verstandige mensen zag, deed ik dat dus ook gewoon.

Maar toen ik zwanger was van mijn dochter ben ik me goed gaan verdiepen in babyvoeding, bepaalde onderzoeken die zijn gedaan etc etc.
Ik houd me dus nu wel gewoon aan de 6 maanden, en dan ga ik voorzichtig voeding introduceren (Joost is allergisch)
Het maakt volgens mij niet zoveel uit of je met groente of fruit begint, alleen sommige soorten groente en fruit kunnen allergische reacties geven, dus die moet je niet als eerste geven.

Ik ga persoonlijk niet meer uit van het CB omdat die over het algemeen de totaal verkeerde adviezen geven mbt borstvoeding.

Joost die zat bijvoorbeeld iedere keer na een voeding helemaal onder de vlekken (soort netelroos) dit heb ik al een paar maal aangekaard bij het CB, zeker omdat ik zelf een ernstige allergie heb. Volgens het CB waren die schijven niet zo erg, want het trok uiteindelijk weg. Ben bij de huisarts geweest, en die werd daar echt heel boos om, zeker omdat ikzelf dus ook een ernstige allergie heb. Hij vond dat het CB er zeer onzorgvuldig mee was omgegaan. Nu een verwijzing op zak voor EN de kinderarts EN de dietist....

Maar goed, dit was een beetje offtopic. Mijn oudste kreeg dus wel met vier maanden een fruithap en pap enzo, en dat ging gewoon allemaal goed.

Hier ook nog geen bijvoeding... Mijn meisje doet het prima op de borstvoeding! Ik ga ook wachten met het introduceren van vast voedsel tot ze 6 maanden is. Dus over een week of 6 kunnen we ermee aan de slag :)

En het CB... ach, laten we daar maar geen woorden aan vuil maken :) Ik heb gelukkig een hele goede huisarts! En ervaren vriendinnen!

Hoi,

ook wij wachten tot Wout 6 maanden is. Ik geef nog borstvoeding en ben van mening dat kindjes tot 6 maanden daar genoeg aan hebben. Het consultatiebureau gaf de vorige keer ook aan dat we misschien eerder zouden moeten beginnen met bijvoeden omdat Wout niet voldoende aangekomen was. Hij is tevreden, plast en poept goed, wie ben ik dan om te zeggen dat het anders moet? (ook wel de ervaring van onze oudste, die had die groeistop, alleen in gewicht beiden overigens ook een tijdje en is nu nog niet de grootste en zwaarste maar doet het prima)
Wij willen ook pas met 6 maanden beginnen omdat we weer volgens de Rapley-methode bijvoeding willen geven en daar heeft hij nu de motoriek nog niet voor. Mocht Wout echter (in gedrag) heel duidelijk anders aangeven dan zien we dan wel.
Speeksel... Dat kan ook de leeftijd zijn.
Bijvoeding: ik zou idd ook zeggen begin met groente en laat ze niet wennen aan iets zoets (want das de reden waarop cb eerst fruit adviseert weet ik, de kans van slagen is groter)
Let idd wel op zout. Daarnaast ook op gluten (zit oa in brood en koek), die kunnen ze voor de 7 mnd beter niet teveel hebben. En eet gevarieerd. Maar das mijn mening. Nu kan veel voedsel geen kwaad als je het veel eet, maar bijvoorbeeld 6 keer spinazie achter elkaar is niet gezond volgens mij.
Volg je gevoel, kijk naar je kind, dan is het toch goed?

liefs Natasja

@Natasja: Raar advies ook weer. In bv zitten namelijk veel meer calorieen dan in groente en fruit hapjes, dus als Wout niet zoveel gegroeid is, zou meer aanleggen een beter advies zijn geweest.

Maar goed, wat Babette zegt, eigenlijk moeten we daar geen woorden over vuil maken ;-)

Terug
Bovenaan