verdriet om borstvoeding

9 maanden is mijn dochter Xanthe nu, en ik heb al die tijd borstvoeding gegeven.
Na 3 maanden heb ik vreselijke last van tepelkloven gehad, het was elke keer tot bloedens aan toe maar daar heb ik me doorheen geslagen.

Nu heb ik de keus moeten maken om te gaan stoppen met borstvoeding omdat ik weer aan de anticoncepti wil.... Nouja wil, ik ben nu zo vaak ongesteld dat het mij lichamelijk gaat opbreken.

Ik moet zeggen dat het mij veel verdriet doet(tranen lopen nu ook weer over mij wangen) het is toch niet eerlijk dat als je er zo van geniet dat je zo een zware keuze moet maken...

Ik werk 32 uur en afkolven gaat sinds januari niet meer omdat ik ben overgeplaats alwaar ik niet de ruimte heb om af te kolven. sinds eind februari geef ik nog maar 2 keer per dag zelf voeding (de eertse en laatste voeding). Voor de rest krijgt Xanthe fles voeding en eet 's avonds met de pot mee.

Ik krijg van mijn vriend dan ook te horen dat hij heel trots op mijn is en dat ik Xanthe alle stoffen die zij nodig heeft heb geven.

Niemand begrijpt mij dan ook dat ik het stoppen zo zwaar kan vinden.

Ik hoop dat ik hier iemand kan vinden die dat wel begrijpt.

Liefs Tina
 
He Tina,
Allereerst mag je heel erg trots op jezelf zijn, 9 maanden, dat is best heel erg lang. Kun je trouwens niet aan een pil die met bv te combineren is, dat kan ook best hoor.

Maar als je stopt dan is dit emotioneel. het is een stukje afscheid nemen van een ritueel van jullie beide. Het knusse dat alleen jij kon geven. De intimiteit, de gezelligheid. Daarnaast betekent het stoppen met bv ook een beetje loslaten van je kind, en dat is gewoon niet makkelijk. Dus ik begrijp je helemaal.

Sterkte,

Tineke
mama van Eloise (30-08-2003) en Aimely (03-10-2005)
 
Nou, ik kan het me zeker wel voorstellen! Ik moet er zelf ook nog niet aan denken dat de bv over zou zijn. Dus ik begrijp heel goed dat je dit moeilijk vindt.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat je zou moeten stoppen met bv om met de pil te kunnen beginnen. Vraag eens advies op het bv-forum: borstvoedingsforum.nl. Volgens mij zijn er verschillende soorten anticonceptiepillen die je veilig kan gebruiken tijdens de bv-periode. Dan hoef je misschien niet eens te stoppen met bv geven!

Groetjes,
Helena
 
Hallo Tina,

Je hoeft bij pilgebruik inderdaad niet te stoppen met borstvoeding. Vraag dit gerust eens na bij je huisarts. Wellicht heeft hij/zij nog goede suggesties.

Ik heb ook zo enorm genoten van de bv-periode. "Helaas" (achteraf natuurlijk) ben ik gestopt met voeden toen mijn zoontje bijna 9 mnd was. Kort daarna kwam bij mij pas de menstruatie weer terug. Zo af en toe verlang ik nog wel eens terug naar die heerlijke geborgenheid. Maar ben gestopt omdat mijn zoontje niet meer rustig dronk; ik had de krasjes van zijn teen-nageltjes op mijn onderbuik (van het liggend voeden in bed). Hij ging ook regelmatig met de tepel aan de haal waardoor ik de knoop uit eindelijk heb door gehakt. Hij wilde niet echt meer, en voor mij was het daardoor ook niet prettig meer.
Je kan heel prima 's ochtends en 's avonds bv geven en het dan combineren met werk. Als ik het goed heb, is de regelgeving van kolven ook tot 9 mnd. Maar als je het écht wilt, dan kan je pogen om het te overleggen met je leidinggevende.

Er zijn nog genoeg mogelijkheden om toch door te blijven gaan met voeden. Ik wens je heel veel succes met de keuzes.

