Vast schema invoeren bij 1 maand oud (?)

Mijn zoon is inmiddels 1 maand oud. Hij krijgt flesvoeding en doet het allemaal erg goed. Overdag drinkt hij om de 3,5/4 uur en 's nachts varierend van 5 tot vanacht zelfs 7 uur (150cc per keer wat hij niet altijd opdrinkt). Nu zit hij in de wipstoel naast me gelukkig te zijn....de schat!

Ik heb het gevoel dat hij het wel aan zou kunnen om een vast schema te krijgen. Nu is het namelijk nog zo dat het de ene dag zo uitkomt dat zijn laatste fles om 21.30 is en de volgende dag rond 23.30.

Mijn vragen zijn:

-Hoe hebben jullie een vast schema ingevoerd (bv voedingen om 07.00, 11.00, 15.00, 19.00 en 23.00). Zijn jullie hier van de een op de andere dag mee begonnen;
- Hoe oud is/was jullie kindje toen jullie een dergelijk schema gingen invoeren;
- 'Snachts slaapt hij in z'n eigen bed maar overdag beneden in de kinderwagen. Hoe doen jullie dit;

Kortom, tips & trucks om een mooi schema te krijgen zijn welkom!

Ps. overdag leg ik hem in zijn kinderwagenbak zodra hij begint te gapen. Wanneer dit is verschilt nogal per dag. Wanneer doen jullie kindjes middagslaapjes en waar (in eigen bedje of ook beneden)?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Navara (nu 4,5 maand) heeft altijd in haar eigen bedje geslapen. Het is misschien 2 of 3 keer voorgekomen dat ik niet op tijd was, en ze per ongeluk in de box in slaap is gevallen. Ik heb haar toen wel lekker laten liggen trouwens. Na een voeding was Navara toen ze  1 maand was meestal een half uurtje tot 3 kwartier wakker (inclusief de tijd die het flesje geven in beslag nam). Nu is dat al 1.5 uur tot 2 uur!

Een vast schema heb ik eigenlijk nooit gepushd. Dat is vanzelf zo gegroeid. Ik zorg namelijk dat ze haar eerste fles altijd tussen 7 en 8 's-ochtends krijgt. En toen kwam er vanzelf een ritme tevoorschijn. Ze was toen ongeveer 2 maanden! En sindsdien veranderde het nog elke twee weken. Nu ze aan de fruit en groente is begonnen, ligt haar ritme al zo'n 4 weken hetzelfde, maar ik hou nergens meer rekening mee hoor. Zodra ik dat ga doen, veranderd het natuurlijk meteen.

Hoi hoi,
Mijn dochter is inmiddels 8,5 week en sinds een week of 2 heeft zij een vast ritme.
Zij heeft dit eigenlijk zelf geregeld. Zij komt idd om 7,11,15,19,23 en helaas nog 's nachts om 3 uur
Het isbij haar zelfs zo sterk dat ze zichzelf corrigeerd als ze een keer te laat heeft gegeten. Vannacht kwam ze om half 5 maar ook wer gewoon om 7 uur. Op zich vond ik dat wel snel maar zo blijft ze wel in haar ritme.
Ik denk persoonlijk dat je je kindje geen ritme moet aanleren. Ik denk dat hij er zelf wel mee komt.
Anders zou je hem,en begrijp me niet verkeerd hoor, soms honge moet laten hebben omdat hij op een schema moet lopen.
Nogmaals ikbedoel het niet verkeerd hoor. Als ik het zo lees, zit hij wel tegen een vast schema aan hoor.
En over het slapen,ik heb haar overdag (bijna) altijd beneden. Meestal gewoon in de box,dekentjeerover en ze slaapt heerlijk. Ik wandel ook veel dus ook regelmatig in de wagen, maar ik leg haar niet elke keer naar haar bedje.
Ik vind het ook veel te gezellig als ze beneden ligt...wat een ontaarde moeder

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Mirel

Ons ventje heeft altijd in zijn eigen bedje geslapen als we thuis waren en anders lekker tijdens het wandelen in de wagen. Om vervolgens lekker in de frisse december kou door te slapen in de wagen op het terras als we eerder thuis waren dan hij wakker was haha!
De ochtendfles heb ik altijd gegeven zodra meneertje wakker  werd of dat nou om 05.30 uur of om 07.00 uur was, honger is honger.
Het viel me altijd wel op dat ik met de voeding van in ieder geval 15.00 uur in het begin en later de 12.00 voeding (08-12-16-20 schema) altijd weer op de rit was met hem.
Ik heb altijd geleerd dat een half uur voor of een half uur na de "schema tijd" voeden geen schema in de war brengt. Ik heb daar dus nooit   moeilijk over gedaan!
Maargoed als hij dus heel vroeg wakker werd en vervolgens na de 3 uur nog helemaal niet echt honger had rekte ik het wel weer een beetje naar de tijd van het "schema"
en zo had ik het vrij snel weer op de rails...
Let wel ik heb hem nooit van de honger laten huilen! Wat ik wel deed bv al ik een uurtje wilde overbruggen; lekker wandelen!

Zo hebben we altijd een redelijk schema gehad waar we behoorlijk van op aan konden. Dat vond ik wel prettig dat je een beetje weet waar je zit qua tijden als je weg wilt ofzo.
Maar ik ben het met mijn voorgangster eens, je kunt het een beetje sturen maar je Uk zal het toch zelf moeten doen!

Groetjes Saskia

Hoi PipStip

Onze kleine is nu bijna 8 weken. Wij hebben dat we sinds een week aan de gang zijn om een regelmatig schema op te zeten om de 4 uur. Hij begint om 8.00/12.00/16.00/20.00/00.00 Dit proberen wij aan te houden we hebben een hongerige baby dus hij krijgt 180cc fles voeding. Het begint nu te leren ook voor hem dit bevalt ons prima want voorheen kwam hij om de 2 en halve uur toen overgegaan op de andere voeding voor hongerige baby's toen kwam hij om de 3 uur met 140cc en nu is de voeding verhoogt en 4 uur ertussen. Die van ons we geven hem de voeding bijv. om 12.00 uur dan zijn we nog even met hem bezig tot 13.00 uur en dan brengen we hem weer naar zn bedje dat boven staat. Probeer regelmaat te krijgen door steeds hetzelfde ritueel te volgen. Bijv. na de voeding even met hem/haar te praten of een spelletje te doen.

Hoi PipStip, je kunt ook een bepaalde regelmaat volgen zonder zo strikt aan tijden gebonden te zijn. Dus bij het wakker worden: eten, even spelen, even box, bed, wakker, eten... enz.... Op een gegeven moment komt er vanzelf toch wel een soort ritme in, maar dat kan best een poosje duren, ook omdat je kindje misschien z'n eigen ritme zoekt.

Ik geef zelf borstvoeding, dus dan is er niet zoveel voedingsregelmaat qua tijd omdat je dan op verzoek voed. Uiteindelijk is er pas een vast ritme gekomen hier rond de 9-10 maanden. Je moet doen wat bij jezelf past en vooral goed kijken naar je kindje: heeft die er behoefte aan, geeft het je beebje rust/voorspelbaarheid?

Leah heeft een heel tijdje in de kinderwagenbak beneden geslapen. Daar is helemaal niets mis mee, vind ik, voor een bepaalde periode. Dan leert je kindje ook te wennen aan geluiden. En op een gegeven moment (ik durf echt niet meer te zeggen hoe oud ze toen was, 3-4 maanden????) vind je het zelf tijd dat je kind op het eigen kamertje gaat slapen.

Met andere woorden: volg hierin je gevoel, zelf weet je intuitief vaak wel heel goed wat het beste is voor je kindje!!

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga zeker mijn schatje niet laten huilen als hij honger heeft, me vastpinnen op een schema en zeker niets forceren maar ik was gewoon benieuwd op welke leeftijd en vooral op welke manier  jullie zijn begonnen om een soort van schema in te voeren. Ik bedoel, als ik straks weer aan werk moet zal er toch een soort van ritme moeten zijn.

Toevallig komt het vandaag zo uit dat mijn zoon vandaag zijn laatste fles rond 23.00 uur zal krijgen (overdag en 's avonds komt hij namelijk keurig om de 4 uur). Afhankelijk van hoe laat hij vanacht/morgenochtend komt (meestal tussen 5 en 6) ga ik hem dan een klein flesje geven en dan om 07.00 uur zijn gewone fles zodat hij die tijd kan overbruggen en we morgen weer ongeveer op dezelfde tijden zitten....ik heb gelezen dat ze dan op een bepaald moment die kleine nachtfles niet meer nodig zijn en zelf rond 07.00 uur komen.

Hij slaapt nu overdag in de kamer in z'n kinderwagen en 's avonds na de laatste fles gaat hij in z'n eigen bedje, wat hij prima vindt.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden. Meer ideeen/meningen/suggesties zijn natuurlijk ook nog welkom hoor!

Terug
Bovenaan