Bij mijn eerste zwangerschap werd de baarmoederhals ook steeds korter. Ik had, net als jij, rond de 28 weken ook iets minder dan 3 cm. Verder met de baby alles prima, netjes op de groeicurve.
Ik woon in het buitenland en hier is het normaal dat je tijdens je zwangerschap wordt begeleid bij de gynecoloog. Had daarom ook geen extra onderzoeken in het ziekenhuis nodig. Vanaf ca 28 weken, mocht ik alleen nog halve dagen werken en moest het smiddags rustig aan doen. Maar geen complete bedrust of zo. Heb ook gewoon tot het eind (echt tot de geboorte van onze zoon) door kunnen werken op deze manier.
Ik weet nog dat ik met 36 weken en 6 dagen mijn man, s'avonds voor het slapen gaan, zei "gelukkig, morgen hebben we de 37 weken gered". Een uur later braken mijn vliezen
's ochtends hadden we onze kerngezonde zoon in onze armen.
Ben nu 34 weken zwanger van de 2e, en dit keer in de baarmoederhals constant gebleven, zit nog steeds op 4.5cm. Ondanks dat had de arts wel aangegeven dat ook dit kindje zeer waarschijnlijk voor 40 weken zich al zal laten zien
Mijn advies zou zijn, inderdaad het een beetje rustiger aan te doen. Af en toe lekker even op de bank liggen met een goed boek. En verder ook niet al te veel zorgen maken, makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het... Maar stress heeft ook een invloed op het verkorter van de baarmoederhals, aldus mijn arts.
Veel succes!