Veiligheid jn huis

Wij hebben alleen stopcontact beveiligers en een slotje op het kastje met schoonmaakmjddelen. Ja, het was vaak weghalen en corrigeren. Hebben ook open kastjes in de keuken, maar uiteindelijk leren ze het wel. En ja, ze leren ook door zich te stoten en hun vingers ergens tussen te krijgen. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Door alles weg te halen, creëer je schijnveiligheid, ik ben van mening dat je ze beter kan leren om om te gaan met evt gevaren dan je kind in een bubbel te laten leven.

Bij ons was dat ook zo. Dus onze zoon ging echt nog in de box op die leeftijd. Toch zeker tot bijna 1.5 jaar. Op momenten dat ik echt tijd had voor hem, mocht hij uit de box, maar als ik wat wilde doen in huis of ik kon hem niet goed in de gaten houden dan ging hij veiligheidshalve in de box. Wij hebben ook 2 hondjes dus dat was ook wel een reden hoor. Maar echt niet dat ik de hele dag achter hem aan ging rennen.

Wij hebben de box al snel weggehaald (toen hij 4 maanden was), ik had zo'n hekel aan dat ding ? dus hij speelde toen al lekker op de grond.

Ik heb er wel voor gekozen om het huis helemaal te versoberen, geen fotolijstjes voor het grijpen, geen planten en geen decoratie voor het grijpen. Stopcontacten veilig en in de keuken alles in een afsluitbare grote kast. In de keukenkastjes stonden alleen onverwoestbare of ongevaarlijke dingen. Erg leeg en ongezellig, dat is ongeveer een jaar zo geweest. Nu is hij 2 en is het huis weer gezellig en hij blijft gewoon overal vanaf. Dus de "bubbel" waar hier eerder over gesproken werd, klopt in ons geval niet.
Ik wilde gewoon met een gerust gevoel even naar boven kunnen lopen om de was te pakken, zonder dat de kleine allemaal gevaarlijke capriolen uitgehaald zou hebben. Ik wil mijn zoontje gewoon zoveel mogelijk zijn dingetje kunnen laten doen en niet de hele dag politieagente spelen.
Mensen verklaarden me voor gek, prima, maar het gaf mij wel rust! Dus vooral gewoon doen wat voor jou werkt en goed voelt

Dat had ik dus ook, en toen hij overal ineens bij kon heb ik dan ook gelijk alles weggehaald. En dat betekent inderdaad niet dat ik geen zin had om op te voeden, die kleintjes kunnen hun impulsen gewoon nog erg slecht beheersen, dus daar heb ik op mijn manier op ingespeeld en voor ons heeft dat heel goed gewerkt.
Nu kan hij zijn impulsen nog steeds wel lastig beheersen, maar zijn fotolijsten en planten gewoon niet zo boeiend meer, en ik kan hem nu beter uitleggen waarom ik het niet wil en dat begrijpt hij nu ook, waardoor hij er ook meer naar handelt

Hallo,
Hier was onze kleine man ook een echte ontdekker. De keukenkastje zittwn op slot, ivm schoonmaak spul en glazen. 1 kastje met plastic bakjes is open, daar vermaakte hij zich dan ook uren mee en liet de abdere kastjes met rust. Een traphekje bij de trap en van die stopcontactdingen.
Ja hier hebben we weken, zo niet maanden heeeel vaaaak nee moeten zeggen. Maar omdat er in elke kast 1 kasthe/vakje/lade is waar hij wel in mag, was zijn interesse wel getriggerd en bleef hij na een tijdje af van de deurtjes waar hij niet in mag.
Enja, vingers zaten er hier geregeld tussen hoor. Daar heeft hij van geleerd. Voordeel hiervan is dat het kwartje al gevallen was tegen de tijd dat hij bij de deurklinken kon. Hij zir nu nooit meer ertussen haha

Terug
Bovenaan