Verkeerde woordjes in stand houden

Hallo,

Mijn dochter is 1 jaar en 1 week oud. Zij spreekt voornamelijk onverstanbare taal, maar zegt wel het woord : "aai" dit omdat oma haar geleerd heeft dat je de hond moet aaien! Nu is alles wat pluizig en is en beweegt "aai" en denkt zij dus dat ze zo heten. Opzich heel grappig maar nu betrap ik mezelf erop dat als ik een van onze katten zie dat ik  "kijk aai" zeg. Nu vraag ik mij dus af of ik hier nu helemaal verkeerd aan doe? Want zo leer ik haar het verkeerde, of is ze nog te jong om dit te begrijpen?

Groetjes Saskia
 
Hoi Saskia,
Superschattig. 'De boekjes' raden aan om zelf wel het juiste woord te gebruiken, niet van "nee dat is geen aai", maar "ja goed zo, de poes!". Klinkt logisch dat ze op die manier beter woordjes leren. Maar ach, ze is nog zo klein, ik vind het al superknap dat ze alles wat pluizig is 'aai' noemt! Ik doe het zelf ook wel hoor.
liefs, Femke
 
Hallo,

Niets om je druk over te maken. Het is een hele normale stap in de normale taalontwikkeling. Het heet ook wel 'overgeneralisatie'. Elke dier is straks een hondje,   alles wat rond is een bal. Het is overigens vrij vroeg dus wees er trots op.

Een tip: stimuleer je kindje positief en zeg; aai aai, poesje. Of aai,aai hondje...Je kindje denkt dus niet dat het dier 'aai' is, maar associeert de handeling met een dier. Dat is echt een goed teken, een van de de eerste stappen   in de taalontwikkeling! Als je het dier bij de handeling benoemt en enthousiast reageert op haar woordje, kan het razendsnel gaan. Dat zal je kindje nog meer stimuleren tot spreken. Eenwoordzinnen worden aangevuld met twee woordzinnen door de omgeving. Woorden combineren met een handeling is prima voor de taalstimulatie. Veel plezier samen met het babbelen!

Geniet van je kleintje!

Lara
 
Als logopedist sluit ik me volledig aan bij de hiervoor geschreven stukjes.
Ben je toevallig ook een logo Lara? De terminologie valt me op

Veel succes met het volgen en stimuleren van de taalontwikkeling. Het is een geweldig leuke ontdekkingstocht. Dat merk ik bij mijn zoontje die er nu aardig mee bezig is (18 mnd).

Groetjes Marieke
 
Mijn zoontje kon met 1 jaar al behoorlijk wat woordjes zeggen. Ook wij gingen te werk zoals hierboven beschreven, maar we zijn geen logo's ofzo. We vinden het gewoon leuk om met onze zoon te praten en de dingen te benoemen. Dat doen we al vanaf zijn geboorte. Ook lees ik vanaf een maand of 3  iedere avond een kort verhaaltje voor  (met veel plaatjes)  .  Met 12 maanden en 2 weken zei hij "auto". Hiervoor zei hij altijd "broem broem" als hij een auto zag. Zo keek de arts van het CB wel even raar op bij de 14 maanden controle. Ze vroeg of hij al geluidjes maakte, bijvoorbeeld als hij een auto zag, zegt hij dan "broem broem"? Nou, vertelde ik, hij zegt gewoon "auto". Ze keek me toen aan met zo'n blik van, dat zal wel. Ondertussen was ze hem aan het onderzoeken. "even ademen jongen", zei ze. Waarop mijn zoontje haar aankeek en zei "ademu".  Hij is nu ruim 15 maanden en praat mij de hele dag na. Hij zegt ook al zinnetjes met 2 woorden, zoals bijvoorbeeld "nij nij (=nijntje)  kijku" en "mama eetu" en "koekie erbij". Het is best grappig dat hij zo vroeg al kletst, maar natuurlijk is dat bij ieder kind anders. Waarschijnlijk heeft hij er meer interesse voor. Veel succes met samen babbelen, geniet er maar lekker van. groetjes  Judith
 
Dank je wel allemaal voor de reacties!

Ik zal het zeker gaan toepassen wat jullie vertellen wat te doen!
Nu had ik nog een vraag, met hoe oud zijn jullie begonnen met boekjes voor te lezen? Ik heb namelijk wel van die boekjes met foto's erin en dat soort dingen maar vaak heeft mijn dochter er helemaal niet zo'n zin in en wil alleen maar spelen!
I
k ben ook een echte leek op dit gebied hoor, ik ben de eerste in mijn omgeving met een kind dus kan niks van anderen leren  dus ik vraag me ook af wanneer kindjes eigenlijk een beetje beginnen met praten?

Groetjes Saskia
 




Hallo Saskia,
Nou, mijn zoontje had er ook nog geen interesse in hoor toen hij 13 mnd was. Hij vond het wél leuk om te bladeren in het boekje "rupsje nooitgenoeg". Vooral de plaatjes met de etenswaren waar onder andere gaatjes in zitten.
Maar ook met het spelen kan je natuurlijk heel veel doen qua stimulatie van de taal. Eigenlijk is het heel makkelijk: gewoon vertellen wat je doet en/of gaat doen. En vertellen wat je dochter doet.
Een tijdje geleden heb ik een boekje aangeschaft van Lassa "het klankboek van Lassa". Het zijn tekeningen waar een klank of uitdrukking aangekoppeld is. Stan vindt dit boekje op het moment  erg leuk. Hij pakt mijn vinger en gaat de plaatjes bijlangs. Hij verwacht van mij dat ik er dan wat bij zeg. Zie

www.lassa.nl

voor informatie. Je kan op betreffende pagina ook 2 bladzijden uit het boek zien.
In het groene boekje van het CB staat ook wel iets beschreven over de spraak- taalontwikkeling. Volgens de literatuur gaat men er vanuit dat de eerste woordjes tussen 9 maanden en 18 maanden geproduceerd worden. Maar het hoeven helemaal geen  "echte"  woorden te zijn hoor: boe mag ook i.p.v. koe. Meestal merk je al wel dat je kind meer begrijpt dan dat hij kan zeggen. Dat is de "passieve" woordenschat. Daarnaast heb je de actieve woordenschat. Tussen deze twee zit een groot verschil. Bijvoorbeeld: mijn zoontje weet heel goed wat het woord "eten" betekend, maar kan dit woord niet zeggen. Nu begint het langzaam met het woord "hap". Dit is weer afgeleid van het liedje wat we voor die tijd zingen: smakelijk eten hap hap hap...
Het zingen van liedjes is vaak ook erg leuk en stimuleert ook de spraak- taal ontwikkeling. Maar je hoeft er helemaal niet geforceerd hier mee bezig te zijn hoor. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het leuk vind om met mijn zoontje bezig te zijn. Maar ben helemaal geen "beroepsfreak" wat privé-leven betreft.
Veel succes en plezier!

Groetjes Marieke
 




Hallo Saskia,
Nou, mijn zoontje had er ook nog geen interesse in hoor toen hij 13 mnd was. Hij vond het wél leuk om te bladeren in het boekje "rupsje nooitgenoeg". Vooral de plaatjes met de etenswaren waar onder andere gaatjes in zitten.
Maar ook met het spelen kan je natuurlijk heel veel doen qua stimulatie van de taal. Eigenlijk is het heel makkelijk: gewoon vertellen wat je doet en/of gaat doen. En vertellen wat je dochter doet.
Een tijdje geleden heb ik een boekje aangeschaft van Lassa "het klankboek van Lassa". Het zijn tekeningen waar een klank of uitdrukking aangekoppeld is. Stan vindt dit boekje op het moment  erg leuk. Hij pakt mijn vinger en gaat de plaatjes bijlangs. Hij verwacht van mij dat ik er dan wat bij zeg. Zie

www.lassa.nl

voor informatie. Je kan op betreffende pagina ook 2 bladzijden uit het boek zien.
In het groene boekje van het CB staat ook wel iets beschreven over de spraak- taalontwikkeling. Volgens de literatuur gaat men er vanuit dat de eerste woordjes tussen 9 maanden en 18 maanden geproduceerd worden. Maar het hoeven helemaal geen  "echte"  woorden te zijn hoor: boe mag ook i.p.v. koe. Meestal merk je al wel dat je kind meer begrijpt dan dat hij kan zeggen. Dat is de "passieve" woordenschat. Daarnaast heb je de actieve woordenschat. Tussen deze twee zit een groot verschil. Bijvoorbeeld: mijn zoontje weet heel goed wat het woord "eten" betekend, maar kan dit woord niet zeggen. Nu begint het langzaam met het woord "hap". Dit is weer afgeleid van het liedje wat we voor die tijd zingen: smakelijk eten hap hap hap...
Het zingen van liedjes is vaak ook erg leuk en stimuleert ook de spraak- taal ontwikkeling. Maar je hoeft er helemaal niet geforceerd hier mee bezig te zijn hoor. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het leuk vind om met mijn zoontje bezig te zijn. Maar ben helemaal geen "beroepsfreak" wat privé-leven betreft.
Veel succes en plezier!

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan