Verbazing

Als geen ander weet ik dat leven volgens het boekje geen garantie is om een gezond kind op de wereld te zetten.



Ik rook niet, drink geen alcohol, eet gezond, laat rauwe kazen en rauw
vlees en vleeswaren staan, ik blijf van de drop af etc. etc.



Toch was mijn bloeddruk te hoog en toch overleed mijn kindje in mijn buik.

Het is twee weken geleden dat ik beviel na een zwangerschap van bijna
18 weken. Intens verdrietig, maar ook intens vertederend, zo'n klein
minimensje.



Met verbazing lees ik hier dan ook dat sommige mensen het goedpraten
dat er gerookt en gedronken wordt tijdens de zwangerschap. Verbazing
omdat iedereen wel de brie laat staan, maar van dat sigaretje niet af
wil blijven.



Verbazing omdat je het verhoogde risico wil lopen dat je kindje iets
mankeert bij de geboorte, omdat je er niet goed voor hebt gezorgd.



Begrijp me niet verkeerd, ik veroordeel niemand, maar ik snap het gewoon niet.



Je wilt toch de kans op een gezond kindje zo groot mogelijk laten zijn.
De natuur kan al gruwelijk genoeg zijn, zonder dat we extra gifstoffen
in onze lichamen pompen.



Miep



 
Beste Miep, wat verschrikkelijk voor je! Ik begrijp jouw reactie heel goed en jíj hoeft je in ieder geval nergens schuldig over hoeft te voelen. Je hebt er alles aan gedaan om de zwangerschap zo goed mogelijk te laten verlopen. Ik wens je heel veel sterkte.

Petra
 
Hoi Miep,

Ik wil je zeggen dat ik het helemaal met je eens ben. Ik heb niet alleen de verbazing, maar ook een grote boosheid als ik dat soort dingen hoor. Wat jij hebt meegemaakt is denk ik niet te bevatten en intens verdrietig. Ik heb dat niet meegemaakt, wel veel moeite moeten doen om zwanger te raken van ons eerste kindje, misschien dat dat meespeelt, maar ik kan wel huilen als ik hoor hoe sommige zwangere vrouwen omgaan met hun lijf en dus hun ongeboren kindje.
Om mij heen hoor ik een hoop geklaag over die borrel die niet meer gedronken kan worden en dat sigaretje dat niet meer gerookt mag worden. Dan denk ik het is maar 9 maanden en je hebt een mensje in je groeien, die op dit moment belangrijker is dan al jouw behoeftes.
Lieve Miep, veel sterkte
 
Hoi Miep,

wat verschrikkelijk wat jij hebt mee moeten maken, en wens je dan ook al sterkte van de wereld toe om dit verlies te verwerken. Ook ik ben er helemaal voor om niet te roken en te drinken tijdens de zwangerschap, zou nooit willen dat ik met een schuldgevoel kom te zitten, en dat ik altijd moet denken aan die ene sigaret die ik heb gerookt of dat ene borreltje wat ik toch maar achter over heb geslagen. Ik zelf ben een stevige roker, maar hoe gek het ook klinkt stoppen kan ik echt niet als ik NIET zwanger ben, maar zodra ik zwanger ben, ik denk niet eens meer aan sigaret wel raar maar wel erg fijn, snap je verbazing ik verbaas me er zelf ook erg over hoe sommige meiden gewoon door blijven roken en wordt er zelfs een beetje boos over.

Nogmaals heel veel sterkte gewenst met jullie verlies

Dikke knuffel van Leonie
 
Hallo Miep,
allereerst wil ik je graag heel veel sterkte wensen, ik vind het wat ontzettend erg voor je wat er gebeurd is.
Kreeg er kippevel van toen ik het las.
Ik hoop dat je voldoende steun krijgt  om deze intens verdrietige  gebeurtenis  te verwerken.

Voor het volgende stukje  geldt ieder op haar manier, zonder iemand te veroordelen:
Ik ben nu 25+5 wekenzwanger van mijn 2e kindje. Mijn bloeddruk is te hoog, net als in  mijn 1e zwangerschap.
Mijn dochter is toen uiteindelijk geboren met een gewicht van 2425 gram, na 38 weken zwangerschap. Bevalling is ingeleid na een ziekenhuisopname van 2 weken.
Mijn kleine meid  heeft het erg moeilijk gehad in mijn buik, zonder dat ik het wist, want ik leefde echt "volgens de regels: gestopt met roken, geen alcohol, niks wat niet mocht, alleen maar gezonde voeding.
Toch had ze een flinke groeiachterstand, had ik te weinig vruchtwater en kreeg ze te weinig voeding etc.
Ik ben er echt van overtuigd, en niemand kan mij hierin op andere gedachten brengen, dat wanneer ik niet gestopt was met roken en zo zij het niet overleefd had, ook al is dit gevoel nergens op gebaseerd.
Nu heb ik weer hoge bloeddruk en ik hoop dat het uiteindelijk allemaal net zo (goed!)afloopt als bij mijn eerste.
Een heel verhaal, maar dit is om aan tegen dat het niet vanzelfsprekend is dat het allemaal goed gaat, daar kun je alleen maar voor bidden (en ik ben niet eens gelovig..)
Ik ben het ook helemaal met je eens wat je schrijft. Ik kan ook niet echt goed snappen dat vrouwen risico's lopen die ze eigenlijk kunnen voorkomen door 9 maanden een aantal dingen te laten of juist wel te doen.
Maar dat is dus voor ieder persoonlijk.
Maar ik hoop  wel dat jouw verhaal ook anderen aan het denken zet!
 
Hai Miep,

Ik leef erg met je mee, het lijkt me zo verschrikkelijk. Op dit moment ben ik 10 weken zwanger. Voordat ik het wist rookt ik een paar sigaretjes op een dag. Ik ben meteen gestopt toen ik het wist want ik zou me zo schuldig gevoeld hebben. Het enige waar ik moeite mee heb is drop, maar goed, ik las dat je daar pas 50 gram op een dag van binnen moet krijgen om er echt last van te hebben.

Anyway, ik begrijp je frustatie maar geloof me maar dat iedereen die zijn slechte behoeftes niety opgeeft zich diep van binnen enorm schuldig voelt.

liefs en sterkte
nous
 
Hoi Miep,

Heel vervelend voor je wat je hebt meegemaakt en je reaktie is heel begrijpelijk. Ik heb zelf 3 miskramen gehad en 1 jindje die geboren is met een zwangerschapsduur van 26 weken ik weet dus heel goed hoe jij je voelt. Ik leefde ook gezond...........rookte niet dronk niet en at gezond maar helaas het mocht niet baten...........maar om nu de rokernde aanstaande moeders hierop aan te gaan kijken?????????? Iedereen weet hoe slecht roken voor je kan zijn...........jij kunt met een gerust hard zeggen dat je er alles voor hebt gelaten om je kindje zo goed mogelijk te laten groeien en helaas mocht dit niet zo zijn...........
 
Ha Miep,

Ik wens je alle sterkte toe van de wereld.
hopelijk vind je veel goed bedoelde steun van je naasten.
Gelukkig voor je dat je weet dat je er zelf niets aan kon doen. Je hebt je best gedaan.
Sterkte met jullie verlies.
Groetjes J
 
Terug
Bovenaan