Groetjes Marieke
 
Hoi Tina,

Ik voel helemaal met je mee. Afscheid nemen van borstvoeding geven is erg moeilijk. Toen ik zwanger was mijn eerste kind had ik al besloten dat ik minstens 6 maanden bv wilde geven. Ik kreeg een zoon (nu 3 jaar) en borstvoeding geven ging erg moeilijk. Hij had spruw. Kreeg een medicijn dat niet goed werkte en ze hadden me ook niet goed verteld hoe ik het middel moest gebruiken. Dus we hebben ongeveer een maand aan lopen modderen. Mijn zoon was toen 1 maand en hij had veel pijn. Uiteindelijk kreeg ik een ander medicijn en binnen 24 uur was mijn zoon van de klachten af. Ik was echt woest op alles en iedereen omdat ik zelf dus dit medicijn heb opgezocht.........maar ja, mijn zoon was het aan de borst drinken helemaal zat. En hij wilde niet meer (ook niet naar hulp van lactatiekundige) en moest dus na 2 maanden noodgedwongen stoppen met bv. Ik heb gehuild en gehuild. Voelde me een slechte moeder. Mijn man begreep het wel, maar hij vond dat ik wel erg dramatisch deed. Het was toch belangrijk dat onze zoon drinken kreeg. Als borst niet kan dan maar kv. Maar ik vond het echt verschrikkelijk. Heb nog een maand lang 6 tot 8 keer per dag gekolfd en dat ging heel goed. Dus mijn zoon kreeg toch nog moedermelk. Maar na een maand werd het toch minder en ik was uitgeput en ben met pijn in mijn hart ook gestopt met kolven.
Nu heb ik een dochter en zij is nu 13 maanden en ik geef nog steeds bv.......eigelijk ook noodgedwongen omdat zij niet aan de fles wil. Dus wat niet lukte bij mijn zoon, lukt nu wel bij mijn dochter en zelfs langer. Want ik had weer als streven 6 maanden. Ze wil nog steeds geen melk (gekolfd, kv of gewone melk) uit een fles, (tuit)beker of met een rietje drinken...... dus ik geef dus nog even bv. En ze komt ook nog 1 keer 's-nachts. Verder krijgt ze wel pap met nutrilon.
Maar ik zal deze keer ook weer met pijn in mijn hart afscheid nemen van de borstvoeding als het zo ver is.

Maar als je stopt omdat je aan de pil wil.........dan zou ik niet stoppen. Je kunt toch gewoon 2x bv blijven geven en rest van de dag kv geven?
Succes en sterkte
groetjes Chantal
 
bedankt voor jullie reactie's.

Ik ben vanmorgen bij de ha geweest. Ik   heb de afgelopen 8 maanden een minipil gehad die te combineren is met bv. Helaas houdt dit wel   in dat ik elke 6 weken vloei en dat houdt dan 3 weken aan, vandaar dat het lichamelijk te zwaar wordt. Omdat het voor mij geestelijk zwaar is om te stoppen met bv heb ik 2 pilletjes gehad...Nou ik kan jullie vertellen dat ik die vanmiddag in huis had de tranen helemaal niet meer te stoppen waren. Ook heb ik mijn mirenaspiraal in huis en laat deze bij de eerste menstruatie plaatsen.

Wanneer ik precies stop weet ik nog niet. Het zou gisteren zijn omdat ik nu alleen nog om de dag de eerste voeding bv geef, maar ik kan emotioneel nog geen afscheid nemen....

Wel heb ik me voorgenomen dat de laatste keer speciaal moet zijn. Dus niet bij mijn moeder (waar Xanthe is als ik werk) op de bank maar lekker thuis in mijn bed. En ik ga er ook de tijd voor nemen...

We hadden ons voorgeneomen om het bij 1 kindje te houden, maar ik kan jullie wel verzekeren dat ik alleen al voor de bv een tweede zou willen... Ik blijf het het mooiste vinden wat er is, en natuurlijk zijn er altijd mensen die er optegen zijn (schoonzus) of mensen die het niet kunnen geven, maar ik ben heel blij dat ik het wel heb gekunt en dat ik het heb mogen geven.
Ik heb een hele lieve vrolijke dochter en ik blijf erbij dat bv daar zeker in meer draagt.

Liefs Tina
 
Hoi Tina,
Misschien mis ik iets hoor... maar waarom moet je nou stoppen met bv? Met de Mirenaspiraal komt het vaker voor dat je heel weinig of helemaal niet meer bloedt (alleen de eerste   3 maanden) en het hormoon wat er af komt is heel minimaal. Heb je dit met je ha besproken?
Ik heb maar 1 week bv kunnen geven, daarna moeten kolven (heb borstoperatie gehad) en ik zou er heel wat voor over hebben om het wel gekund te hebben... ik ben stinkjaloers op iedereen die het wel kan. Dus ik denk dat ik het wel begrijp. Enne.. het is verplicht om een ruimte voor je te zoeken waar je kan kolven anders mag de 25% van je werktijd gebruiken om naar je kindje toe te gaan.
Sterkte!
Taatje, mama van Jamey (26-9-2005)
 
Terug
Bovenaan