Verlof partner

Hmmm wij zijn nog aan het puzzelen hoe we het doen. In iedergeval na de bevalling de eerste 2/3 wk vrij. Weten nog niet of hij er ook is in de kraamweek gezien er ook een kraam verzorgende is. De vorige werd hij nogal ongemakkelijk van ? was nogal een portret. Dus ff afwachten. Zaten er ook aan te denken indd lekker te versnipperen over een periode heen. Lange weekenden ❤️ in ieder geval fijn dat we beide meer thuis zijn om ook lekker veel tijd door te brengen met de oudste. Die gaat volgend jaar ook naar school dus zo ff lekker met zn viertjes is zo bijzonder ❤️❤️

Mijn vriend heeft de kraamweek vrij genomen, het was voor beiden ons eerste kindje,dus alles was spannend, onwennig en nieuw, dus heel fijn om samen aan te kunnen rommelen. 
Mijn stuitje is ooit uit zijn voegen geschoten en daardoor stond hij na de geboorte weer scheef. Ik mocht de eerste dagen mijn bed niet uit, uit angst voor bekkenproblemen. Ook voelde ik me zwak, ik kon niet lang op mijn benen staan, dan werd ik flauw. 
Heel fijn om dan je vriend in de buurt te hebben, om bezoek te ontvangen, boodschapjes te halen en de "zwaardere" klusjes te doen
Daarna had hij nog 2 weken verlof aan dagen, deze heeft hij opgenomen door zijn nachtdiensten voor 5 reeksen op te nemen (hij werkt in de continu, dus heeft iedere week zo'n 2 nachtdiensten). Daardoor werkte hij gemiddeld maar 3 dagen per week en had daarna hele lange weekenden. Zo kon ik ook oefenen met alleen zijn met de baby voor kortere tijden

Ik zou kijken of hij langer dan een week kan opnemen. Het is wel heel fijn om samen te kunnen wennen aan de situatie en de nieuwe rol.
Bij ons was mijn vriend 3 weken na de bevalling thuis, hij werkt voor zichzelf dus kon vanuit huis wel beetje werken (maar niet super geconcentreerd). Maar wat al eerder iemand zei hier: je leven staat echt compleet op zijn kop. Ik ben ook vrij relaxt en dacht ook van tevoren "doe ik wel even", maar toen mijn zoontje net geboren was zat ik er toch anders in ofzo. Heb die eerste weken met name als ontzettend heftig ervaren en was wel blij dat mijn vriend er ook was (ook al kon hij ook niet zoveel met mijn hormonale buien haha).
Ook bij ons was de kraamzorg er maar een uur of 2/3 (al helemaal aan het einde van de kraamweek). 

Mijn man heeft een eigen bedrijf en heeft er daarom voor kunnen zorgen dat hij 3 weken thuis kon zijn. 
Men heeft het vaak over de band tussen moeder en kind maar de band tussen vader en kind is net zo belangrijk. 
Alleen daarom al zou het voor alle vaders goed en fijn zijn als ze (zoals vanaf 1 juli) langer dan 3 weken met hun kindje kunnen zijn. 
Vaders worden toch wel vaker vergeten dan we denken vind ik. 

Zoals we het nu bedacht hebben neemt mijn man zijn eerste week verlof op als de kraamzorg weer weg is. De 5 weken vaderschapsverlof wil hij op gaan nemen zodra mijn verlof voorbij is en ik weer ga werken. We werken beiden bij de overheid en zullen sowieso nog lang vanuit huis kunnen werken, dat vind ik een fijn idee!
Maar goed, eerst maar eens afwachten hoe de bevalling en kraamweek gaan zijn! 

Tsja lastig idd, want je weet niet hoe het loopt. Maar als je je relatief goed voelt na de bevalling is jullie plan denk ik prima!
Wij wilden het bij de eerste ook zo doen dat mijn vriend in de kraamweek zou gaan werken en een weekje vrij zou zijn als ze weg was. Helaas liep dat anders. Mijn (natuurlijke) bevalling was nogal heftig en ik had een lange nasleep. Na een paar dagen (vriend was naar zijn werk) belandde ik weer in het ziekenhuis. Hij heeft zn week vrij toen maar eerder opgenomen ?
Bij de tweede had ik een geplande keizersnee. Voordeel is dat je dat van te voren weet. De eerste week was hij vrij want ik kon niks. Zo kon de kraamverzorgster voor mij zorgen en hij voor onze oudste. Daarna was hij nog 5 weken elke week een dag vrij. Voor de andere dagen had ik andere hulplijnen ingeschakeld voor de oudste. Voor de baby zorgen lukte me wel.

Bij onze eerste, die nu bijna 2 jaar is, is mijn vriend de hele kraamweek thuis geweest. Ik vond heel fijn ook omdat hij de eerste week een band kon opbouwen met onze zoon. Hij zelf voelde zich na paar dagen beetje onnodig omdat de kraamzorg veel in het huishouden deed wat hij normaal gesproken deed.
Nu zwanger van onze 2e die we in januari verwachten. Waarschijnlijk is hij de eerste 2-3 dagen thuis, ook afhankelijk of kindje in weekend of door de weeks geboren wordt. Daarna is hij de rest van de kraamweek werken en als de kraamzorg weg is wil ik wel dat hij zeker 2a3 weken thuis is. Ook om onze zoon extra aandacht te kunnen geven. Hij zelf ziet 't nog niet zo zitten om zo lang thuis te zitten maar heeft hij mooi pech :)
Maar het kan zomaar veranderen afhankelijk van hoe de bevalling gaat en ik me daarna voel. 

Wat fijn dat jullie mannen die 5 weken mogen uitsmeren over 1 dag per week verlof. Wist niet dat dit kon. Ga het nog eens goed nalezen. Lijkt me heerlijk, ook voor hem. 

Terug
Bovenaan