(Verborgen) reflux & baby klemt met kaken

Wat doe je inderdaad ontzettend goed, maar ook heftig voor je kan ik me voorstellen. Wat betreft het borstvoeden kan ik je geen tips geven, ik lees dat het voor jou heel belangrijk is maar ik denk wel dat het goed is ook je eigen grenzen in de gaten te houden. Je kunt pas echt goed voor je kindje zorgen als je ook voor jezelf zorgt. Zelf heb ik bij mijn eerste kindje borstvoeding geven en kan dit bij de tweede helaas niet. Ik vind de uitspraak (in de laatste comment): flesvoeding is troep dan ook erg heftig. Mijn voorkeur ging ook uit naar borstvoeding geven. Ik geloof dat dat het allerbeste is wat er is voor je kindje, qua voeding en hechting. Maar soms zijn er omstandigheden waardoor dat niet kan. En ik zie en ervaar nu bij mijn tweede dat ze ondanks het gebrek aan borstvoeding super gezond is en qua hechting zijn er ook voldoende mogelijkheden zonder borstvoeding (huid op huid, veel knuffelen, draagzak etc.). Maar doe daarin uiteraard wat voor jou haalbaar en passend is. 

Wat betreft je zorgen over  het slaappatroon doordat je kindje nu zoveel in de draagzak slaapt kan ik je misschien wel wat gerust stellen. Mijn oudste dochter was de eerste maanden van haar leven een ontzettend onrustige slaper. Ze schrok steeds wakker en was dan enorm overstuur. Kregen haar met veel moeite in slaap, maar langer slapen dan 45 minuten zat er niet in.  Later kwamen we via een osteopaat achter de oorzaak, maar tot die tijd hielp het haar (en ons) enorm om inderdaad op onze borst te laten slapen en in de draagzak te slapen. Dat was toen voor ons en haar de manier op toch genoeg slaap te krijgen. Ik maakt me toen ook veel zorgen over slaappatronen en heb er intussen heel wat over gelezen. Een van de belangrijkste dingen die ik gekeerd heb  en ook ervaren heb, want mijn dochter heb nu 2,5 en slaapt fantastisch! Is dat je kindjes tot 6 maanden niet te veel kan verwennen als het om nabijheid (ook tijdens slapen) gaat en dat je pas vanaf 6 maanden slaappatronen e.d. kunt gaan aanleren, of slaap trainen zoals ze dat noemen. Bij mijn dochter waren tegen de tijd dat ze 6 maanden was de problemen verholpen en konden we inderdaad echt oefenen met zelf in slaap vallen etc. Dus ik zou me wat betreft het vele dragen en daardoor verkeerde slaap patronen aanleren niet te veel zorgen maken. Ze hebben 9 maanden in je buik gezeten en het is helemaal niet verkeerd om ze dan lekker veel bij je te dragen. Vanaf 6 maanden is het allemaal ook weer af te leren. Ik heb toen zelf veel gehad aan het boek Slaap! (het boek zelf is niet zo denderend, maar de kern/theorie erachter vond ik heel erg kloppen).
Succes met alles, maar als ik het zo lees voel je in ieder geval al heel goed aan wat je kleintje nodig heeft. En het wordt echt makkelijker ;)

[quote quote=10336343]Benb jij vond het misschien niet bijzonder maar als je haar verhaal goed leest vind zij dat wel!! En dat is het ook, het is ten eerste veel gezonder dan flesvoeding het is goed voor de hechting en sommige moeders genieten er intens van zoals ik om te zien dat je baby groeit op de melk die jou lichaam aanmaakt flesvoeding is troep heb je je daar wel eens in verdiept! Deze lieve mama wil er alles op alles zetten om door te gaan met borstvoeding geven dus aan jou reactie heeft ze niks ! Ik heb helaas geen ervaring met een te kort tong riempje of klieven ik geef nu 7 maanden borstvoeding en ik heb de eerste 3 maanden (en soms nog) last van mijn tepels gebad, ik hoop voor jou dat het uiteindelijk goed komt zodat je kan genieten van de momenten die je dan samen hebt.[/quote]
Waarom zou je vast willen houden aan borstvoeding als het zo ontzettend stroef loopt? Het moet toch leuk blijven? Ik denk dat het heel belangrijk is voor je kind dat je als moeder gelukkig bent en goed in je vel zit. Dat kan ook door flesvoeding te geven. Je doet net of flesvoeding kindermishandeling is ofzo. Met/naast flesvoeding kun je ook gewoon huid-op-huid contact hebben hoor! Mijn advies is dus om te stoppen met bv als het zo ontzettend veel moeite kost. Heeft ze dus wel degelijk iets aan...

Topicstarter heeft niks aan een discussie over borst- of flesvoeding. Iedere moeder doet wat het beste is voor haar en haar kindje, daarbij maakt iedereen andere keuzes en dat is prima. Laten we elkaar niet veroordelen op die keuzes maar iedereen in zijn waarde laten. 

