Verder na miskraam

Hallo allemaal,

Ook ik wil, na een tijdje te hebben meegelezen, nu toch even mijn verhaal kwijt.
Enkele weken geleden (10 wk zwanger) mocht ik  eindelijk naar de VK. Ik vond het helemaal geweldig dat het eindelijk zover was, weer een stapje verder, maar toch ook wel spannend. het was een fijn gesprek geweest alleen ze kon het hartje nog niet horen kloppen. Ze vertelde me wel dat dit niet zo raar was met 10 wk maar ik moest maar zo snel mogelijk een echo laten maken in het zkh (standaardproc),dan had ik tenminste zekerheid. Zo gezegd zo gedaan, ik kon de volgende dag al terecht voor een echo. In het zkh gaven ze mij al de tip om een videoband mee te nemen om de beelden op te nemen. Mijn man de volgende dag nog snel een nieuwe videoband gehaald. Dus wij gewapend met videoband naar het zkh om als trotse pap en mam met beelden van onze kleine spruit  naar huis terug te keren.  

Tijdens de echo vroeg de echoscopiste al of ik wel zeker wist dat ik 10 wk zwanger was. Dus ik dacht meteen  ...dit is niet goed..! Ze zag wel een vruchtzakje met vruchtje maar dit was pas 7 wk oud en zonder hartactie! Volgens haar zou dat ieder moment moeten ontstaan maar  kon ze nu dus geen goed nieuws maar ook geen slecht nieuws geven!  Wel  vertelde ze in  1 adem dat ze  2 vruchtzakjes1 zag (een tweeling) !!!

Ik was helemaal geschokt van zoveel nieuws tegelijkertijd.

Ik vroeg meteen of het niet kon zijn dat de vruchtjes waren gestopt met groeien? Tja dat kon wel maar daar wilde ze niets over zeggen. Ook over een MK en de gevolgen wilde ze niets zeggen. Het was immers niet gezegd dat er iets mis was, zij zou de VK bellen en die zou contact met mij opnemen. Dus wij vervolgens teleurgesteld naar huis. Een week later  mocht ik terugkomen v oor een tweede echo De hele week in zak en as gezeten...wist eigenlijk  zelf al dat het niet goed was maar toch  een beetje hoopvol voor de tweede echo. Een week later  bleek inderdaad dat het niet goed zat mijn tweeling was met 7 wk gestopt met groeien. Vervolgens nog een week afgewacht  op een spontane MK om vervolgens op 11 mei  toch nog gecurreteerd te worden.  Wat een ellendige weken waren dat!

Ondanks dat ik het  inmiddels wel kan relativeren heeft het wel veel impact gehad. Ik wil ook niets liever dan zo snel mogelijk weer zwanger worden. Hoewel ik eigenlijk wel heb begrepen van mijn gyn. dat ik een cyclus moet afwachten.

Kan iemand mij vertellen of ik kan rekenen vanaf de dag van mijn curretage of dat ik mijn cyclus anders moet berekenen na een MK? Als ik reken vanaf de dag van de curretage zal ik woensdag a.s. ongi moeten worden.

Ik hoop dat het snel zover is dat ik weer normaal kan tellen en hopen!!

In ieder geval allemaal veel succes met zwanger worden

Hoi Britt,

Wat een triest verhaal. Zoveel onzekerheid,  dan die klap die je enthousiasme zo onderuit haalt  en dan na al dat wachten blijkt het echt mis, zo herkenbaar en verdrietig, bij mij ging het ongeveer net zo.  

Ik had weliswaar geen tweeling maar heb op  22 februari een curettage ondergaan. Deze  was ondanks de startproblemen in het zkh erg goed verlopen en het  herstel ook. Ik  heb uitgebreid  de tijd genomen van mijn  werk om goed tot rust te komen, het verdriet te verwerken en lichamelijk  te herstellen. Ik heb een aantal weken halve dagen  gewerkt. Dat deed voor mij wonderen kon ik 's middags even slapen.

Na 9 weken  had ik mijn eerste menstruatie. Mijn gyn had aangeraden  één cyclus af te wachten zodat alle  zwangerschapshormonen uit  mijn lichaam zouden zijn. Dit was ook wel nodig want vlak voor mijn eerste  ongi had ik nog de harde klieren in mijn  borsten . Daarna was dit helemaal weg en ik voelde ik me weer topfit. Tot voor kort want afgelopen weekend zou  mijn cylcus 6 weken hebben geduurd en ik was de afgelopen week zo moe en blijk nu gelukkig alweer zwanger. Zo snel kan het gaan. Het enige wat ik wil zeggen is neem goed de tijd om je verdriet een plekje te geven en laat eerst die eerste  ongi komen. Hou er daarnaast rekening mee dat je cyclus wat van  slag  kan zijn.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je snel een goede  zwangerschap zult hebben.

Liefs,
Daantje    

Hoi Britt,

Wat een schok voor jullie! Niet alleen dat het een miskraam is, maar ook dat het een miskraam is van een tweeling.
Hebben ze in het ziekenhuis geen info meegegeven over de curetage? Ik heb dit nu 2 keer ondergaan (in 2002 en afgelopen april), en beide keren kreeg ik een infoboekje mee. Daarin werd uitgelegd wat een curetage was en hoe het daarna verder ging.
Er stond in dat er geen bezwaar was tegen gelijk weer te proberen zwanger te raken. Wel moet je wachten totdat het vloeien over is. Dit om ontstekingen of infecties te voorkomen. Het duurt 4 tot 6 weken voordat je weer ongi word. Bij mij duurde het de eerste keer 4 weken en de tweede keer bijna 5 weken. Er word niets vermeld over hoe een volgende zwangerschap zal verlopen. Maar uit ervaring weet ik dat het ook gewoon goed kan gaan. Ik ben in 2003 bevallen van een gezonde zoon. Maar het zwanger zijn was zeker in het begin erg spannend. Pas na 12 weken en 2 echo's was ik wat geruster.
En voor ieder is het verwerkingsproces anders. De een is er helemaal kapot van, en de ander pakt zijn leven vrij vlot weer op. Dat hangt helemaal van jezelf af. Daar kan niemand wat over zeggen.
Ik wens jullie heel veel sterkte de aankomende tijd, en ik hoop voor jullie dat jullie weer vlot zwanger raken.

Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes, Kat

Hoi britt,

wat een verhaal zeg. ik heb namelijk 1 april een mk gehad na 9wkn.
ben niet gecurriteerd en vruchtje kwam al de volgende dag van zelf.
na 4 wkn was ik weer ongi. nu 5dgn overtijd maar de test was neg.
dus we wachten nog ff af. maar blijf hoop houden.
ben na de mk ook 6 weken bij huis geweest dacht eerst goh wat lang maar
was ontzettend moe en kon de puf er niet in krijgen. wel kon ik er veel over praten met fam, vrienden, collega's etc. en dat deed me wel goed. mijn manager had alle begrip voor mij zodat ik het rustig kon verwerken. had er zo lang na toe geleefd en dan gaat het mis.
en het doet me ook goed om hier op de site met andere lotgenoten ervaringen gevoelens te kunnen delen.
dus hou je taai!
groetjes astrid

Hai!
Bij mij is eind april het vruchtje na 8 wkn zelf losgekomen. Na een controle bleek ik schoon te zijn. De verlosk. vertelde me dat ik weer mijn gewone cyclus kon aanhouden. Weet nie of dit anders is bij een curretage. Bij mij kwam na 4 wkn mijn ongi weer. Omdat ik niet genoeg tijd had genomen om het te verwerken (een plekje te geven), was ik vreselijk teleurgesteld dat ik niet meteen zwanger was. Mijn tip is dan ook dat je het rustig aan moet doen. Je hoort wel eens dat je een wond hebt die moet helen, helemaal na een curretage, en dat je twee maanden na een mk het vruchtbaarst bent. Maar of dat fabels zijn of waarheden weet ik niet. Voor mij zou het nu dan die tweede maand zijn... Afwachten dus, en jij/jullie heel veel succes! En sterkte uiteraard! Greetz

Hoi Britt,

Wat een klap wanneer je denkt voor een echo te gaan en blijkt dat het juist niet goed is. Maar neem wel de tijd voor je verdriet hoor. Ik was ook 10 weken toen het misging. Ik dacht juist dat ik de grootste kans op een miskraam voorbij was... De miskraam zette niet voldoende door en  ik  moest ook gecuretteerd worden.

Zowel in het ziekehuis (gynaecoloog) als ook de verloskundige hebben mij met klem aangeraden om een cyclus af te wachten. Toch wel raar al die verschillende adviezen die ze overal geven.   Want ik zou zelf ook het liefst weer zo snel mogelijk zwanger willen worden. Maar dan moet ik niet een vergrote kans hebben op een miskraam puur omdat ik niet  een cyclus  heb gewacht. Kortom, ik weet het niet meer..

Heel veel sterkte,
Liefs Nanda

Hoi Britt,

allereerst sterkte met het verlies. Altijd weer vervelend als het mis gaat. Zelf heb ik ook al de nodige miskramen gehad,   maar gelukkig ook twee gezonde kids op de wereld gezet, dus we houden moed.

Het is heel wisselend wanneer je weer ongesteld wordt. Zelf heb ik al meegemaakt na 6 weken, of gewoon weer netjes op tijd. Maar dat was wel afhankelijk van de duur van de zwangerschap.

Op 29 april ben ik bevallen na een zwangerschap van bijna 18 weken. Na precies drie weken had ik een eisprong en 11 dagen later werd ik ongesteld. Bij mij is de periode tussen eisprong en menstruatie altijd ca. 12 dagen, dus ik wist dat het ongeveer om die tijd moest komen. Al met al was ik dus na 4,5 week weer ongesteld. Ik heb normaal een cyclus van ca. 25 dagen.

Tja en hoe nu verder. Praat veel, schrijf hier je verhaal op, doe het in ieder geval op jouw manier. Probeer te voorkomen dat   je een diepe put ingaat. je zegt te kunnen relativeren, doe dat ook zonder jezelf tekort te doen. Zelf kijk ik ook altijd naar de positieve dingen in het leven, voor mij werkt dat goed.

In ieder geval sterkte, en hopelijk ben je snel weer ingesteld, zodat je in ieder geval weet waar je aan toe bent.

Miep

Hoi Britt,

Ik heb ook die week een curretage gehad. Wij mochten 3 mei voor echo en ik was ook ruim 10wk zwanger. Voor ons was het geluk ook niet weggelegd. Het vruchtje was maar 6wk en geen hartactie. Ook nog een week moeten wachten en toen gecurreteerd. Vandaag is het 4 wk geleden. Ik wacht ook om ongesteld te worden, maar heb het gevoel dat dit compleet door de war is vanwege de curretage. Het duurt allemaal zolang voor je gevoel, en je wilt graag weer verder en het weer proberen. Ook mijn gyn heeft gezegd 1 ongi afwachten, ja en dan doen we dat maar, want ik wil dit niet voor een 3e keer meemaken. Ik weet precies hoe je je voelt en ik hoop dat je weer positief bent in een volgende zwangerschap. Heel veel sterkte en hopen dat we gauw ongesteld worden.

Groetjes, Mayke

Terug
Bovenaan