veel spugen met borstvoeding ( yvonneZ? )

hoi

Hier een vraagje, mijn zoon spugt erg veel na de borstvoeding, soms zelfs 2 uur erna nog. Hij is nu 4 weken oud en had dit zelfs vanaf dag een. (kreeg eerst sonde omdat ze dachten dat hij misselijk was) Hij komt wel voldoende aan, zelfs meer dat normaal. Maar toch wil hij om de 2 uur gevoed worden heeft dan weer honger  (dit krijgt hij niet van me, maar om de 2,5- 3 uur, anders is de borstvoeding waterig). Mijn vraag is is dit normaal? en wat kan ik doen? ik kan natuurlijk geen spul in de voeding doen. (ik ben alleenstaand dus afkolven dan fles geven gaat gewoon niet).

alvast bedankt, hoor graag jullie ervaringen.

grt suuz mv joshua 8-2-07

Hai Suuz,

Hoe voelen jouw borsten aan na een voeding? Zijn ze goed leeggedronken? Hoe voedt je? Geef je twee borsten per keer of één? Heb je een heftige toeschietreflex (dit kan je zien/merken aan het eventuele verslikken tijdens begin van de voeding)? Lukt het om een goede boer te laten geven na een voeding?

Hoe ziet de ontlasting eruit? Hoe is de groei (aangezien jij zegt dat de groei bovengemiddeld is)

Ik heb dus een heleboel vragen voor je... zou je deze willen beantwoorden voor me? Je kan trouwens ook een vrijwilliger van VBN (collega's van Yvonne dus) bellen, de contactpersonen zijn vrijwillig, zitten dus geen kosten aan verbonden, je betaalt alleen je eigen telefoonkosten. Als je op http://www.borstvoedingsforum.nl kijkt, zie je bovenaan de telefoonnummers staan. Schroom niet om te bellen, mag vanavond ook gewoon!!!! Telefonisch is het vaak beter door te spreken en kan je direct overleggen.

Laat je nog even weten hoe het gaat?

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik bij http://www.borstvoeden.net

Hoi,

Mijn dochtertje (nu 4,5 maanden) spuugt ook al veel vanaf dag 1. Ik geef ook borstvoeding. Ik heb veel geprobeerd naar mijn idee, maar vrees dat ik het moet accepteren dat ze nu eenmaal makkelijk en veel spuugt.
Ze is wel vrolijk onder het spugen en erna en groeit verder goed.
We zijn begonnen met haar op de zij te laten slapen, want de avond van haar geboorte verslikte zich al en begon te hoesten. Eng geluid. Ze slaapt nog op haar zij, want als ze spuugt in haar bedje (en dat deed ze vaak de eerste twee maanden) dan liep het tenminste haar mond uit. Soms verslikt ze zich nog wel eens 's nachts en dan schrik je je rot, zit ze helemaal naar adem te happen. We laten haar slapen in een Baby sleep, daar ligt ze perfect in. Ook hebben we een telefoonboek onder haar bedje, zodat haar hoofd wat hoger ligt.
We hebben Nutriton geprobeerd, dus voor en na de BV een paar hapjes van een papje geven en dat hielp misschien een beetje, maar vak spuugde ze ook gewoon dikke brei uit. Lijkt me ook niet lekker voor haar. We hebben een paar keer ristemeel (Biobim) geprobeerd door de afgekolfde melk, maar ze kreeg wat problemen met de ontlasting.
Omdat ze ook veel lucht inslikt en daarom veel boert en weer veel spuugt, proberen we haar zo goed en zo vaak mogelijk te laten boeren.
We hebben Aeorpax (verkrijgbaar bij apotheek) geprobeerd, dat zou dan de lucht in haar maag beter eruit krijgen, maar ik weet niet of het echt hielp en het spugen werd er niet minder van.
Ik voed haar met goede slabben (van SIlly Billyz) en genoeg hydrofiele luiers en spuugdoekjes om me heen en laat haar na de voeding een tijdje rechtop bij me zitten en daarna in een wipstoeltje, dan kan de voeding zakken. Niet te snel iets willen doen, want dan gaat ze zeker spugen. Door die slabbetjes hoef ik niet constant haar kleding te verschonen.
Ik weeg haar thuis wel altijd voor en na een voeding, zodat ik weet wat erin komt en zo kan ik ook een beetje proberen te voorkomen dat ze teveel drinkt, want dan spuugt ze helemaal veel.
Als ik wat stuwing heb, kolf ik eerst een beetje af om de druk eraf te halen.
Op het CB doen ze niets eraan en ook de huisarts niet. Het gaat verder goed met haar.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes,
Sabine

hallo,
Zijn jullie ook al eens naar een osteopaat gegaan?? om te kijken of er een diepere/andere oorzaak achter zit???
Mijn dochtertje bleef namelijk ook spugen, tot we (3x) bij een osteopaat zijn geweest.
Probleem was daarna opgelost!! Door de mediche wereld is het (nog niet) volledig erkend, je kan zelf een afspraak maken bij een erkend osteopaat, en wordt door de ziektekostenverzekeraars volledig vergoed.
Voor erkende namen, adressen en telefoon nummers zie de site: www.kiss-kinderen.nl

