Veel spugen 8m verder niks

<p>Hallo,</p><p>Ik vraag me toch af of er niet iets aan de hand is.</p><p>Ik heb een zoontje van nog net geen 8 maanden (25-08).</p><p>Hij heeft altijd al wel een beetje gespugt en zijn dan ook al vroeg begonnen met JBPM. En dan viel het echt wel mee af en toe een mondje terug maar meer ook niet.</p><p>We zijn met 4m gestart met oefenhapjes en inmiddels eet hij al aardig wat vast voedsel ook brood. Maar toen hij 6m ongeveer was is hij steeds meer gaan spugen echt veel en veel meer!</p><p>CB maakt zich geen zorgen zegt dat het ook met speekselklieren ontwikkeling te maken heeft en ook omdat hij steeds bewegelijker wordt.</p><p>Op advies wel terug gegaan van 4 naar 3 flesvoeding maar ik zie het spugen niet minder worden en vraag me toch af of er niet wat anders speelt.</p><p>Hij is verder vrolijk, alert en huilt of krijst niet bij het spugen. Hij lijkt er zelf dus niet veel last van te hebben maar het zit me toch niet lekker.</p><p>Zo durf ik hem bijvoorbeeld ook niet te veel vaste voeding te geven naast zijn melk en ook geen tussendoortjes zoals een lange vinger of maisknabbel. Hij spuugt zo veel terwijl hij het dan wel bij ons uit de mond kijkt en probeert af te pakken. Zo zielig.</p><p>Hij krijgt smorgens papfles rond 8 uur van 210ml. En ook deze spuugt hij deels uit voordat hij zijn slaapje doet. Vaak na zijn slaapje spuugt hij nog tot zelfs aan de volgende voeding en of tussendoortje (fruit-brood) zo tussen 11.30 en 12.00 uur. Eigenlijk gaat het de hele dag zo door en toch zegt CB me dat dit normaal is?? </p>

Wij kennen het zelfse probleem. Ons zoontje heeft reflux en lijkt nu vanaf 7,5 maand ineens weer meer te spugen. 
Wij zijn juist wat meer vaste voedsel gaan geven en de flessn hebben wij wat afgebouwd. Hij krijgt in de ochtend fruit en vaak komt er rond 16 uur nog wat van het fruit eruit. 
Ons schema momenteel is
6.30 fles 150 cc
8.00 1 boterham met thee paar slokken
10.00 fruit
12.00 1 boterham met thee paar slokken
13.00 fles 120-150 ligt er beetje aan hoe erg hij de voeding opboert. 
15.00 water met koekje/rijstwafel
17.00 warme maaltijd met klein beetje yoghurt 
19.15 fles 150 cc
We merken nu we de flessen wat kleiner maken dat het vooral in de ochtend wat beter gaat. 

Hoi mama,
Vervelend he al dat spugen, ik herken je verhaal!
Mijn zoontje is ook bijna 8 maanden (van 27-8). Hij heeft altijd gespuugd na een voeding en nu hij veel op zijn buik speelt helemaal. Omdat hij er zelf totaal geen last van heeft hebben we er verder niks mee gedaan. Hij groeit goed en is altijd vrolijk. Het enige is dat de wasmachine soms overuren draait. 
Met 4 maanden ook voorzichtig begonnen met vaste voeding. Hij eet alles graag dus inmiddels krijgt hij fruit, tussendoortje en groente naast zijn flessen. Rond 6 maanden spuugde hij ook ontzettend veel. Kon hem wel 3 keer per dag schone kleren  aantrekken als ik er niet op tijd bij was. Toen in overleg met het CB zijn flessen geminderd. Hij krijgt nu sochtends 180, later op de ochtend fruit. Smiddags boterham zonder korstjes en 120 ml. In de middag iets van een soepstengel of koekje en om 17.00 uur zn groenten. Voor hij naar bed gaat, rond 18.30 uur nog een flesje 120 of 150 ml. Dus ipv 4x 180ml en vast voedsel ernaast behoorlijk teruggegaan in flessen, ook omdat hij zo goed zn vaste voedsel eet hoor. Maar door het met kleinere porties en wat tijd er tussen elke keer aan te bieden is het spugen minder geworden. 
400 a 500 ml melk moeten ze wel binnenkrijgen maar je kan kijken om dit in kleinere porties te verdelen over de dag. 
Het schijnt dat pas rond 1 jaar het spugen minder moet worden omdat dan de maagklep beter sluit. Dus nog even volhouden. Zolang je kindje vrolijk en alert is en goed groeit zou ik me nog niet te veel zorgen maken! Succes!

Naja mijn wasmachine draait toch wel dus dat vind ik ook niet erg.
De ochtend fles (papfles) is 210ml.
Late ochtend en lunch bedraagt uit fruithap een boterham en wat te drinken ernaast (geen melk).
Namiddag fles 180ml minder pikt hij gewoon niet! Ook niet als hij ervoor of erna nog iets tussendoor krijgt.
Avond warme maaltijd en voor het slapen fles 180ml ook minder pikt hij niet. Geprobeert 120-150 maar is niet tevreden daarmee. Ah lastig he.
Vast voedsel gaat opzich prima komt soms ook wat van terug maar vooral de melk is het probleem.
Tja hij groeit verder goed en is vrolijk en tevreden en ligt ook graag op zn buik te spelen. Het spugen is hier ook meer geworden met 6 maanden. Hij lijkt er zelf geen last van te hebben nee. Niet krijsen of gillen op bloed opgeven. Ruikt ook niet zuur uit zn mond.
Ik denk dat ik het het meest vervelend vind. 

Hoi! Ik herken je verhaal ook. Mijn zoontje is ruim 8 maanden (1 augustus) en spuugt ook vanaf het begin al veel. JBPM hielp ook wel, maar was ook weer veel gedoe en uiteindelijk zijn we met 4 maanden begonnen met hapjes en toen werd het wat minder. Nu is het weer iets meer de laatste tijd, ik heb geen idee waar dat door komt maar maak me er niet echt zorgen om. Zou als ik jou was juist wel wat meer vast voedsel geven (brood bijvoorbeeld, maisstengel, rijst) omdat mij ook verteld is dat juist op het moment dat de maag wat voller zit met vast eten dit spugen minder wordt.
Hier zien we dat dus wel, maar af en toe zijn er dagen dat je hem (en jezelf, haha) wel drie keer moet verkleden. So be it!

Terug
Bovenaan