Verhuizen

<p>Hi ladies,</p><p>Over 3 maanden gaan wij verhuizen van Rotterdam naar het oosten. Daar komt een hoop bij kijken uiteraard, maar mijn zorg gaat voornamelijk uit naar onze kleine man. Hij is nu 20 maanden en dus tegen de tijd van de verhuizing bijna 2. </p><p>Op dit moment zit hij bij een hele fijne kinderopvang en hij en ikzelf zijn echt dól op zijn juffen. Ik word er al verdrietig van als ik bedenk dat ik hen straks niet meer ga zien. De kinderopvang in onze nieuwe woonplaats is al geregeld, maar een rondleiding moeten we nog krijgen (door corona vertraagd enz.). Ze volgen in principe hetzelfde programma.<br /><br />Maar nu mijn vraag, waar doen we goed aan? Hem zo snel mogelijk overzetten naar de nieuwe opvang, of zo lang mogelijk bij de oude opvang laten lopen. Ik denk dat het allemaal best een impact op hem heeft namelijk. Ik vind het zo zielig dat hij zijn eigen juffen nooit meer gaat zien (Ik denk ook echt dat ik dat meer voel dan hij -ik ben hier ook oprecht verdrietig over-, maar ik kan me niet voorstellen dat kindjes van 2 niet iets of iemand kunnen 'missen'). Hoe kan ik dit het meest fijn maken voor onze zoon? </p><p>En hebben jullie nog goeie tips als afscheidscadeau voor de juffen hier? Ze hebben hem toch 1,5 jaar 3x in de week verzorgd.</p><p>Ervaringen ook meer dan welkom! </p>
 
Tja succes
Ik zou heb lekker zo lang mogelijk daar laten. Je koos er zelf voor om te verhuizen dus dir zijn dan ook de consequenties voeger ben ik ik ook verhuisd. Met consequenties dat ik mij school miste en me kdv .
Toen nog x va school gewisseld later zelfs . Die heb ook grote impact gehad dus hoe klei ook ze onthoude. alles
 
Het enigste wat ik denk dat je kan doen is hem alleen maar goed begeleiden. En elke keer vertellen dat jullie gaan verhuizen en dat hij naar een ander kdv gaat met nieuwe juffen en dat jullie samen iets verzinnen een cadeautje of iets knutselen om te geven aan zn oude juffen. En of je hem nu zo snel mogelijk overplaatst of niet ik denk niet dat dat veel uitmaakt omdat het zo relatief korte tijd is. Succes!
 
Wauw, @RPL supermotiverende en behulpzame reactie. Jammer. 
@WBM dank voor je reactie, het is inderdaad een goed idee om hem vast te gaan voorbereiden op de verhuizing. Knutselen ga ik onthouden, best leuk om zelf iets te maken voor de juffen!
 
Wow, indd zeer vriendelijke reactie RPL. Verhuizen is niet altijd een geheel vrije keuze. Maar ik vind dit zeer aanvallend overkomen! Alsof Vera haar kleintje onrecht aandoet. 
@vera, is het mogelijk aan de juffen te vragen wat hun ervaring is met verhuizen? Wellicht hebben zij dat vaker meegemaakt, en hebben zij tips hoe voor te bereiden? Tijdje wellicht overlappen, of juist zo snel mogelijk het oude achter laten en meteen volop naar de nieuwe opvang gaan? Voor mij geen bekende situatie (en een kind dat het overal en bij iedereen prima vindt. Dus ik zou me er bij haar persoonlijk dan ook niet druk om maken)
succes met de verhuizing! Wij zijn onlangs wel binnen de gemeente verhuisd, en daar heeft zij echt geen moment van opgekeken. Toen was ze 18 maanden. Gewoon: ok. Nieuw huis. Andere speeltuin. Prima allemaal
 
Zal hem gewoon zo snel mogelijk over doen naar het andere kdv. Kinderen zijn flexibeler dan wij denken. Meer dan volwassenen. Werk zelf op een kdv. Nu door de corona mag je als ouder niet mee naar binnen. De ouders brengen de spanningen over het algemeen over op het kind. De meeste kinderen gaan gewoon gelijk spelen. Hij is kdv en kindjes gewend dus dat is niet iets nieuws. Alleen andere pm-ers en kindjes. Hier zal hij eventueel even aan moeten wennen. Dit zal na een aantal keer over zijn. Door de corona zot hij misschien nu ook wisselende gezichten zien. Verhuizen is al spannend. Dan is hij gewend en als je dan pas later het kdv zou veranderen is het weer een verandering. Nu is alles in 1x veranderd.
 
Ik zou hem ook juist wat eerder naar de nieuwe opvang brengen ipv zo laat mogelijk zodat hij daar misschien al wat gewend is voordat je verhuist?

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en verhuizen alleen maakt al een grote impact op kindjes. Een nieuw huis, nieuwe kamer, papa en mama zijn zo druk.. dat zorgt al voor genoeg onrust! Vaak zijn kinderen rond de periode van verhuizing een paar weken prikkelbaar en moe, maar zo'n 2 weken na de verhuizing ook al wel weer gewend aan het nieuwe huis.

Zelf heb ik 2 kinderen en we zijn geswitcht van kinderdagverblijf naar gastouder toen de oudste net 2 jaar was. Dat ging prima. Totaal geen last van gehad. Ik heb het zelf altijd als iets positiefs en leuks gezien en dat ook zo benoemd naar mijn dochters toe. 'Vanaf nu gaan we bij nieuwe kindjes spelen, dat is leuk!'
Tuurlijk was het de eerste paar keer een beetje huilen en wennen, maar het ging echt goed en ik geloof niet dat ze de oude opvang echt gemist heeft.

Kinderen zijn daar gelukkig heel flexibel in. Binnen een maand is hij waarschijnlijk helemaal op zn plekje op de nieuwe opvang en de oude opvang vergeten. Een kind van net 2 jaar herinnerd zich de oude opvang niet meer over 6 maanden hoor, als hij er 6 maanden niet geweest is!

Zo te lezen vind je het zelf ook echt een leuke opvang en vind je het jammer dat je kindje daar weg moet. Dus dat maakt het voor jezelf nog wat moeilijker en emotioneler ;)
 
Wat is praktisch haalbaar voor je? Kan jeje kindje eerder of later op zn nieuwe kdv laten starten? Want dit betekend wel een hoop reistijd. Het is natuurlijk veel voor een kind verhuizen, nieuwe kdv. Maar aan de andere kant. Jullie blijven hetzelfde, al zn bekende speelgoed, meubels etc gaat mee. Jullie zijn het belangrijkste natuurlijk. Laat die ene zure reactie van diegene die ook op je vraag reageerde maar zitten, blijkbaar heeft ze veel ellende meegemaakt.
kinderen van 2 jaar zijn ook zo veerkrachtig. Ik zou van te voren mbv foto’s je kindje voorbereiden op zn nieuwe huis en kdv. Samen een leuke tekening/cadeau kopen voor zn juffen. En verder er positief instaan. Tuurlijk zal het wel ff wennen worden voor hem, maar zal echt wel goed gaan hoor! Succes!
 
Terug
Bovenaan