Het is absoluut geen kindermishandeling! Ik ben er gewoon geen voorstander van! Maar zo te lezen maakt borstvoeding geven haar wel gelukkig! En ze kan altijd nog de keuze maken om te gaan kolven aangezien de productie gewoon goed is! Voorderest wil ik niemand veroordelen ! 

lieve mama, 
wat knap dat je er zo voor gaat! ik twijfelde even om te reageren gezien de discussie hierboven. 
ik dacht nog aan een tepelhoedje proberen, die kan je bij de drogist kopen. mijn baby (nu 6 maanden) dronk borstvoeding met tepelhoedje omdat ik kloofjes had, deze herstelde hierdoor best snel en het was minder pijnlijk voor me. 
ik begrijp uit je verhaal dat bv belangrijk voor je is, maar ik proef ook dat je er bepaalde ideeen en verwachtingen van hebt. niet zo gek als je je zo goed hebt voorbereid.  
bij mij liep het niet zo als gepland, ik wilde ook graag bv geven. dit heb ik 7 weken vol gehouden, het was pijnlijk, een strijd, niet prettig etc. ik werd er zo moe en verdrietig van dat we over zijn gegaan op flesjes. en wat een verademing!! er kwam regelmaat en meer tijd tussen de voedingen, hij was tevreden, mijn man kon ook flesjes geven, en hij groeit mega goed, het is een heerlijk, vrolijk, goed gehecht kind. en als me een volgend kind gegund is, dan probeer ik de bv gewoon weer en misschien lukt het dan wel!
wat BenB probeert te zeggen is dat bv mooi is, maar ga er zelf niet aan onderdoor. flesvoeding is echt een prima alternatief. dus ga door met bv als dat echt is wat je wil, maar voel je alsjeblieft niet schuldig als je stopt, het maakt je echt geen slechte moeder. 

Hi allemaal, 

Dank voor jullie uitgebreide reacties en bemoedigende woorden! Het doet me goed dat jullie daar de tijd voor nemen. Ik probeer zo veel mogelijk te reageren op wat er gezegd is: 

Het tongriempje is 2,5 week geleden gekliefd. We hebben de oefeningen braaf gedaan, maar ik merkte toen al dat ze ook mijn pink moeilijk vastpakte met haar tong en geen vacuum creerde. De lactatiekundige is nog eens langs geweest. Ze heeft vooral geholpen met het oefenen van het aanleggen. Als ik dat heel secuur doe, kan ik de hap iets groter maken waardoor de pijn mindert. Helemaal pijnvrij is het niet en ik moet tijdens het voeden meerdere keren aanleggen en afhalen om haar te corrigeren. Niet heel bevoordelijk voor de onrust dus. 
Ik ben me er van bewust dat flesvoeding een prima alternatief voor de borstvoeding is en ben daar niet principieel op tegen. Maar de wens om borstvoeding te geven is groot. Nu ik nog met verlof ben steek ik graag tijd en energie erin om te kijken of er verbetering mogelijk is. @BenB ik ben niet bekend met anti-reflux flesvoeding? Bestaat zoiets? Ik weet natuurlijk wel van het gebruik van Johannesbroodpitmeel, maar wat ik heb begrepen is dat het indikken van voeding vooral veel helpt tegen het spugen. Laat dat nou net een van de symptomen van reflux zijn waar mijn dochter géén last van heeft. 
Ook koester ik nog een beetje hoop dat de refluxklachten voor een deel worden veroorzaakt door het verkeerd drinken en hoop ik dus door de voeding aan te pakken beide problemen op te lossen... Tepelhoedjes en tijdelijk alle voedingen afkolven om mijn tepels wat rust te gunnen zijn goede opties waar ik over na ga denken. Biological nurturing hebben we geprobeerd, maar in een liggende houding is de hap van mijn dochter over het algemeen nog oppervlakkiger, dus meer pijn.. 
Dank aan de mama die me geruststeld over de slaap! Ik lees en hoor zoveel verschillende dingen. Sommigen willen baby's al vanaf 6 weken zelfstandig laten inslapen, anderen zeggen dat het tot 12 weken geen nut heeft. Ik zag door de bomen het bos even niet meer, maar door haar 's nachts bij me te nemen slaapt ze tenminste. Dat vind ik voor nu even het belangrijkst en kies ik dus voor haar comfort boven de mijne. 

Wat fijn dat de reacties je al goed doen. 

Ik zou opnieuw contact opnemen met de lactatiekundige of met een andere. Ik lees echt nog dingen waar verbetering in te halen is door goede begeleiding van een lactatiekundige. Op www.nvlborstvoeding.nl vind je lactatiekundige bij jou in de buurt. 

Voor nu kun je ook eens kijken naar de Concorde-houding. Die wordt veel gebruikt bij kindjes met tongriem problemen. Hier en hier vind je een handleiding en filmpje hoe je dat doet. 

Herkenbaar verhaal, maar wel een stukje heftiger dan bij ons meisje van zes weken. Ook hier verwarring, twijfels en onbeantwoorde vragen ten opzichte van reflux en borstvoeding. 
Tuurlijk wil je borstvoeding blijven geven en alles op alles zetten. Toch merk ik bij mezelf dat borstvoeding zeker niet altijd rozengeur en maneschijn is, maar ook onrust, verwarring, twijfels etc. Dat neemt niet weg dat je het moet blijven proberen. 
Ik hoop nog steeds dat het met de week beter zal gaan met spugen, maar het gaat echt met ups en downs. Een antwoord heb ik dus niet, maar vergeet niet dat je het goed doet, juist omdat je zoekt naar oplossingen en het beste voor je kind. 

Terug
Bovenaan