Verkeerde woordjes in stand houden

Hi lieve moeders,

Het beginnen met boekjes is afhankelijk van de interesse van je kindje. Mijn zoontje is nu 9 maanden en vindt het reuze interessant. We kijken elke dag samen in prentenboekjes, woordenboekjes en doe- en voelboekjes. Forceer niets, het moet gezellig blijven. Want praten is leuk! Het kan zijn dat je kindje totaal niet geboeid is door boekjes, maar dan kun je net zo goed keuvelen met hem als hij aan het spelen is of ontdekkingstocht gaat door het huis!

Nog enkele tips:
 Maak veel geluiden bij de plaatjes/ speelgoed: als je een auto laat zien, doe je het geluid na van de auto en benoemt het woord. Ondersteun dit eventueel met een gebaar. Vinden die kleintjes vaak erg interessant! Je stem speelt ook een rol.   Liedjes zingen is erg goed voor de taalontwikkeling, zeker als je gebarenliedjes zingt in combinatie met een leuk boekje of als hij met iets aan het spelen is. Als je een eendje aanwijst in een boek, zing je gezellig een liedje over eendjes. Zie je een koe, dan zing je een liedje ....inderdaad, niet over een paard! Er zijn erg leuke kinder-cd's voor jonge kindjes te krijgen in diverse winkels. Is leuk als achtergrondkoor als je kindje aan het rondhobbelen is. Klanken maken om beurten is ook een leuk spelletje. Je kindje zegt: bababa, jij zegt dit terug en wacht tot hij weer wat zegt. Zegt hij weer bababa, dan kun jij eens tatata zeggen. Soms kom je in een keer tot de ontdekking dat je kindje je imiteert! En je kindje heeft het idee dat hij een leuk gesprek met je voert, erg leuk!

De taalontwikkeling begint eerder dan je denkt. Kindjes leren vanaf een maand of acht de link te leggen tussen woorden en de dingen om hen heen. Ookal zeggen ze nog geen woord, het taalBEGRIP in volle ontwikkeling. Het brabbelen (oefenen van de klanken), begint al vanaf de eerste maanden. Als jij kijkt naar iets, kunnen ze vanaf deze maanden (gemiddeld 9 maanden) je blikrichting volgen en als jij benoemt naar wat je kijkt wordt dit opgeslagen door je kindje. Als je vraagt: "waar is de poes of waar is papa?" Dan doet je kindje het omgekeerde: hij kijkt naar het voorwerp of de persoon, een bewijs dat hij het woord heeft opgeslagen!

Snelle sprekers kunnen hun eerste woordje zelfs al zeggen tussen de 6 maanden en een jaar. Een woordje hoeft dan niet goed uitgesproken te zijn, maar wordt als het consequent wordt uitgesproken en in dezelfde klankencombinatie in dezelfde situaties, gerekend tot een heus woord! Andere kindjes beginnen later, omdat ze bezig zijn met andere zaken in de ontwikkeling (dus niet TE laat), niets om je zorgen om te maken dus. Rond twee jaar spreekt een kindje gemiddeld genomen in twee woordzinnen.  

Mijn mailtje is langer geworden dan gedacht, maar ik hou dan ook van mijn vak, jij waarschijnlijk ook Marieke !

Veel babbelpret!

Groeten Lara
 
Ja wat leuk om te lezen zeg! Nou inderdaad begrijpt mijn dochter wel een hele boel al, als ik bijvoorbeeld: "kusje" zeg dan komt zij met haar hoofd naar voren en geeft me een kusje terwijl ze het nog niet kan zeggen!
Toch denk ik dat ze al meer kan zeggen dan alleen maar "aai" zo zegt haar vader altijd als hij iemand spreekt over de telefoon: "jajajaja" en dat hoor ik haar al 3 maanden zeggen terwijl ik dat helemaal niet op die manier door heb gehad dat zij het echt zégt, snap je ?! Ook zegt ze tegen haar vader "tata" en tegen mij: "nana" en ik dacht dat het gewoon loze woordjes waren maar ze bedoeld ons er ook echt mee dus?!

Nou ik ben blij dat ik het toch even gevraagd heb want ik begrijp nu dus veel beter dat ze dus al wel woordjes zegt ook al lijken ze niet op het echte woord!!

Dank jullie Marieke en Lara voor de heldere uitleg
 
Hallo Saskia,

Wat fijn dat je wat aan de stukjes van mij en Lara hebt. Leuk dat je merkt dat je dochter eigenlijk veel meer zegt dan je had gedacht!!
Handig zo'n forum!! En nog leuk ook.
En Lara, we hadden inderdaad direct na elkaar gereageerd en dus elkaars stukjes niet gezien . Wel leuk om te lezen dat de inhoud overeenkomt, maar dat we elkaar óók nog aanvullen.

Ik merk nu trouwens aan mijn zoontje dat hij "echte vragen" gaat stellen: "die??" en wijst naar datgene wat hij graag zou willen hebben. Het lijkt erop dat hij nu weer een groei-spurt in de taalontwikkeling gaat maken. Hij gaat heel anders kletsen en gebruikt meer woorden. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Veel babbel-plezier Saskia!

Oh ja: even iets heel anders: hier gaan we het woord "sneeuw" en "slee"  maar leren:
ER LIGT 30-40 CM!!!!!

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan