Verdenking groeiachterstand

<p>Hooi allemaal, </p><p>Afgelopen week controle gehad bij de vk. Die dacht te voelen dat ons kindje niet gegroeid was ten opzichte van de vorige controle en ook de baarmoeder was niet verder omhoog.</p><p>Aankomende week moeten wij een groei echo laten maken. Heel eerlijk zakte de grond even onder mijn voeten weg. Er hoeft niets te zijn natuurlijk maar het idee alleen al baart me zorgen. </p><p>Nu is die kleine dame onwijs druk in mijn buik en ergens kan ik mij ook gewoon niet voorstellen dat ze niet gegroeid zou zijn.. </p><p>Heeft er iemand ervaringen met dat de vk dacht dat de baby niet gegroeid was maar dat dit een verkeerde inschatting is? </p><p>Liefs! </p>

33 weken nu.. vk heeft wel hoofdje gevoeld bij mijn schaambot maar niets gezegd over evt indaling.. heb vorige week wel aantal keren wat "heftigere" druk op de onderkant gehad maar dat stopte dan snel.. 

Bij 32 weken af de groei echo aan dat onze kleine man niet voldoende gegroeid was. De buikomvang bleef achter bij echo van 30 wkn. ( ik ben mbt een medische indicatie onder controle bij de gyn en krijg steeds echo’s) Bij 34 weken was onze kleine opeens weer veel meer gegroeid en kwam hij boven te lijn uit. De gyn gaf aan dat het vooral belangrijk is om de kleine te voelen bewegen en dat er ook sprake van een meetfout kan zijn. Ik zou me, zolang de kleine goed beweegt niet te druk maken. En wanneer je toch ongerust bent even aan de bel trekken. 

Hoeveel weken ben je zwanger??
Ik moest met 36 weken een extra echo laten maken omdat ze ook dachten dat mn dochter te klein was. Op de echo konden ze het slecht zien omdat mn dochter al zo opgevouwen lag. Dus we hebben het maar gewoon afgewacht tot de bevalling en ze woog 4400 gram!!! Heel bijzonder vond ik het..  dus ik zou me er nog niet téveel zorgen over maken, zeker niet als je al aan het einde van je zwangerschap bent want dan kun je er toch niet veel meer tegen doen als het echt te klein is .
Maar ik ben dus het levende bewijs dat het niet waar hoeft te zijn!! Ze kunnen het echt heel moeilijk inschatten!

Bij ons was er met 31 weken een kleine afwijking van het buikje tov de eerdere controles. Hij was altijd groter dan gemiddeld en was toen gezakt tot gemiddeld. Twee weken later controle gaf weer z’n ‘oude’ groeicurve aan, dus alsof hij een groeispurt gehad had. En laatste echo met 36 weken liet weer zien dat hij achter is gebleven qua groei.
Wij worden nu extra in de gaten gehouden in het ziekenhuis en ben dus medisch geworden. Ze gaven bij mij aan dat het allerbelangrijkst is dat je de baby goed blijft voelen (dwz zoals je hem normaal ook voelt). 
Ik weet dus nog niet of ze het bij mij goed gehad hebben want ben nog niet bevallen. Wel gaven ze aan dat de groei vaker in de laatste weken (32+) minder gaat en dat dit ook regelmatig is omdat ze het minder goed kunnen zien doordat het krapper wordt (dat het dus een misrekening is door de echo).
Ik zou me (proberen) niet al teveel zorgen (te) maken!

Hier met 33 weken ook een groeiecho gehad omdat mijn buikomvang niet groter was geworden. Bij de groeiecho bleek hij wel degelijk te klein en werden wij goed in de gaten gehouden door het ziekenhuis. Extra groeiecho’s, ctg’s etc. Ze zouden hem met 38 weken sowieso halen, omdat hij buiten de baarmoeder wss beter zou groeien maar hij is met 37 weken al gekomen. Uiteindelijk een gezonde kleine zoon van 2130 gram gekregen (gewicht zat in de buurt van hun voorspelling). Placenta is nog naar het lab gestuurd ter controle, maar alles was goed. Dus helaas foutje van de natuur geweest. De kleine is nu 13 maanden en heeft er voor zover niets aan over gehouden. Ja hij is wat kleine dan gemiddeld, maar gelukkig nu wel binnen de groeicurve. 
Ik heb me ook heel druk gemaakt toen, maar uiterlijk is stres natuurlijk ook niet goed voor de groei van je baby. Probeer er van te genieten en mocht het idd een klein kindje zijn dan komt het ook vast goed! Succes ?

Terug
Bovenaan