Vast(er)e voeding

Anouk is nu 4.5 maand en krjigt sinds 2 weken bijna dagelijks bijvoeding. Wij zijn begonnen met een potje Olvarit banaan. Dat vond ze maar niks. Die was ook wat zuur hoor. Ze heeft daarna worteltjes gehad, die vond ze lekker! En het fruitpotje mango vond ze heerlijk!
Zelf gepureerde banaan (staafmixer) vond ze heerlijk! Op het kinderdagverblijf krijgt ze ook fruit, meestal peer. Die vind ze erg lekker. Als ze niet te moe is en al genoeg melk heeft gehad, krijgt ze 's avonds nog een groentenpotje van Olvarit of Friso.

Ze krijgt alleen nog niet veel op natuurlijk. Er gaan steeds maar een paar lepeltjes in. Maar het is leuk om te zien dat ze bij de derde keer door had hoe ze moest happen naar het lepeltje! Haar mondje ging open op het moment dat ik met het lepeltje aan kwam. Leuk!

Het CB had overigens geen negatief commentaar hierover. Ik ben normaal niet zo te spreken over het CB, maar wil ook eens iets positiefs vermelden...!

Ik moet zeggen dat ik een vreemd gezicht trok toen ik las dat je aardappel wilt geven. Maar goed, why not he. Als al dat fruit kan, waarom geen aardappel.

Hey Moonpoontje,

i know, kon me ook niet vinden in het advies en heb dat ook aangegeven (naast dat het kind gewoon happy lijkt)... Maar goed, moest er toch maar eens over nadenken. Gedaan, nee dus!
Ben wel benieuwd, moet dinsdag extra gaan wegen. Ben bang dat ie nog niet veel gegroeid is al drinkt hij nu meestal 4 en soms 5 keer (maar moet echt wachten tot hij zich meldt want bij extra aanleggen spuugt hij het gewoon weer eruit terwijl hij nooit spuugt) Ga het nog maar eens op het borstvoedingsforum vragen denk ik...

liefs Natasja

Hey meiden! Wat een top reacties allemaal!

@Mammik: vind ik ook, ik heb mijn instinct gevolgd met de papfles, dat gaat nu echt super goed! Moeder natuur helpt ons beter dan het CB ;)

@Sonja: BIj ons ook geen allergieen, vandaar dat ik ook wilde beginnen met bijvoeding.

@Moonpoontje: Bij allergieen zou ik me er ook aan houden, 6 maanden langzaam proberen. Fruit is zoet, daarom raadt het CB het aan, daar wennen baby's sneller aan. Vooral de olvarit potjes, daar zit (ondanks anders vermeld) onwijs veel extra suiker in. Borstvoeding en flesvoeding is ook zoet, vandaar.

@Natasja: Spinazie is zoiezo niet goed, teveel ijzer en nitraat (als ik het goed heb). Dat mogen ze officieel pas vanaf een jaar ongeveer. Nu is in heel veel landen het advies om aardappel, wortel of bijv. pastinaak te geven. Dit zijn neutrale smaken waardoor (volwassenen noemen het saaie groente) de baby beter went aan andere smaken dan zoet.

Wbt zout, wij hebben speciale recepten en beginnen gewoon met slechts aardappelpurree, zonder enige toevoeging. Mijn vriend werkt in de zaak van zijn vader, zij handelen in groente voor horeca etc, dus we kunnen alles gewoon mee nemen :))

@Tammy: In Zweden (waar mijn moeder vandaan komt en me nicht met een kindje ook van april woont) wordt zoiezo aangeraden te beginnen met aardappel, er is onderzocht dat kindjes in Amerika die beginnen met fruithapjes daardoor sneller overgewicht krijgen en dat dus vasthouden, omdat alleen hun zoete smaak papillen aangewakkerd worden en niet hun bittere etc.

En gister is me vriend met kleine Lis naar het CB geweest. Nu zei ze ineens vol overtuiging begin maar met hapjes! Nu snap ik waarom me vader het CB het betuttelingsbureau noemt.......

Maar goed, probleem opgelost, we gaan aankomende week op vakantie en nemen mee, de cooker om hapjes te maken!

Bedankt voor al jullie goede adviezen!

Ik zou geloof ik ook niet beginnen met aardappel, maar gewoon met groente of fruit, aardappel is veel te zwaar voor z'n klein maagje...
Maar dat is mijn mening, ik doe ook wat ik denk dat goed voor mijn kleintje is en er zijn er al twee groot geworden...haha!
En hier is de kleine ook nog geen 4 mnd en hij vind het fruithapje erg leuk en ook wel lekker, maar het is zo weinig, het is meer om te wennen!
Succes!!

Terug
Bovenaan