Succes!!!

quote: suuz82 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-03-2007 19:51:01'));

hoi

Hier een vraagje, mijn zoon spugt erg veel na de borstvoeding, soms zelfs 2 uur erna nog. Hij is nu 4 weken oud en had dit zelfs vanaf dag een. (kreeg eerst sonde omdat ze dachten dat hij misselijk was) Hij komt wel voldoende aan, zelfs meer dat normaal. Maar toch wil hij om de 2 uur gevoed worden heeft dan weer honger  (dit krijgt hij niet van me, maar om de 2,5- 3 uur, anders is de borstvoeding waterig). Mijn vraag is is dit normaal? en wat kan ik doen? ik kan natuurlijk geen spul in de voeding doen. (ik ben alleenstaand dus afkolven dan fles geven gaat gewoon niet).

alvast bedankt, hoor graag jullie ervaringen.

Hoi Suuz,

Nynke gaf het eigenlijk al heel goed aan; om te weten te komen of het alleen een "wasprobleem" betreft of dat er mogelijk toch iets anders aan de hand zou kunnen zijn is het belangrijk om naar het totaalplaatje te kijken. Met de juiste informatie zijn de meeste borstvoedingsproblemen vaak gemakkelijk op te lossen. Ik wacht je reactie dus nog even af .

Je geeft aan dat je het voeden uitstelt om te voorkomen dat de melk waterig wordt. Het omgekeerde is juist waar; naarmate de tijd tussen twee voedingen langer is, zal het verschil tussen voor- en achtermelk groter worden. De vetten scheiden zich dan namelijk van melk en blijven aan de wanden van de melkkanaaltjes kleven om uiteindelijk weer door je lichaam te worden opgenomen. En  zo ontstaat de "waterige" voormelk. Als er minder tijd tussen twee voedingen zit, blijft de melk dus vetter. Meer informatie over dit onderwerp kun je vinden op Ecoparents-voor/achter. Maar nogmaals; met meer achtergrondinformatie is het mogelijk om een beter beeld te krijgen van jullie situatie en informatie aan te dragen waar je mee uit de voeten zou kunnen.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

quote: Mama Bal reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-03-2007 20:07:30'));

Hai Suuz,

Hoe voelen jouw borsten aan na een voeding? Zijn ze goed leeggedronken? Hoe voedt je? Geef je twee borsten per keer of één? Heb je een heftige toeschietreflex (dit kan je zien/merken aan het eventuele verslikken tijdens begin van de voeding)? Lukt het om een goede boer te laten geven na een voeding?

Hoe ziet de ontlasting eruit? Hoe is de groei (aangezien jij zegt dat de groei bovengemiddeld is)

Ik heb dus een heleboel vragen voor je... zou je deze willen beantwoorden voor me? Je kan trouwens ook een vrijwilliger van VBN (collega's van Yvonne dus) bellen, de contactpersonen zijn vrijwillig, zitten dus geen kosten aan verbonden, je betaalt alleen je eigen telefoonkosten. Als je op http://www.borstvoedingsforum.nl kijkt, zie je bovenaan de telefoonnummers staan. Schroom niet om te bellen, mag vanavond ook gewoon!!!! Telefonisch is het vaak beter door te spreken en kan je direct overleggen.

Laat je nog even weten hoe het gaat?

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik bij http://www.borstvoeden.net

hoi,

mijn borsten voelen leeg aan na voeding (zijn ook leeg, wezen afkolven erna om te kijken), een borst dan. hij neemt soms maar een toetje (die gaat er altijd weer uit) al slaapt hij dan wel langer. ik voed op 2 manieren buik en rugby. boeren doe ik zeker en lukt ook wel. ja en dat toeschiet is behoorlijk heftig, het spuit uit mijn borsten, zodat hij zich idd verslikt in het begin. ook is hij een snele drinker.en hij weet ook niet van ophouden, drink gewoon door.

verder laat ik hem idd op zijn zij slapen, zo verstik hij niet. Bedje is echt door nat, idd is dat een heleboel was. 2 hydr luiers per nacht. hij begon onder in de curve nu in een maand boven het gemiddelde. 3100 bij geboorte en nu is hij 4100 hij was wel veel afgevallen net op de 10%.

ik hoop dat je dit voldoende extra informatie is, hoop hierdoor mijn vragen kunnen worden beantwoordt

Hoi Suuz!

Sorry, kan geen adviezen geven, mijn zoontje spuugt nauwelijks, alleen als hij teveel gedronken heeft (hij krijgt afgekolfde BV omdat hij de tepel niet kan pakken).
Maar ik wilde even hallo zeggen nu ik je weer op het forum tegenkom!!

Is alles goed met je? Beetje hersteld van de zwangerschapsvergiftiging? Je bloeddruk weer helemaal op orde? De mijne was 120/70 na de bevalling, dus ik mocht na enkele uren alweer naar huis en hoef niet meer op controle. Gelukkig!
Christian is nu 3 weken en we raken al helemaal gewend. Hij doet het goed, we gaan deze week voor het eerst naar het CB, ben benieuwd hoeveel hij weegt en of hij in de lengte al is toegenomen! Ik voel me als herboren sinds ik bevallen ben. Alle zwangerschapsklachtjes verdwenen als sneeuw voor de zon en ik ben voor mijn gevoel snel hersteld na de bevalling. Ik heb meer energie dan ik de laatste 6 maanden heb gehad met de helft minder slaap! Het helpt ook dat alle kilo's (15 kg) er 10 dagen (!!) na de bevalling al weer af waren. Ik heb alleen nog wat last van mijn bekken/stuitje als ik te veel loop of te lang in een bepaalde houding zit, maar dat wordt ook elke dag beter. En nu het weer ook steeds beter wordt.... Het leven is mooi!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (17-02-2007)

quote: suuz82 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('11-03-2007 10:44:23'));
hoi,

mijn borsten voelen leeg aan na voeding (zijn ook leeg, wezen afkolven erna om te kijken), een borst dan. hij neemt soms maar een toetje (die gaat er altijd weer uit) al slaapt hij dan wel langer. ik voed op 2 manieren buik en rugby. boeren doe ik zeker en lukt ook wel. ja en dat toeschiet is behoorlijk heftig, het spuit uit mijn borsten, zodat hij zich idd verslikt in het begin. ook is hij een snele drinker.en hij weet ook niet van ophouden, drink gewoon door.

verder laat ik hem idd op zijn zij slapen, zo verstik hij niet. Bedje is echt door nat, idd is dat een heleboel was. 2 hydr luiers per nacht. hij begon onder in de curve nu in een maand boven het gemiddelde. 3100 bij geboorte en nu is hij 4100 hij was wel veel afgevallen net op de 10%.

ik hoop dat je dit voldoende extra informatie is, hoop hierdoor mijn vragen kunnen worden beantwoordt

Hai Suuz,

Wat je nu als eerste kan proberen, is het verslikken voorkomen aan het begin van de voeding. Ik weet niet of je je TSR voelt? Zo ja, gelijk joshua loskoppelen dmv je pink in zijn mondhoekje om vacuüm te verbreken. Zo nee, loskoppelen zodra hij driftig/heftig gaat slikken. Laat hem ondertussen een boertje doen. Dan laat je de melk die spontaan uit je borst spuit weglopen in een doekje, je legt pas weer aan als het er niet meer spontaan uitkomt, of alleen nog druppelt.

Zo verslikt hij zich niet meer zo heftig en slikt dus ook minder lucht mee naar binnen. Al die lucht kan er namelijk voor zorgen dat hij zo gaat spugen. De melk die na de tsr komt, stroomt wat langzamer en is wat vetter. Hierdoor zal hij hoogstwaarschijnlijk ook rustiger drinken en wat minder spugen.

Joshua is mooi gegroeid!!! Wees niet bang dat hij tekort krijgt als je de tsr laat weglopen, het lijkt heel veel, maar dat is uiterlijke schijn... Er zit daarna echt nog meer dan voldoende in je borst!

Yvonne zal waarschijnlijk nog wel een aantal links voor je hebben met meer informatie, dus ik hou het voorlopig even hierbij. Geef dit even wat tijd, Joshua leert vrij snel beter om te gaan met die grote stroom melk.

Je kan eventueel ook nog handmatig je tsr opwekken vlak voor de voeding. Liever niet met de kolf, omdat je dan geneigd bent iets te lang door te gaan en heb je kans dat je je productie juist wat opschroeft, en zo te lezen is dat nog niet nodig.

Laat je even weten of dit helpt? Anders zijn er ook nog wel andere tips   voorhanden. We helpen je graag.

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Terug
Bovenaan