Verdrietig om mijn vriendin...

ja heel erg dit
ik heb zelf zoiets mee gemaakt 9 jaar geleden was ik net bevallen van mijn tweeling, me vriendin was toen 6 maanden zwanger en belde me in het ziekenhuis op om te zeggen dat haar baby dood was!! ik begreep het ook niet waarom ik twee en zij niks???
we zijn daarna heel veel met elkaar opgetrokken ik heb 1 baby ook naar haar genoemt ,ik weet dat ze het heel fijn vond om hier te zijn en ze hielp me ook met alles ik 1 baby en zij een baby,,

dus als je vriendin is bevallen ga naar haar toe en praat erover laat haar aangeven wat ze wel of niet aan kan en zeg dat je het moeilijk vind en niet goed weet hoe je er mee om moet gaan, maar dat je haar niet kwijt wil dan geeft ze zelf wel aan hoe en wat ,, de eerste keer zal moeijk zijn maar hoop voor jullie dat het daaarna gewoon vanzelf gaat,,
heel veel sterkte voor je vriendin ze gaat een zware tijd tegemoet,
veel liefs cora

Hoi meiden,

Bedankt voor alle lieve berichtjes, echt super!
Ze is inmiddels "bevallen" van een meisje en wordt maandag begraven.

liefs, Susanne

Hoi suzanne,

Mijn vriendin is vorige week bevallen toen ze 17 weken zwanger was.

haar baarmoeder was ontstoken ofzo, en de baby zou het niet redden zeiden de artsen en ze is bevallen van een piepklein  meisje die is nu in turkije begraven.

het was haar eerste kindje, ik vind het zoo erg voor haar.

En ik weet niet hoe ik haar moet steunen want ik ben ook zwanger.

Groetjes Seb

Oh wat erg!!

Heb je er al wel aan gedacht dat je vriendin het op dit moment wel heel erg moeilijk vind om jou te zien nu jij zwanger rondloopt en zij niet meer? En dat ze boos op jou kan reageren?

Dit bedoel ik niet verkeerd, maar een vriendin van mijn zus is bevallen met 19 weken en was erg 'kwaad' op mijn zus in het begin, omdat mijn zus wel zwanger was en zij niet meer. Natuurlijk wist die vriendin wel dat dit niet eerlijk was, maar zo voelde ze het wel.
Later trok dit natuurlijk weer bij, maar wees ook voorbereid op de reactie dat ze even geen behoefte heeft om je te zien. (Je kan natuurlijk al zelf vragen of ze je wel wil zien op dit moment, maar dat jij haar graag wil steunen.)

Veel sterkte, Renata.

Hoi Susanne,

ik ben zelf van het september forum, maar heb vorig jaar precies hetzelfde meegemaakt en wilde je mijn ervaring hierin even delen.

Bij mij is vorig jaar met 30 weken mijn zoontje in mijn buik overleden en een vriendin van mij was toen 20 weken zwanger. Toen ik was bevallen stond zij gelijk de volgende ochtend in het ziekenhuis naast mijn bed.
Volgens mij was het op dit moment voor haar nog moeilijker dan voor mij, want ik zag haar buik helemaal niet (en die was er wel degelijk). Ik was net moeder geworden (ook al was ons zoontje niet in leven, toch voelt en is  dat zo) en dat was voor mij het belangrijkste.
Later ging ik die buik natuurlijk wel weer zien, maar bij haar heb ik er nooit moeite mee gehad. Dat is natuurlijk iets wat per persoon verschilt hoe je daar mee omgaat, maar ik had geen moeite met mensen die al zwanger waren op het moment dat mijn zoontje overleed. Waar ik wel moeite mee had was met zwangere, die zo overdreven vrolijk zwanger waren. Daar kon ik echt niet tegen.

Bij mij in de omgeving zijn er in het half jaar na de geboorte van ons zoontje een stuk of 6 andere kindjes geboren. Dat was wel heel moeilijk, en ik ben ook niet overal op kraamvisite geweest, dat kon ik gewoon niet opbrengen. Toen die vriendin van mij beviel ben ik wel gegaan, maar daar zat ondertussen ook al weer maand of 4 tussen.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je bij haar in ieder geval aangeeft wat jij moeilijk vind en dat je aan haar vraagt wat zij van jou verwacht. Als ze bijvoorbeeld even wat afstand wil, dan weet je dat tenminste.

