Verdrietig om gesprek met Verloskundige over gewicht

Hoi meiden

Aller eerst met de babys is alles goed.
Maar wederom werd ik tijdens dit gesprek geconfronteerd met me overgewicht.
Ja het is niet een paar kilo dat weet ik.
Maar ik ben nou eenmaal dik en als ik wist dat ik zwanger zou raken had ik het er proberen af te krijgen.
Maar het is nu niet zo......
Ik ben dik ok, en elk risico word breed uitgemeten, maar er word niet gezegd dat alles ook gewoon goed kan gaan.
Ik wil dat gewoon niet meer..... Reageer ik nou overdreven of is dit logisch?
Ze doen me pijn en vallen me aan.
Oke ik snap dat ik t misschien zo oppik maar toch het is de toon die de muziek maakt.
En ja risico;s zijn er altijd en zeker met 2 kindjes, maar moet ik dan elk gesprek dit onderwerp bespreken/?????? Of gewoon zeggen ja ik weet t nu.....

Gr Marielle

Hoi Marielle,
Meis laat ze lekker praten. Maak je daar niet te druk over en geniet van je zwangerschap. Ze hebben altijd wel op of aanmerkingen. Maar het is maar net wat je er zelf mee doet. Ik zou de volgende keer gewoon aangeven dat je het daar niet over wil hebben en dat je het zelf wel weet. Kop op, blijf lachen en genieten!!
Sterkte x

Ja iedereen zegt dat , en dat wil ik ook wel maar t raakt me. En andere zeggen weer naja t is toch zo....Het doet pijn.....

Als mensen dat tegen je zeggen dan vind ik die mensen ook niet eerlijk. Mensen moeten eens leren om eerst naar hun eigen min punten te kijken. Als je dik bent dan is het zo. Mensen hebben makkelijk praten. Ligt de oorzaak wel bij jezelf? Of speelt er iets anders waardoor je dik bent? Mijn moeder heeft een afwijking in haar schildklier. Mensen zeggen ook dat ze dik is maar ze kan er niks aan doen. Meis geloof in jezelf en laat ze praten. Ze zijn het niet waard. En te dun is ook niet mooi moet je maar denken.

oh wat herkenbaar, ook ik heb enigzins een paar kilo's teveel (ahum, zeg maar 40). Ook tegen mij is er bijna elke afspraak die ik met de ene vk had wel een opmerking gemaakt van "nee, in bad bevallen kan echt niet, heb je geen medelijden met ons als we jou weer uit bad moeten tillen?" via "als je wel een keizersnee moet heb ik wel medelijden met de chirurg" naar "het is veel zwaarder om zwanger te zijn als je zo fors bent" (overigens bijna geen kwalen gehad en de bevalling was ook te doen)

Ook tegen mij werd meerdere malen door anderen gezegd dat ik mij er niets van aan moest trekken, maar dat is niet te doen, want het komt gewoon keihard binnen.. Dus dat ga ik niet zeggen, alleen meid, wat klote voor je! Desnoods kun je overwegen om naar een andere vk te gaan, ik heb dat uiteindelijk niet gedaan, omdat die andere vk wel heel leuk was

Ik ben nog niet zwanger, maar wel bezig...
Ik heb ook veel overgewicht en heb inderdaad ook geen zin om het steeds te moeten horen.
Vaak kom je met overgewicht minder kilo's aan.
Ik weet zelf ook niet wat de risico;s zijn tijdens de zwangerschap, maar hou gewoon moed en zeg gewoon tegen de vk dat ze na de bevalling maar over de kilo's moet gaan zeuren. Het smelt toch niet vanzelf weg?

Heel veel succes en sterkte!

Liefs Vic

Hoi Marielle,

Zooo, dit is herkenbaar.
Dit is mijn verhaal;
Een jaar geleden ben ik gestopt met de pil. Ik werd daarna 8 maanden niet meer ongesteld en uiteindelijk door verwezen naar een gyn. De dokter zei niks over mijn overgewicht. De gyn ook niet. Zij zei alleen dat het wel beter zou zijn als ik 10 kilo zou afvallen om alles weer op gang te krijgen. Ik bleek geen eisprong meer te hebben en na 2 kuren clomid was ik al zwanger!!
Zo wat was ik blij. 2 keer een leuke echo bij de gyn gehad en toen alles helemaal goed was mocht ik overstappen naar de vk.
Ik was zo blij!!!
Nou, na dat gesprek niet meer. Ik heb zo zitten huilen, ze deed het voorkomen alsof ik moedwillig mijn eigen kind in gevaar bracht! God, wat was ik boos.
Ik heb me een dietist laten aansmeren (later kwam ik erachter dat ik dat zelf mocht betalen) en die deed precies hetzelfde.
Ik heb toen naar het centrum gebeld en gezegd dat ik niet meer naar die dietist wou en een andere vk. Dat ik anders over zou stappen naar een ander centrum.
Bij mijn 2de controle had ik een hele lieve vk. ij hielp me uitstekend en gaf me zelfs een complimentje dat ik niets was aangekomen.

Zo kan het dus ook. Het lijkt me voor jou al moeilijk genoeg op dit moment zonder dat zo'n achterlijk wijf (ja sorry hoor, ik neem aan dat ze je verhaal kent) je nog onzekerder maakt!!
Echt, ik ben nu 20 weken en meer zwangerschap loopt perfect!! Geen kwaaltje, helemaal niets. Kun je van menige slanke vrouw niet zeggen.
Ik zal niet tegen je zeggen dat je het je niet moet aantrekken, want dat doe je! Dat deed ik ook. Maar je kunt er dus wel wat aan doen: vraag een andere vk.
Heel veel succes met je dubbele zwangerschap :-D!!!

Liefs Sonja

Meis, wat vervelend zeg. Ik heb ook overgewicht maar gelukkig heeft mijn verloskundige het er niet teveel over..ik heb als zelfbescherming ook altijd wel mn vaste grapjes over mn spekrollen enzo klaar, dan ben ik de zeurpieten maar voor. Leuk is het niet.
Inderdaad gewoon zeggen dat je die opmerkingen niet op prijs stelt is makkelijk gezegd maar o zo moeilijk om te doen. Hou jezelf gewoon voor ogen dat je echt niet achterlijk bent en die opmerkingen van anderen niet nodig hebt. Desnoods schiet je een keer uit je slof, lucht wel op ;-)

Ongelofelijk trouwens die opmerkingen die friezinne kreeg van haar verloskundige, ik vind dat echt schandalig en eigenlijk zijn zulke opmerkingen reden voor een klacht. Je bent dan misschien te zwaar maar zulke opmerkingen zijn gewoon te belachelijk voor woorden.

In ieder geval is veranderen van vk misschien wel een optie. Ik wens je buiten dit alles heel erg veel sterkte om met deze dingen om te gaan, maar vooral hoop ik dat je geniet van die prachtige twee kindjes die in je groeien, die het helemaal niets uitmaken hoe hun mama eruit ziet :)

Liefs Lin

Terug
Bovenaan