Verkorte baarmoederhals

<p style="text-align: left;">Vandaag te horen gekregen dat mijn baarmoederhals al verkort is (2,8cm). Hier kwamen ze achter omdat ik voor een aanvullende echo moest i.v.m. te veel vruchtwater. Ik gaf daar aan dat ik al aantal dagen veel harde buiken had en tevens ook enorme druk van beneden ervaar. Ik ben nu 28 weken zwanger dus de kleine moet echt nog even blijven zitten!!</p><p>Nog meer mensen die dit hadden/hebben?</p>

Ik heb een verkorte bm hals n.a.v. diverse operaties. Om deze reden sta ik onder strenge controle van de gyn.
Dit was al voor dat ik zwanger werd bekend. De gyn was bang dat ik de 32 weken niet zou halen. Vanaf het begin ben ik direct gewaarschuwd o.a. niet te zwaar te mogen tillen.
Vanaf 20 tm 32 weken is iedere 4 weken mijn cervixlengte opgemeten. Bij mij is het geluk geweest dat het alleen van 20 tot 24 weken een cm korter is geworden en daarna redelijk stabiel is gebleven. Vanaf 32 weken hebben ze niet meer opgemeten, omdat als de bevalling dan zou beginnen het ziekenhuis geen extreme maatregelen meer dient te nemen. Inmiddels ben ik 35 weken zwanger en gaat het dus nog steeds goed. 
Mocht je cervix te kort worden, dan kunnen ze ingrijpen door bijv. een bandje om de cervix te plaatsen waardoor deze dus gesloten blijft. Vanzelfsprekend kunnen ze ook verdere medicatie geven om een bevalling af te remmen. Maar een voordeel is dat je al 28 weken bent, ik begrjjp hoe je je voelt. Het is onzekerheid waar jezelf nu niets aan kunt doen. Wij hebben echt naar iedere week geleefd dat ze nog steeds in mijn buik zat. Achteraf gaat het dus veel beter dan iedereen voorzien had.
Ik zou met je arts overleggen en vragen welke consequenties dit nu voor jou heeft en hoe ze het verder willen aanpakken.
Heel veel succes ermee!

Ik heb een verkorte bm hals n.a.v. diverse operaties. Om deze reden sta ik onder strenge controle van de gyn.
Dit was al voor dat ik zwanger werd bekend. De gyn was bang dat ik de 32 weken niet zou halen. Vanaf het begin ben ik direct gewaarschuwd o.a. niet te zwaar te mogen tillen.
Vanaf 20 tm 32 weken is iedere 4 weken mijn cervixlengte opgemeten. Bij mij is het geluk geweest dat het alleen van 20 tot 24 weken een cm korter is geworden en daarna redelijk stabiel is gebleven. Vanaf 32 weken hebben ze niet meer opgemeten, omdat als de bevalling dan zou beginnen het ziekenhuis geen extreme maatregelen meer dient te nemen. Inmiddels ben ik 35 weken zwanger en gaat het dus nog steeds goed. 
Mocht je cervix te kort worden, dan kunnen ze ingrijpen door bijv. een bandje om de cervix te plaatsen waardoor deze dus gesloten blijft. Vanzelfsprekend kunnen ze ook verdere medicatie geven om een bevalling af te remmen. Maar een voordeel is dat je al 28 weken bent, ik begrjjp hoe je je voelt. Het is onzekerheid waar jezelf nu niets aan kunt doen. Wij hebben echt naar iedere week geleefd dat ze nog steeds in mijn buik zat. Achteraf gaat het dus veel beter dan iedereen voorzien had.
Ik zou met je arts overleggen en vragen welke consequenties dit nu voor jou heeft en hoe ze het verder willen aanpakken.
Heel veel succes ermee!

Ik neem aan dat je nu onder strenge controle komt? Gelukkig ben je al 28 weken zwanger. Normaal gesproken zou dan nu regelmatig je baarmoederhals gemeten moeten worden. Met deze termijn kunnen artsen gelukkig veel. Mocht je weeën krijgen, dan kunnen er remmers en longrijpingsprikken gegeven worden. Probeer veel rust te houden. Liever nog bedrust eigenlijk! Succes!

Wat vervelend! 
Bij mijn schoonzus kwamen ze erachter met 20 wkn en uiteindelijk is zij bevallen met 24 wkn. Dochtertje is overleden. 

Zwangerschap daarna hebben ze met 13 wkn direct een hechting gezet en met 35 wkn Volgena mij eruit gehaald. Ze is met 38.5 wkn bevallen! 

Gelukkig ben jij al 28 wkn dus die kleine is levensvatbaar!

Mijn vriendin heeft het gehad en zij moest echt bedrust houden en mocht 1x per dag trap lopen. Uiteindelijk is haar 2-ling met 38 weken geboren.
Ik zou echt zoveel mogelijk rust houden de komende weken. 
Succes! 

Ik moet inderdaad volgende week naar de gynaecoloog in mijn eigen ziekenhuis en over 2 weken naar de gynaecoloog in een academisch ziekenhuis.
Ik mocht sowieso een hele week nu niet werken en daarna keken ze wel hoe en wat. Ik werk in de zorg dus doe lichamelijk zwaar werk. Over bedrust hebben ze niks gezegd.

Bij mijn eerste zwangerschap werd de baarmoederhals ook steeds korter. Ik had, net als jij, rond de 28 weken ook iets minder dan 3 cm. Verder met de baby alles prima, netjes op de groeicurve.
Ik woon in het buitenland en hier is het normaal dat je tijdens je zwangerschap wordt begeleid bij de gynecoloog. Had daarom ook geen extra onderzoeken in het ziekenhuis nodig. Vanaf ca 28 weken, mocht ik alleen nog halve dagen werken en moest het smiddags rustig aan doen. Maar geen complete bedrust of zo. Heb ook gewoon tot het eind (echt tot de geboorte van onze zoon) door kunnen werken op deze manier.
Ik weet nog dat ik met 36 weken en 6 dagen mijn man, s'avonds voor het slapen gaan, zei "gelukkig, morgen hebben we de 37 weken gered". Een uur later braken mijn vliezen :D 's ochtends hadden we onze kerngezonde zoon in onze armen.
Ben nu 34 weken zwanger van de 2e, en dit keer in de baarmoederhals constant gebleven, zit nog steeds op 4.5cm. Ondanks dat had de arts wel aangegeven dat ook dit kindje zeer waarschijnlijk voor 40 weken zich al zal laten zien :)
Mijn advies zou zijn, inderdaad het een beetje rustiger aan te doen. Af en toe lekker even op de bank liggen met een goed boek. En verder ook niet al te veel zorgen maken, makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het... Maar stress heeft ook een invloed op het verkorter van de baarmoederhals, aldus mijn arts.
Veel succes!

Terug
Bovenaan