Nog even een tip:
Wij hebben dus heel veel geboortekaartjes gekregen, wat mij erg goed deed was als mensen de moeite hadden genomen om bij het kaartje een apart briefje te doen, waarin ze nog even een persoonlijke noot hadden. Het deed mij goed, omdat voor mij dan ook duidelijk was dat ondanks ieders blijdschap, ons zoontje (en ons verdriet) niet vergeten werd. (Ook als je ondertussen al een paar maanden verder).

Het is ondertussen een heel verhaal geworden, waarvan ik hoop dat het een beetje duidelijk is. (soms heb je zoveel in je hoofd, dat het een onsamenhangend verhaal wordt). En dat je er wat aan hebt.
Mocht je nog iets willen weten of vragen, dan kun je mij vinden op het septemberforum (Ik lees wel bij de verschillende maanden mee, maar ook niet elke dag).

Succes en sterkte (ook aan je vriendin)

Elise
34wkn+1dg

Hi Renata,

Daar heb ik inderdaad al aan gedacht en dat is ook het moeilijke... Als ik namelijk niet zwanger was geweest wist ik wel hoe ik hiermee om moest gaan.. maar omdat ik zelf een aardig buikje heb vind ik dat een stuk lastiger en voor haar confronterend.

Ik heb haar nu een heel lief kaartje gestuurd waarin ik nog extra bij heb geschreven dat ik het heel moeilijk vind en niet weet wat ik moet zeggen, maar dat ze altijd bij me terecht kan.
Verder denk ik dat ik nu wat af wacht op reactie en verder steeds wat van me laat horen..
Ik heb zelf recentelijk mijn moeder verloren en weet hoe fijn het is om af en toe een kaartje, smsje, mailtje of belletje te krijgen.

Elise, bedankt voor je verhaal, er zit altijd wel wat bij waar je wat aan hebt als je de ervaringen van anderen leest.

Liefs, Susanne

Hoi ik ben zelf ook een november mama en heb helaas vorig jaar hetzelfde meegemaakt.
Ik ben vorig jaar 23 november bevallen van ons zoontje Wisse*
Hij is geboren met 23 weken en 5 dagen zwangerschap, hij had een hele ernstige hartafwijking en hebben er toen voor "gekozen" om de zwangerschap af te breken.

Ondertussen was mijn vriendin even ver zwanger als mij.
Pfff in het begin vond ik het heel moeilijk om haar te bellen of te mailen maar naarmate we het deden ging het steeds beter, en ja, we hebben samen heel wat gejankt aan de telefoon, maar het was wel fijn, en ik na een tijdje kon ik ook oprecht aan haar vragen hoe het met haar zwangerschap was.

Ik was 17 maart dit jaar uitgerekend en zij is 18 maart bevallen, was alleen blij dat ze niet op 17 maart is bevallen maar nu kan ik alleen maar blij voor haar zijn.

Ik heb in de tijd van het verlies van ons zoontje heel veel kaartjes gehad en ook kleine attenties, zo kreeg ik van een goede vriendin een mooi medaillon waar ik fototjes van Wisse* heb ingedaan.
En van mijn zus een liefdeskaars, die brand ik nu op speciale dagen.
Of een mooi fotolijstje of een mooie kaars.
Iets kleins om te zeggen dat je aan ze denkt, even dat persoonlijke is af en toe heel fijn. En het is fijn om kaartjes te krijgen op de uitgerekende datum zodat je niet het gevoel hebt dat iedereen hem vergeet.
Of af en toe zijn naam in gesprekken valt, het is helemaal niet erg, ik vind het vaak fijn als ik zie dat mensen aan hem denken.
Praat er dus veel over.

Ik ben vrij snel daarna weer zwanger geraakt en dat is soms emotioneel erg tegenstrijdig toch geniet ik wel van deze zwangerschap.
ik ben nu 12 november uitgerekend, heel spannend.

Heel veel sterkte en hopelijk kun je een grote steun zijn voor je vriendin, ondanks je dikke buik!!!

Liefs ingeborg
Trotse mama van Melle & Wisse* & a.s. beebje

Terug
Bovenaan