Verlof partner

<p>Even een vraagje over hoe jullie het verlof van je partner indelen/ervaren hebben. Ik ben zwanger van ons eerste kindje en ben half september uitgerekend. Nu begint mijn vriend binnenkort aan een nieuwe baan, dus kwam het verlof ter sprake. Ik ben zelf heel flexibel en makkelijk en moet zeggen dat het me nu (nog) niet zo uitmaakt hoe het verlof is ingedeeld. We denken nu aan de indeling dat hij de eerste 2/3 dagen na de bevalling thuis is en dan weer gaat werken tot de kraamzorg weg is. Zodra die weg is is hij een week thuis en daarna neemt hij iedere week een dag op. Omdat hij natuurlijk bij een nieuwe baan begint wil hij niet meteen al na 2 weken ineens een paar weken eruit liggen. Wat ik best kan begrijpen. Hij is iedere dag rond 16.00 uur al thuis, dus dat valt ook mee. </p><p>Nu vind ik dit op dit moment een prima verdeling. Ook omdat het me gewoon best veel lijkt om al die dagen met de kraamzorg, mn vriend en de kleine thuis te zijn. We wonen in een appartement, dus ik kan me wel terugtrekken op de slaapkamer, maar je krijgt toch mee wat er verder in huis gebeurt. Ik denk dus dat ik dit als rustiger en fijner ga ervaren. </p><p>Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn en hoe jullie het ingedeeld hebben. Ik heb natuurlijk helemaal geen idee wat me te wachten staat aan emoties en ervaringen straks, dus een beetje advies van ervaringsdeskundigen kan geen kwaad ;) </p>

Hoi! Spannende tijd hè? Ik zelf heb mijn man erg nodig gehad in de kraamtijd. Ik was erg verzwakt van de bevalling (liter bloed verloren) en was pas na een dag of 6 in staat om zonder om te vallen achter de commode een luier te verschonen. De kraamzorg is er in principe maar tot een uur of 2, als je geluk hebt en ze niet nog een adres heeft. Je bent dus best een tijd alleen met de baby, wat zwaar is als je fysiek niet in orde bent.
Kortom: ook deze keer (ben nu 38 weken) is mijn man is er weer bij in de kraamweek, want ik heb hem teveel nodig. Maar ik snap de overweging met een nieuwe baan zeker! Toch is dit een fase die je bijna nooit meer gaat meemaken, dus ook echt uniek voor hem. Dat moet denk ik ook meewegen.

Hallo, 
spannend allemaal hé. Ik ben in oktober uitgerekend en mijn vriend begint half sept met een nieuwe baan.
Ben ook heel benieuwd hoe ik zelf er aan toe ben na de bevalling.
Mijn vriend neemt geen vaderschapsverlof enkel die vijf dagen waar ze recht op hebben. Hebben ze afgesproken met sollicitatiegesprek. Ik heb wel met mijn moeder en schoonmoeder overlegd als het allemaal erg tegenvalt willen hun bijspringen. Dat geeft mij ook een beetje rust. Een nieuwe baan en nieuwe gezinssituatie is allemaal best veel! 

Ik heb 2 bevallingen gehad. De eerste keer was een gewone vaginale bevalling, gewoon thuis. Prima bevalling,  geen hechtingen, niks. Na 1 dag stond ik weer beneden. De kraamzorg kwam alleen de ochtenden want ze had niks te doen in de middag. Ik vond het zo onnodig dat ze er was. Mijn man ging na 2 dagen weer aan het werk En was dan rond 16.00 thuis. Dus van 12.30-16.00 was Ik alleen thuis en dat ging prima. Maar dat kwam dus omdat ik mezelf echt goed voelde en ik redde me wel met de baby. Vond het zo ongemakkelijk als de kraamzorg er de hele dag was.
Mijn tweede bevalling werd een keizersnede ivm stuitligging. Toen is mn man wel thuis gebleven 2 weken lang omdat ik echt niks kon en minimaal een week aan bed gekluisterd lag. En ik kon dus ook niet voor mn dreumes zorgen. Met de baby kon ik me al amper redden. Ik had continu zorg en hulp nodig. 
Dus t is heel afhankelijk van hoe je bevalling gaat. Maar als het 'gewoon' een normale vlotte bevalling is, sta je al gauw weer op de been hoor! En de kraamzorg én mn man samen in huis vond ik soms wel heel overbodig en ongemakkelijk!

Hoi!
Onze dochter wordt in oktober 2 jaar en in november komt ons 2e kindje. Bij mijn dochter had mijn man na zijn 2 vrije dagen 4 weken vakantie genomen. Wij hebben deze tijd als heel waardevol ervaren. Ik had ook een vervelende bevalling gehad met een flinke nasleep, dus de eerste 2 weken had ik hem ook echt nodig om voor onze dochter te zorgen. Wat wij vooral vonden, de impact van zo'n kleintje op alles wat je nu kent. Je leven staat letterlijk op z'n kop. Nu had mn man ook tijd om rustig te wennen aan de nieuwe situatie en om onze dochter te leren kennen en met haar te hechten. Ook werd hij voor het eerst vader en vond hij het prettig om te leren badderen/aankleden/luiers (terwijl hij in dr zorg werkt, maar je eigen kind is echt anders). De tijd dat de baby en ik rustten, gebruikte mijn man om zelf ook even bij te komen en iets voor zichzelf te doen. 
Kortom, wij hadden het niet anders gewild en zullen nu ook weer 6 weken met z'n 4en thuis zijn. 

Wij pakken het hetzelfde aan als jij. Mijn man neemt eerst 5 dagen verlof op. Daarna versnipperd hij de 5 weken verlof door in ieder geval iedere vrijdag vrij te nemen. 
Wij hebben al een dochter, zij is te vroeg geboren en daardoor 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Toen kreeg hij ook maar 2 dagen van zijn baas. Ik vond het onzin om vakantie op te nemen om in het ziekenhuis te zijn. Daarbij moet ik er nu ook niet aan denken om hem de hele dag om mij heen te hebben. Begrijp mij niet verkeerd, hij is beste, liefste etc etc. Maar ik heb ook mijn eigen ruimte nodig. Als er onrust is kan hij altijd wat eerder weg of komt er een opa of oma langs. 
Je kunt helaas niet van te voren voorspellen hoe je bevalling en de periode erna loopt. Dus doe nu wat goed voor jullie voelt en vraag aan zijn baas of bij 'nood' hij evt eerder weg kan. Als daar begrip voor is redden jullie het echt. 

Mijn man was bij de eerste de hele week thuis. Ik vond dat super fijn! Hij vond het zelf ook heel fijn om bij alles mee te kunnen kijken en luisteren. De kraamverzorgster betrok hem ook overal bij.
Ik sta nu op springen van de tweede en deze keer is het waarschijnlijk niet mogelijk om een week thuis te blijven. Wat ik echt heel jammer vind! 

Mijn vriend wil het zo regelen: 
Op dag van bevalling is calamiteiten dag Dus die krijg je sowieso vrij.  Dan een week vaderschapsverlof. Daarna neemt hij 2 weken zomer vakantie. 
Dus 3 weken thuis. Lijkt me heerlijk. 
Daarna de 5 weken aanvullend vaderschapsverlof gaat hij verdeeld opnemen dus elke week een extra dag vrij. Dus gaat 4 dagen werken de eerst komende maanden. 

Terug
Bovenaan