(Verborgen) reflux & baby klemt met kaken

<p>Hoi allemaal, </p><p> </p><p>Excuus voor het lange verhaal. Ik wilde graag mijn hart luchten, op zoek naar een hart onder de riem, tips, ervaringen die lijken op de onze. Dank voor het lezen vast. </p><p> </p><p>Mijn dochter is nu 7 weken oud. Ze is mijn eerste, dus alles is nog nieuw en behoorlijk overweldigend voor mij. De borstvoeding kwam na de bevalling goed op gang: ze wilde graag drinken en mijn productie was gauw op orde. Binnen een week was ze terug op geboortegewicht en ze groeit nog altijd goed. </p><p>Tijdens de bevalling ben ik het HELLP-syndroom opgelopen, waardoor we een aantal dagen in het ziekenhuis hebben moeten blijven. Zowel de verpleegkundigen daar, als later de kraamhulp bij ons thuis, waren onder de indruk van hoe "goed" en makkelijk de borstvoeding ons afging. Ik super trots natuurlijk en mezelf op mijn schouder aan het kloppen dat ik me zo goed had voorbereid, oa door een borstvoedingscursus te volgen. Ik had nog wel behoorlijk gevoelige tepels, maar ging er van uit dat ik nog in de wenfase zat. </p><p> </p><p>Rond 3 weken kreeg mijn dochter last van verborgen reflux: onrustig tijdens en na de voeding, veel slikken, kokhalzen, keelschrapen, piepende ademhaling, overstrekken, etc. Ze laat zich hierdoor niet wegleggen op haar rug. Het gevolg is dat ik (nog steeds) een deel van de nacht rechtop zittend in bed slaap, met haar op mijn borst. We hebben alle bekende trucjes geprobeerd: bedje schuin, rechtop houden na de voeding, veel laten boeren, bezoekjes aan de osteopaat, etc. Niets mocht baten. Uiteindelijk besloot ik een lactatiekundige in te schakelen, om er achter te komen of ik iets anders kon doen tijdens het voeden om haar symptomen te verlichten. </p><p>De lactatiekundige zag dat ze onrustig dronk en signaleerde een te korte tongriem. Hierdoor hapte mijn dochter maar oppervlakkig aan en bleek helemaal niet efficient te drinken en met een verkeerde drinktechniek. In plaats van met haar tong een vacuum te creeren, klemt ze mijn tepel met haar kaken. Geen wonder dus dat mijn tepels nog altijd zeer deden en de voedingen nog lang duurden (soms wel 20 min per borst.) We besloten haar tongriem te laten klieven in de hoop dat ze dan beter zou gaan drinken. Helaas is dit niet het geval. Ik vrees dat ze te gewend is aan haar eigen techniek om deze nog af te leren. Vooral omdat deze, hoewel inefficient, wel effectief is: ze krijgt genoeg binnen en groeit goed. Het is mij onduidelijk hoe we haar aan kunnen leren haar tong goed te gebruiken en het kaakklemmen kunnen afleren. </p><p>De moed zakt ondertussen in de schoenen. Mijn tepels doen steeds meer zeer. Nu ook tussen voedingen; ik krijg last van vasospasmes omdat mijn tepels zoveel te verduren krijgen en ik begin tegen het voeden op te zien. Dit frustreert enorm omdat ik niets liever wil dan borstvoeding blijven geven. </p><p>Kolven zie ik niet als alternatief. Vanwege haar reflux laat mijn dochter zich ook overdag niet wegleggen, dus heb ik haar voornamelijk in de draagdoek bij me. Dit vindt ze heerlijk en ze slaapt er goed in, maar het gevolg is dus dat ik geen enkele dag mijn handen lang genoeg vrij heb om iedere voeding af te kunnen kolven en in de fles aan te bieden. </p><p>Ik ben verdrietig om het vooruitzicht dat ik nooit zal ervaren hoe mooi en intiem borstvoeding kan zijn. Ik twijfel hoe lang ik het op deze manier nog volhoud. Ook maak ik me zorgen om de reflux. Niet alleen vanwege het zichtbare ongemak dat mijn dochter heeft wanneer ze op haar rug ligt, maar ook omdat we op deze manier natuurlijk geen gezonde slaaproutine aan het ontwikkelen zijn. Dat maakt me huiverig voor slaapproblemen in de toekomst... </p><p>Ik hoor heel graag andere ervaringen, meningen, tips indien die er zijn :)</p><p>Liefs een vermoeide mama</p>

Lieve mamma, wat doe je het supergoed!! Wat kan het zwaar zijn hè, super dat je volhoudt! 

Wanneer is het tongriempje gekliefd? Heb je daarna de oefeningen gedaan om teruggroei te voorkomen? Is de lactatiekundige na het klieven nog een keer geweest? 

Je zou ook een second opinion bij een andere lactatiekundige kunnen vragen, zeker als de eerste na het klieven nog is geweest. 

Hou vol lieve mamma, de eerste periode borstvoeding kan heel zwaar zijn, maar als straks alles goed loopt is het zo makkelijk!
Laatste tip; als je Facebook hebt kun je je aanmelden bij het borstvoedingsforum, hele fijne groep die je adviezen en steun kunnen geven. 

Ik zou gewoon lekker overgaan op anti reflux flesvoeding. Zo bijzonder vond ik borstvoeding niet hoor. Ik vond het vooral praktisch. Flesvoeding is echt geen ramp. Zeker niet als jullie er allebei gelukkiger van zullen worden

Oooh wat herken ik mijzelf in jou verhaal. 
Wij zijn toen ons ventje 7 weken was naar Groningen gereden om daar zijn verborgen tongriem te laseren. Daar kwamen ze er ook achter dat hij een te strake lipband had, die toen ook direct verholpen is. Ik heb toen eerst nog een week normaal borstvoeding gegeven. Maar mij tepels deden zo veel pijn en door de relfux was hij zo overstuur. 
Wij zijn toen op advies van de lactatiekundige 48 uur gaan kolven, en de borstvoeding in combinatie met johannesbrood pitmeel via de fles gegeven. Wij hebben hem toen wel op de zij gelegd tijdens de fles en daarna echt minimaal een half uur recht op. Hij spuugde dan vaak nog wel mondjes terug en heel veel slikken. 
Na 48 uur ging ik weer aanleggen, en toen ging het langzaam beter. Heeft toen zeker nog 2 weken geduurd dat ik dacht.. Ja het is fijn zo. 
Zet hem op, je doet het al zo goed. Het is best wel pittig.

Oooh wat herken ik mijzelf in jou verhaal. 
Wij zijn toen ons ventje 7 weken was naar Groningen gereden om daar zijn verborgen tongriem te laseren. Daar kwamen ze er ook achter dat hij een te strake lipband had, die toen ook direct verholpen is. Ik heb toen eerst nog een week normaal borstvoeding gegeven. Maar mij tepels deden zo veel pijn en door de relfux was hij zo overstuur. 
Wij zijn toen op advies van de lactatiekundige 48 uur gaan kolven, en de borstvoeding in combinatie met johannesbrood pitmeel via de fles gegeven. Wij hebben hem toen wel op de zij gelegd tijdens de fles en daarna echt minimaal een half uur recht op. Hij spuugde dan vaak nog wel mondjes terug en heel veel slikken. 
Na 48 uur ging ik weer aanleggen, en toen ging het langzaam beter. Heeft toen zeker nog 2 weken geduurd dat ik dacht.. Ja het is fijn zo. 
Zet hem op, je doet het al zo goed. Het is best wel pittig.

Borstvoeding is zeker iets moois, als het zonder pijn en relaxt verloopt! Als je tegen de voedingen op gaat zien en zoveel pijn hebt, dan is er nu niks moois aan!
Ik zou nogmaals een consult bij een lactatiekundige afspreken. En.. stel een grens voor jezelf. Dat er wat hobbeltjes zijn op de weg is niet gek, maar het moet niet een grote klim worden..
Sterkte!

Goh nu ik je verhaal zo lees, vraag ik mij af of mijn zoon niet hetzelfde heeft. Ik heb tepelhoedjes en biologisch nurthering (zie youtube) aangeraden gekregen van lactatiekundigen. Geeft niet voor de volle 100% de oplossing, maar maakt het voor ons beiden te verdragen.

Benb jij vond het misschien niet bijzonder maar als je haar verhaal goed leest vind zij dat wel!! En dat is het ook, het is ten eerste veel gezonder dan flesvoeding het is goed voor de hechting en sommige moeders genieten er intens van zoals ik om te zien dat je baby groeit op de melk die  jou lichaam aanmaakt flesvoeding is troep heb je je daar wel eens in verdiept! Deze lieve mama wil er alles op alles zetten om door te gaan met borstvoeding geven dus aan jou reactie heeft ze niks ! Ik heb helaas geen ervaring met een te kort tong riempje of klieven ik geef nu 7 maanden borstvoeding en ik heb de eerste 3 maanden (en soms nog) last van mijn tepels gebad, ik hoop voor jou dat het uiteindelijk goed komt zodat je kan genieten van de momenten die je dan samen hebt. 

Terug
Bovenaan