Verkeerd dag-nachtritme. Help!

Hallo meiden,

Onze dochter Noa is op 1 sept geboren en nu 4,5mnd oud. Vanaf het eerste moment heeft ze een verkeerd dag/nachtritme te pakken met als gevolg dat ze nog steeds niet doorslaapt en rond 3-4 uur klaar wakker is. Ook heeft ze haar stembanden ontdekt en die oefent ze maar wat graag midden in de nacht. We hebben al diverse dingen geprobeerd; extra rijstebloem in de laatste voeding. Haar niet wakker maken voor de fles van 19u, met als gevolg dat we haar om 20.30u toch maar wakker maken om de fles te geven. Daarna heeft ze doorgeslapen tot 06.30, de volgende dagen tot 6u, 5u en vannacht weer tot 4u. Overdag slaapt ze ook weinig, korte hazeslaapjes van 1 tot max 1,5 u.
Het begint ons behoorlijk op te breken en we weten niet hoe we haar ritme moeten verleggen, want het is niet zo dat ze huilt of jengelt als ze wakker wordt. Ze is gewoonweg klaar wakker...zucht.
Ze krijgt haar fles nu om 7-11-15-19-23 en sinds 4 dagen 's avonds om 20.30 ipv 19 en 23. Wie weet raad?
Hebben jullie de kids altijd wakker gemaakt voor de fles of juist zelf laten komen? En wat doe je als ze om 21u nog niet wakker zijn??

Lieve groeten,
Carla

Hallo Carla

Mijn zoontje is geboren op 3 september, dus bijna even oud
Zijn schema ziet er als volgt uit
08.00 fles 210cc + 7 scheppen
10.00 fruit naar bed tot 12.30-13.00
13.00 fles 180cc + 6 scheppen
14.45  naar bed tot ongeveer 16.15
16.15 fles 180cc+ 6 scheppen
17.45 groente half potje
18.30 gaat hij lekker in bad
19.15 fles 210cc + 7 scheppen en rijstebloem
daarna gaat hij meteen naar bed

Ik houd hem dus wakker na zijn slaapje van 14.45 tot 16.15

wanneer slaapt ze overdag?
wanneer doe je haar in bad?

ik hoop dat je er iets aan hebt!

Mijn zoontje is wel iets jonger, 3 maanden maar hij heeft een goed ritme tot nu toe. Hij word rond 7 uur wakker voor de eerste voeding daarna gaat hij meteen terug naar bed en slaapt tot 11 uur. Na de andere voedingen is hij nog 1 tot 1,5 uur wakker en dan gaat hij weer terug naar bed. Soms als ik sporten ben en mijn man op de baby let wil hij hem wel eens niet in bed leggen en dan is ons kind niet te genieten en valt ook niet in slaap. Juist hem wakker houden zorgt ervoor dat hij niet slaapt s nachts.

Maar als eerst je kindje wel door sliep kan het ook zijn dat hij te weinig voeding krijgt nu. Misschien als je hem meer over heel de dag geeft dat hij weer kan doorslapen.

Zo te zien ziet ze zo'n hele lange nacht gewoon nog niet zitten. Ik zou de flessen meer op verzoek gaan geven, dan kom je vanzelf in een ritme dat beter past.

Verder: luister eens heel goed in je omgeving om 4 uur in de ochtend. Het kan heel goed zijn dat ze dan wakker wordt van iemand die vroeg naar zijn werk gaat en de auto start, of een vrachtwagen die op die vaste tijd langskomt om een winkel te bevoorraden.

Hoi meiden, bedankt voor jullie reacties!
Noa slaapt overdag echt weinig. 's Ochtends 1 uur na de fles wordt ze moe. Met geluk slaapt ze dan 2 uur, maar ik moet wel dan 2-3 keer de speen geven omdat ze anders zo hard gaat huilen dat ze zichzelf wakker huilt.

Na de fles van 11u idem, dan slaapt ze ongeveer 1-1,5 uur vanaf uurtje of 13 tot 14.30. Daarna krijgt ze de fles rond 15u en valt ze om 16u om van de slaap. Ik doe haar 's ochtends in bad, omdat ik niet weet wanneer ik haar 's avonds in bad zou moeten doen. Zou dan rond 20 u worden nu???
Omdat ze een extreem droge huid heeft, mag ze niet vaker dan 2x per week in bad/douche dus kan daar voorlopig geen ritueel van maken.

We wonen in een hele rustige buurt, het enige wat ze zou kunnen horen, is evt. de kerkklok, die staat op 300 meter. Maar dan zou ze daar vaker op reageren, lijkt me.

Als ik haar om 20.30 niet wakker maak, komt ze volgens mij vannacht pas weer om een fles. Maar dat is niet handig. Pfff, word er radeloos van...

Liefs,
Carla

Wat je kan doen is overdag de gordijnen open laten, en 's-nachts alles goed verduisteren. Zo leren die kleintjes goed het onderscheid maken tussen dag en nacht. Ook 's-avonds met op bed leggen niet te veel spelletjes doen. Je kan dan 's-ochtends heel overdreven vrolijk doen, en lekker even babbelen met het luiertje verschonen. Zo leren ze dat de ochtend voor spelen en wakker is, en dat de nacht voor rustig en slapen is!!

Succes,

Mama van Navara

quote: quentin reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-01-2009 14:51:33'));

Hoi carla

Je zegt dat ze om 16.00 om valt van de slaap, is ze daarna dan helemaal niet meer wakker? (omdat je haar moet wakker maken voor de fles van 20.30)

Hoi Quentin,

Ja Noa zou doorslapen als we haar niet wakker maken. Toevallig is ze gisterenavond wel wakker geworden om half 9 en vanmorgen om 04.50u was ze er weer  Vandaar dat we denken dat haar ritme niet klopt (met het door ons gewenste ritme haha).

Terug
Bovenaan