Verloskundige weigert extra controles en corona geweest in zwangerschap

Ik ben op dit moment zwanger 22 weken. Ik heb corona gehad en ik had hiervoor mijn verloskundige gevraagd om extra controles en extra consult.
Ik heb namelijk allemaal nare dingen gelezen dat de placenta kapot kan gaan door de covid virus en (dit is echt op het nieuws gekomen. En ook dat het advies van LUMC is om extra groeiechos te doen.
Het is toch een hele makkelijke optie dat je ja kan zeggen maar er wordt heel makkelijk over gedaan en ik zit elke dag te piekeren over mijn baby. Dit heb ik ook aangegeven dat ik gerust gesteld wil worden maar zij geven alleen aan dat het op mijn kosten een pretecho kan inplannen. Ik bedoel niet iedereen is toch financieel in staat om een pretecho te betalen?

Vervelend zeg!
Ik had hier ook last van, heb het uiteindelijk (niet helemaal netjes misschien) via de huisarts gespeeld.. Hier mijn verhaal gedaan hoe ik me voelde en waardoor, en dat ze niet mee willen.. uiteindelijk heeft de huisarts toen een verwijzing gemaakt voor de gynaecoloog, voor een extra echo eenmalig.

Jeetje! Dit is niet helemaal redelijk van je verloskundige. Ik weet natuurlijk niet of je enkel gehecht bent aan deze praktijk, maar je zou altijd over kunnen stappen natuurlijk!

Tja, lastige situatie. Het is een ADVIES om extra echo's in te plannen, maar de verloskundige is dit niet verplicht. En gaat het je puur om de echo's of is een extra controle/hartje luisteren ook oké? Want een echo wordt natuurlijk ook al snel als 'leuk' gezien, en ik begrijp dat de verloskundige niet elke maand een echo voor je wilt inplannen op hun kosten. Maar een paar keer extra naar het hartje luisteren, dat lijkt me een kleine moeite voor de verloskundige. Zo'n afspraak kost 5 minuten tijd.

Verder... je gaat de baby nu steeds meer voelen en als je binnenkort dagelijks je baby voelt, moet je er ook op vertrouwen dat het goed gaat in je buik. Zolang de baby beweegt, is er geen reden tot paniek.

Ik snap ergens je angst hoor, maar begrijp ook dat de verloskundige niet klakkeloos zomaar extra echo's voor je inpland. Iedereen kan wel een 'reden' bedenken waarom ze een extra echo zou willen en de verloskundige kan daar niet altijd in meegaan. Stiekem vinden we echo's natuurlijk ook het allerleukst, want dan kun je je baby zien. Maar even extra naar het hartje luisteren, lijkt me in jouw geval voldoende. En dan misschien 1 of 2 extra echo's als je dat goed zou doen, maar dat kost zo'n €40 dus ook geen enorm bedrag lijkt me.

Wat Gebrvl gedaan heeft, snap ik heel goed. Dan gaat het om 1 extra echo, prima! Maar je moet niet verwachten dat je elke maand een echo gaat krijgen, dat is echt niet nodig. Je hebt de 20-weken echo ook nog maar net achter de rug?

Ik ben het eens met een aantal anderen. Hartje luisteren is misschien nog wel een optie als extra, dat kost weinig tijd, dat kun je zeker proberen lijkt mij. Maar je kunt niet verwachten dat je meerdere echo’s extra krijgt omdat je covid hebt gehad. Je hebt idd net de 20-wekenecho gehad ook. :) Ik snap je zorgen aan de ene kant zeker, maar de reden dat het niet zomaar kan is ook (lijkt mij) omdat de kans dat dit gebeurt, voor zover nu blijkt uit onderzoek, echt heel klein is, volgens mij iets van 0,3% ofzoiets. Hoe eng de gedachte ook is, de kans is dus echt echt heel klein (gelukkig). 1 extra groeiecho zou je nog kunnen proberen, maar dan nog, neemt dat jouw zorgen weg? Ik zou ook vooral proberen te denken aan het feit dat veel stress niet goed is voor je baby, tuurlijk hoort het er soms bij maar jezelf extreem druk maken om dingen, voor langere tijd, is gewoon (ook) niet goed. ? Je hebt niet alles in de hand, het is nu eenmaal gebeurd en de kans is dus heel klein. ? Hopelijk helpt het qua gevoel een beetje als je zo probeert te denken!

Ik heb precies hetzelfde (zwanger 22 weken en COVID gehad 2 maanden geleden. Echter heb ik nu last van long COVID en maakte ik me ook veel zorgen. Als je reguliere controles prima zijn, zou ik me niet teveel zorgen maken. Zolang het hartje goed klopt en je je kind voelt bewegen, ga er dan vanuit dat het goed is. Ik heb nagevraagd of ze bij de 20 weken echo iets van Corona konden zien (denk aan de navelstreng etc), maar ze vertelden mij dat ze dat al hadden ze het willen zien, dit niet zichtbaar is op de echo’s.

Heb je sinds die tijd niet naar het hartje kunnen luisteren, dan kan je hier wel naar vragen.

Probeer je niet te druk te maken, maar juist van deze tijd te genieten.

Terug
Bovenaan