verf

A

Anoniem

Guest
hallo!
wij hebben geweldige oude houten meubeltjes gekocht en alles moet gegrond en geverfd worden. is het nu echt zo schadelijk om met gewone lak aan de slag te gaan? of is schilderen met de ramen open al voldoende?
groetjes,
sabine

Hoi,
Voor zover ik weet, schijnt het voor de zwangere niet goed te zijn om met verf op terpetine basis of zoiets te werken. En voor de baby is het straks niet goed om in een bedje geverfd met loodhoudend spul te liggen. Maar ik zou het als ik  jou was eerst even goed nakijken, in zo'n zwangerschapsboek etc.

Verven schijnt inderdaad echt niet goed te zijn, dus ik zou zeggen doet het niet.
En zeker niet op terpetinebasis, waarom zou je het risico nemen, maar bij twijfel even navragen misschien bij de vk of even opzoeken in een boek.

Alice

Hoi hoi,

Wij hebben het houtwerk op de kamer van onze zoon geverfd met acryl-verf. Deze verf staat gewoon naast de terpentine-houdende verf bij de bouwmarkt. Deze verf is net zo goed als de terpentine-houdende-verf. Er mee schilderen is eventjes wennen, maar prima te doen. Geen stinkende verf-lucht meer en je schilder-materiaal (wel speciale kwasten voor acryl-lak gebruiken) is zo schoongemaakt onder de kraan. Ik vind er eigenlijk alleen maar voordelen aan kleven!
En stel dat je kindje de tanden in de rand van het ledikantje zet (ons zoontje heeft dat idd gedaan), dan heeft hij/zij geen "terpentine-verf" in de mond, maar "acryl-verf" wat toch minder schadelijk is.

Succes met het overwegen van je keuze!

groetjes!

hoi Sabine..
ik zou de meubeltjes van de kleine ook niet met verf op terpentinebasis verven.
dit ook om de reden dat kinderen overal hun tandjes inzette...

maar dan wil ik even doorgaan met een andere vraag over verf.
wij zijn ons huis aan het verbouwen (was type bouwval gezocht).
en er moet nogal wat geschildert worden. de dingen die binnen moeten (lkozijnen ed. wil ik met verf op waterbassis doen. maar de deuren kunnen naar buiten en die wil ik eigenlijk met verf op terpetinebasis verven, dit omdat we al die verf al hebben staan.

ik dacht dat buiten schilderen helemaal geen kwaad kon, omdat de lucht dat makkelijk vervliegt. maar nu begin ik toch wat te twijfelen.
wat zouden jullie doen?

groetjes Carina

Hoi hoi,

Hier het vervolg over verven van Bobina de Bouwer ;-)

Ook de "standaard"grondverf is op terpentine basis. Ga je aflakken op terpentine-basis, dan dien je ook grondverf op terpentinebasis te gebruiken.
Ga je aflakken met acryl-lak, dan doe je er verstandig aan  arcryl-grondverf te gebruiken. Anders pakt het niet goed.

Toen ik wilde gaan schilderen op de kamer van ons zoontje (en ben zwanger) heb ik de vk om advies gevraagd. Ze vertelde dat je wel mag schilderen met verf op terpentinebasis, máár dat je niet te lang in die lucht moet verkeren. Dus als je buiten verft, dan heb je genoeg ventilatie. Voor mij was de keuze om binnen acryl-lak te gebruiken makkelijk gemaakt; de geur van terpentine-verf blijft namelijk lang binnen hangen. En om mijn zoontje (en mijn zwangere lijf) te laten slapen in een omgeving met oplosmiddelen, leek me niet verstandig.
Ik zou wel zorgen (met welke verf je ook schildert) voor handschoenen. Gewoon van die dunne latex-dingen.

Sterkte en veel succes met de verbouwing s77!

groetjes Marieke

Ehm, Carina bedoel ik  (heerlijk, nu kan ik de hormonen de schuld nog geven)

Terug
Bovenaan